Öronplack?

karmandi

Trådstartare
Veterinären kollade hästen igår för skolan, och fick henne även att kolla öronen på honom, eftersom han är väldigt rädd och känslig utan någon känd anledning, och hon kom fram till att han har öronplack och det är troligen därför han är såpass känslig

Ska nu smörja öronen, om han nu tillåter det :cool: med salisylvaselin ett par dagar och sedan gå över till någon cortisonsalva i två veckor. haha hästen kommer hata mig :devil:

Någon som har några erfarenheter av det, där hästen är såpass känslig att man inte kan tränsa normalt?
Har ni behandlat och har det isåfall blivit bättre?

Just nu känns det lite som jag är i valet o kvalet mellan om jag ska behandla och det kanske blir bättre, men jag kommer ha ett litet helvete under tiden, eller om jag ska låta det vara, eftersom detfunkar för mig men blir krångligt när andra ska hantera honom..

Sv: Öronplack?

Risken finns väl att hästen tycker det är såpass otrevligt när du smörjer att den oavsett blir skygg i framtiden. Vet inte hur allvarligt öronplack är dock..har aldrig hört om det? Är det typ sån svamp som unghästar får? I såna fall försvinner det av sig själv.. I värsta fall får du väl ta ett tag om nosen med handen och klämma till medans du smörjer, men då bör det ju vara riktigt allvarligt.

Min ena häst har öronplack. Har varit hos ett flertal veterinärer under flera år med henne. Hon har ont och lider av det. Det går inte att sätta på henne grimma utan att knäppa upp nackstycket, inte heller tränsa är enkelt inga pannband och sen får man knäppa upp sidostycket. Man kan alltså inte trä något över öronen på henne. Experten (Sveriges enda expert på hudåkommor på häst) som jag var till sist sa att det går att bota men enbart genom att ge hästen infektioner i öronen med något preparat men då måste hästen få lugnande. Detta ska givitvis göras av veterinär en gång i veckan i ett par veckor. Jag har tidigare fått en rad olika salvor och annat utskrivet vilket enbart har resulterat i att hästen skytt mig som pesten men absolut inte hjälpt över huvud taget ... Så om du lyckas med de preparat du får utskrivet vill jag gärna veta vad du gjort med hästen och av vilken vet behandlingen är utskriven. Vill ju så väldigt gärna att min pärla ska slippa allt obehag.

MVH

Nu har min häst inte plack, men han har haft sår i öronen några gånger (kliat sig eller blivit biten av insekter, vet inte vilket). Då har han genast blivit mer känslig för öronen. Har då tagit lite aloevera gel och kladdat på, inte lätt för han ruskar på huvudet och vill dra sig undan, men efter ett tag när det börjat läka sig blir han mindre och mindre känslig. Ibland känns det tom som han tycker det är skönt!

Så jag tycker du ska prova den behandling du fått rekommenderat, utan behandling lär det ju definitivt bara bli sämre.

Min förra häst hade svamp/ngt annat i örat som ung och de dåvarande ägarna behandlade detta men till slut så blev hon så rädd om sina öron så det gick helt enkelt inte att behandla, men det försvann av sig själv. Dock kunde du aldrig röra hennes öron fullt ut resten av hennes liv, lyckades klippa toffsarna en gång under vår tid ihop, detta under mkt lugnande(tandkoll) Ngt annat som kan ge en häst som är otroligt känslig vid öron/nacke är låsningar, hade nog tagit ut kiropraktiker eller massör för att dubbelkolla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 726
Senast: Karamello30
·
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 279
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 472
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka