F

Fantasi

läste nyss att en häst som har hovbensfraktur ofta ömmar då man trycker ihop trakten(ballarna).

min häst som jag misstänker hovböld på ömmar under sulan tydligt men även då man trycker i hop trakterna, tänk om det är en hovbensfraktur??:eek:

eller kan dom ömma så även vid hovböld?

Sv: orolig..

Vill bara lugna dig lite. Hästar kan bli blockhalta av hovböld. Vissa får man inte klämma hoven på alls, andra reagerar inte så mycket.

VET du att det är hovböld så ska den gå över så snart hovslagaren verkat upp hoven alternativt om den spricker/läker ut av sig själv.

Hovbensfraktur brukar ge ganska kraftig hälta, speciellt visar den sig när hästen går på kraftigt böjt spår och hoven vrids samtidigt.

Mitt råd, kontakta hovslagaren i första hand. Säger han att det är hovböld, bra, annars ringer du direkt djursjukhus och ber att få en röntgen. Så fort som möjligt!

Sv: orolig..

jag ska åka in på måndag, har redan varit i kontakt med veterinär... men man går ju och funderar och oroar sig, det är väl inget konstigt med det.. har ingen hovslagare som är villig eller kunnig på hovbölder, de som är det vill inte ha någon ny kund.. så det är inte så att jag bara låter det vara naturligtvis.. utan jag har en dialog med min vet på atg. han står med våtvarmt bandage under helgen.. haltar kraftigt med vb i hö varv.. i trav. haltar naturligtvis även på rakt spår i trav. 2-3 gradigt. öm i hela sulan fast störrsta ömheten kan lokaliseras på insida, fram emot tå.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka