öronluva?

A

amaandalundh

Hej, jag undrar får man ha öronluva när man tävlar hoppning lokal ponny. Det står huva ej tillåtet men luva tillåtet vad är skillnaden?

Sv: öronluva?

luvan sitter på bara öronen, huva täcker ögonen.

Luva:
17576440.jpg

en typ av Huva:
22475802.jpg

luvan sitter på bara öronen, huva täcker ögonen.

Luva:
17576440.jpg

en typ av Huva:
22475802.jpg

Nu har du lite fel, huvan som menas är det dom har på travhästar som i princip dövar hästarna...
Det är det som inte är tillåtet, tror inte så många skulle tävla med en insektsmask ;)

Senast ändrad:

nja det borde ju inte stämma eftersom du får trycka i hur mycket bomull du vill i sånna vanliga hopphuvor så det blir ju ingen större skillnad mot en redan dämpad luva

Jo det är så, har varit på rätt många domar utbildningar mm. och det där har varit uppe mååånga gånger. även ganska logiskt om du läser i TR. "Blinkers och huva är förbjudna, dock får insektsskydd och luva användas."

Får man tävla med bomull i öronen på hästen?
Vet att min kompis sa att man sbsolut inte fick göra det. Men han rider på landslagsnivå så det kanske är andra regler där jämfört med lokalt/regionalt?

ELLER... så kan det vara så att luva inte sitter fast? medan en huva sitter fast:P tror jag hörde någon säga!

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 938
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter hoppningar i helgen så står det nu klart att Edith Strandberg och Clara Clewåker från Värnamobygdens ryttarförening får tävla på...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka