Öron skabb

T

Thinkle

hej

Jag skulle vilja ha lite hjälp... Är det nån som vet ett bra sätt att se om ens katt har öron skabb?? Våran ena katt har fat det för väldigt länge sen men det fick vi bort och nu tror vi att våran andra katt kanske har det :(

Har varit och petat lite med en topps men han har så mörka öron så det är svårt att se :smirk: Hans bror som bor hos min kommpis har det och det var ju inte så länge sen han var där så det finns ju ganska stor risk till att han fått det :(

Hoppas nån kan komma med nått bra tipps ;)

Sv: Öron skabb

Det blir som kaffesump i öronen om kissen har örskabb. Man kan ta en tops och peta, titta sen på topsen. Med bra syn kan man till och med se att något rör sig, annars kanske du kan få tag i ett mikroskop på nån skola eller något barnmikroskop, det duger för de är inte så stora...

Vill minnas att man kan behandla örskabb med Frontline, som är receptfritt mot fästing och loppor, men har inte koll på hur man gör. Vet inte heller hur effektivt det är och om receptbelagda medel är bättre.

Bäst vore om du gick till vetten och fick konstaterat örskabb plus att alla katter i grannskapet behandlas samtidigt. Det är besvärligt för kissarna med skabb, kliar och kan bli infektioner.

Lycka till och hoppas kissen snart är bra!

Varför tror du att katten har skabb?

Kliar han sig väldigt mycket och börjar få rivsår på öronen, då är det troligen något som bör behandlas av vet.

Lycka till!

om du kan se svart i öronen, eller mörkare brunt och det luktar inte så särskilt gott och dom kliar sej så är det antagligen skabb. frontline spot on funkar på skabb jättebra. men när du ska köpa det så säj inte till apotekaren att det är för öronskabb för då vill dom inte sälja det till dej. veterinären har rått men att köpa det till min bella och det funkade kanon. annars kan dom få behandling hos veterinären, ite dyrare är det men de funkar kanonbra det med.

Skabb kan botas med frontline men man får absolut inte droppa det så att det kommer rakt in i örat utan måste droppas på kanten annars kan det skada örat. Alla djur man har hemma måste behandlas.

Sotis skrev:
Det blir som kaffesump i öronen om kissen har örskabb. Man kan ta en tops och peta, titta sen på topsen. Med bra syn kan man till och med se att något rör sig, annars kanske du kan få tag i ett mikroskop på nån skola eller något barnmikroskop, det duger för de är inte så stora...

Vill minnas att man kan behandla örskabb med Frontline, som är receptfritt mot fästing och loppor, men har inte koll på hur man gör. Vet inte heller hur effektivt det är och om receptbelagda medel är bättre.

Bäst vore om du gick till vetten och fick konstaterat örskabb plus att alla katter i grannskapet behandlas samtidigt. Det är besvärligt för kissarna med skabb, kliar och kan bli infektioner.

Lycka till och hoppas kissen snart är bra!

mm våran andra katt hade det men då var det vetrinären som märkte det när han var in och kastrerades men det fick vi bort. vi har petat lite med en topps och det kom nånt brunaktigt på den då så det är vell bäst vi åker in med han till vetrinären så vi får veta säkert sen har han kliat lite också..

Vi får vell antagligen ta med våran andra katt då också för det är säkert stor risk att han också har det iså fall. tack för tipset ska försöka kolla lite nogranare men våran lilla katt har inte så stort tålamod men det går nog bra om han är på kel humör ;)

Coop skrev:
Varför tror du att katten har skabb?

Kliar han sig väldigt mycket och börjar få rivsår på öronen, då är det troligen något som bör behandlas av vet.

Lycka till!

ne han har inte kliat så mycket men där ifrån han kommer har de fått skabb och sen fär omdagen såg jag nått svart i örat så får vell titta lite bättre

ok ;) kan inte vetrinären typ spola öronen? har för mig det.
men min kompis där de också har skabb fick nån medisin som man skulle lägga som en strima i nacken på katten vet inte riktigt hur det funkat för de annars hade vi nånting annat kommer inte ihåg vad det heter som man skulle spruta in i öronnen dagligen Det löser sig nog ;) tack för tippset iaf :bow: :bow:

ConfettiCavat skrev:
Skabb kan botas med frontline men man får absolut inte droppa det så att det kommer rakt in i örat utan måste droppas på kanten annars kan det skada örat. Alla djur man har hemma måste behandlas.

ok tack ;) mm jag antar fall det är så att han har skabb nu så har säkert våran andra katt också fått det igen och han är det ännu svårare att så på :crazy: för han är helt svart

Thinkle skrev:
hej

Jag skulle vilja ha lite hjälp... Är det nån som vet ett bra sätt att se om ens katt har öron skabb?? Våran ena katt har fat det för väldigt länge sen men det fick vi bort och nu tror vi att våran andra katt kanske har det :(

Har varit och petat lite med en topps men han har så mörka öron så det är svårt att se :smirk: Hans bror som bor hos min kommpis har det och det var ju inte så länge sen han var där så det finns ju ganska stor risk till att han fått det :(

Hoppas nån kan komma med nått bra tipps ;)

Ja urk och fy för öronskabb! Stackars små kissemissar som råkar ut för sånt.

Min erfarenhet är att i tidigt skede av skabben så märker man på Kissen att den har obehag från öronen men det tar rätt länge därifrån tills det syns som "kaffesump" i ytterörat. Men det kommer dit så småningom utan behandling.

Jag har med mina tidigare katter varit ett flertal gånger till vet. för ordentlig rengöring och medicinering i öronen av öronskabb, sista gången fick de ta och droga ner katterna. Och vi blev aldrig riktigt riktigt av med det utan fick fara in med våra innekatter typ varje år.

Nu bor jag i Finland och åtminstone här saluför Pfizer det receptbelagda medlet Strong Hold och med det blev det superlätt att bli av med skabben en gång för alla. Medlet läggs i nacken på katterna och är inte alls obehagligt för katterna. Nu har jag nya unga katter och unga katter är extra känsliga för öronskabb och nu har ett-åringen kommit hem med det. Men med varsin behandling av Strong Hold verkar det vara förbi för den här gången!!

ok det är nog det min kompis har på deras katter :) Vi var ju in mer stor katt då när han hade haft det och då sa vetrinären att vi hade varit duktiga för det är inte så lätta att få bort men det var typ 2000 så det har säkert kommit nya och bättre mediciner nu... tack så mycket

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 059
Senast: cili
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka