Öronproblem och frågor

Picky

Trådstartare
Min hund har återkommande otiter. Nu senaste gången har veterinären skrivit ut Surolan. På min fråga om jag ska fortsätta med öronrens under behandlingen med Surolan svarade hon nej. :confused:

Någon som har erfarenhet av Surolan och rengjorde ni öronen med öronrens samtidigt?

Andra med kroniska öronhundar, gjorde ni någon bakterieodling?

O.T. vad betyder *kl* i början på ett inlägg?

Sv: Öronproblem och frågor

*KL* betyder knapplån, det betyder att jag klickat på en svara-knapp, men mitt svar är inte direkt riktat till den vars svarsknapp jag använder.

Återkommande otiter tycker jag bör utredas för allergi, foder och/eller atopi.
Jag har haft Surolan och jag tror inte vi använde öronrens också då.

Vi gjorde odlingar ja, innan vi förstod att det var allergin som var orsaken.

Aha då förstår jag...tror jag det här med kl.

Jag har en foderallergihund (vet inte mot vad än) som samtidigt är en spaniel så öronen är säkert med mottagliga pga allergin också. I höstas tog en veterinär prov från örat och då var det svamp. Vet dock inte vilken typ, finns det olika svampar?
Nu blir jag faktiskt osäker på begreppet bakteriodling, som jag såg på nätet, är det prov bara för bakterier eller även svamp?

Senast ändrad:

Vi gjorde odlingar ja, innan vi förstod att det var allergin som var orsaken.

De här odlingarna var det något som tog tid flera dagar? För då är det nog inte sånt vår veterinär hade gjorti höstas, för henne tog det kanske 20 min att konstatera att provet var *svamp*.

Var det en och samma bakterie/svamp typ varje gång på odlingarna? Hur mycket kostade en odling?

Just ja, den här gången (ny veterinär också) när vi var inne sade hon att jag skulle använda betnovat i öronen regelbundet för att hålla problemen i schack. Dvs 1 gång i veckan tills vidare. Är det vanligt att man använder kortison så här regelbundet i öronen? Några risker med det, tar gärna del av andras erfarenheter.

Jästsvamp är det vanligt att det är, jag tror att allergin på något vis gör att det blir lätt för tillväxt av jästsvamp, långa tunga öron och fukt hjälper ju till.
Det gick fort, jag tror hon bara tittade på utstryk i mikroskopet. Minns inte vad det kostade, vi har alltid gjort så många saker samtidigt.

Vilken typ av svamp det är tror jag inte spelar så stor roll när man vet orsaken, då gäller det att behandla den istället. Betnovat 1-2 ggr/vecka har vi idag och enligt vet ska det inte vara några problem att köra på så "resten av livet" typ. Fast helst vill man ju få ordning på allergin.
Det är bättre att behandla lokalt med kortison, det klarar de normalt bra. Biverkningar kan vara tunn hud, men som sagt lät det som typ ingen fara alls med långtidsbehandling.

Om hunden har problem med öronen vill man göra en odling och kolla vad som växer där, bakterier måste man behandla på andra vis, men är det bara svamp så blir det kortison.

Du kan hjälpa hunden genom att klippa öronen så att de blir så lätta som möjligt, om hunden tillåter kan man tejpa ihop öronen uppepå huvudet och låta det lufta. Klipp med sax så man kommer åt att göra rent öronen ordentligt, men ryck inte i öronen, det irriterar bara mer.

Får ni hjälp med foderallergiutredningen?

Men inte ger man väl enbart kortison mot svamp? Vi har iallafall alltid fått svampdödande medel (Nizoral) mot svamp.

Kanske beror på vad för svamp i så fall? Vår vet (Djurakuten) var varit nöjd vid utstryk, tror det är jästsvamp hon sagt då... Känner man på lukten också.

Öronrens morgon och kväll är A och O vid behandling av otit!
Annars får du aldrig ut någonting utan droppar bara på med antibiotikan så att det bildas som en sjö i örat, men all skit blir kvar.
Skulle inte gå tillbaka till en veterinär som avfärdar öronrens!

Jag hade ju kört med Epi-otic plus Betnovat i flera dagar innan besöket, på eget bevåg. Och hon nämnde att det syntes i öronen att jag rengjort, så jag antar att det inte var något eller mycket smuts i öronen. Ena örat hade bara lite irritation sade hon. Det andra var sämre.

är lite olika i den här frågan på nätet vad man blir rådd till. På youtube (från usa) säger de däremot använda surolan plus öronrens.

Tänkte rengöra med öronrens ett par gånger under kuren åtminstone, frågan är om Epi-otic och Surolan funkar tillsammans rent ingrediensmässigt? Lite konstigt om hon rådd mig fel, hon som har en egen allergihund och allt... På det sättet kan hon vara en liten tillgång tänker jag, även om hon är en helt vanlig veterinär.

Så örondropparna är både mot svamp, kortison och antibiotika...

Senast ändrad:

Biverkningar kan vara tunn hud, men som sagt lät det som typ ingen fara alls med långtidsbehandling.

Om hunden har problem med öronen vill man göra en odling och kolla vad som växer där, bakterier måste man behandla på andra vis, men är det bara svamp så blir det kortison.

Du kan hjälpa hunden genom att klippa öronen så att de blir så lätta som möjligt, om hunden tillåter kan man tejpa ihop öronen uppepå huvudet och låta det lufta. Klipp med sax så man kommer åt att göra rent öronen ordentligt, men ryck inte i öronen, det irriterar bara mer.

Får ni hjälp med foderallergiutredningen?

Jag vet ju på mig själv som haft mycket eksem att kortisonet tunnar ut huden så jag frågade specifikt det och om andra bieffekter, även enligt henne var det ingen fara på...sade hon allergihundar eller hundar med kronisk otit.. Var det veterinär på Djurakuten som sade det om regelbunden kortison (lösning) till din hund? Då kan jag nog känna mig säker och köra på så jag med.

Försökt på alla sätt sätta upp öronen, funkar inte länge då han skakar på huvudet för att få bort det. Lägger upp öronen när jag kan, när han ligger på sidan. Ska trimma runt hörselgången, hon erbjöd sig göra det under besöket också, men tror det kostade extra. Du tycker inte man ska dra ut hårstrån alltså från hörselgången? Inte för att jag velat göra det, är för känslig för att göra honom illa där.

Jao vi har fått hjälp med allergiutredning, dock inte på Djurakuten (än). Just nu är jag on my own och kämpar på med en elimineringsdiet.

Senast ändrad:

Kanske beror på vad för svamp i så fall? Vår vet (Djurakuten) var varit nöjd vid utstryk, tror det är jästsvamp hon sagt då... Känner man på lukten också.

Kom att tänka på en lite lustig sak, den allra första veterinären vi vänt oss till där vi bodde han tog inget prov från örat utan öronen luktade ju det vet jag, han förde in en bomullstops i örat, luktade och konstaterade på en gång svamp, kanske jästsvamp han sade. :) Gammal och erfaren antar jag. :D
Har inte känt så mycket lukt från öronen den här gången jag. Mest epi-otic lukten.

Orsaken till varför man ändå ska ta prov är att det samtidigt ka förekomma bakterier. Då kan ju också antibiotika behövas.

Enligt en vet jag besökte i våras så främjar Betnovat förekommandet av jästsvamp. Så om hunden har problem pga jästsvamp så skulle inte Betnovat användas, enligt henne.

Jag vet ju på mig själv som haft mycket eksem att kortisonet tunnar ut huden så jag frågade specifikt det och om andra bieffekter, även enligt henne var det ingen fara på...sade hon allergihundar eller hundar med kronisk otit.. Var det veterinär på Djurakuten som sade det om regelbunden kortison (lösning) till din hund? Då kan jag nog känna mig säker och köra på så jag med.

Försökt på alla sätt sätta upp öronen, funkar inte länge då han skakar på huvudet för att få bort det. Lägger upp öronen när jag kan, när han ligger på sidan. Ska trimma runt hörselgången, hon erbjöd sig göra det under besöket också, men tror det kostade extra. Du tycker inte man ska dra ut hårstrån alltså från hörselgången? Inte för att jag velat göra det, är för känslig för att göra honom illa där.

Jao vi har fått hjälp med allergiutredning, dock inte på Djurakuten (än). Just nu är jag on my own och kämpar på med en elimineringsdiet.

Ja, det är Djurakuten som givit oss Betnovat, 1-2 ggr/vecka eller vid behov.

Nä, vi kan inte heller sätta upp öronen, han blir helt vild ;) men jag klipper kinden och insida öra samt håller håret på utsidan lite lagomt långt. Hade vi haft stora problem med öronen skulle jag raka utsidan också, men det blir ju inte så snyggt. Han har inte heller extremt hängiga öron.

Vet tyckte att man kunde dra försiktigt bort lite halvlösa hår ur örat och sedan trimma lite om det behövs med en trubbig sax. Nu har han inte asmycket hår ner i gången, så det brukar räcka med att dra försiktigt i det så kommer det bort lite som ändå är löst.

Om man läser på ordentligt om eliminationsdiet så klarar man ju vanligen det själv, hur långt har ni kommit med det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024