Legolaz

Trådstartare
Nu har min katt i en timme haft svårt att kissa.. gått på lådan snart 10 gånger och satt sig i soffan :eek: under bordet och till och med försökt sätta sig i tvätt korgen..
Han är orolig och "flämtar" lite.
min stackars snutt.
har veterinär tid klockan 11 men känns som en evighet dit :(
hoppas att det "bara" är urinvägsinfektion.
ska från och med idag byta mat. Han går på vanlig friskis för inne katter
+ han får blötmat för han dricker dåligt.
men om den dyra bättre(?) maten är bättre så får det bli det.
man känner sig så hjälplös :cry:
 
Sv: Orolig :(

Det kan vara båda, dvs en urinvägsinfektion med urinsten.

Känner igen symtomena från min fd hane. Han hade urinsten 3 ggr i sitt liv. Min hane åt Friskies när han blev dålig, jag visste inte bättre då. :(
 
Sv: Orolig :(

Två av mina hanar får så direkt när jag ger dem "icke veterinärfoder". Båda får kristaller i urinen, som leder till UVI. Av denna anledning ger jag alla mina katter ett veterinärfoder för kastrerade katter som ska förebygga problem i urinvägarna. Fodret heter Specific, Veterinary exclusive, FXD. Jag köper en säck på 7,5 kilo ungefär en gång i månaden till mina 5 katter och den säcken kostar 539 kronor. Jag tycker inte att det är särskilt dyrt! Rekommenderas verkligen.
Antar att ni är hos veterinären nu, håller tummarna!
 
Sv: Orolig :(

Nu har min katt i en timme haft svårt att kissa.. gått på lådan snart 10 gånger och satt sig i soffan :eek: under bordet och till och med försökt sätta sig i tvätt korgen..
Han är orolig och "flämtar" lite.
min stackars snutt.
har veterinär tid klockan 11 men känns som en evighet dit :(
hoppas att det "bara" är urinvägsinfektion.
ska från och med idag byta mat. Han går på vanlig friskis för inne katter
+ han får blötmat för han dricker dåligt.
men om den dyra bättre(?) maten är bättre så får det bli det.
man känner sig så hjälplös :cry:

Aj, aj, aj, det där låter inte alls bra.

Flämtandet beror säkert på att han har ont. Låter som urinstopp.
Hoppas veterinären kan lösa det.
Berätta gärna hur det gått.
 
Sv: Orolig :(

lilla legolaz(katten) kissade en ordentlig pöl en halvtimme efter kontakt med veterinär. (tog han över en timme innan det kom!) dock i min säng!:eek: så fick ligga och skrubba madrassen ett tag...
Vet. trodde det var lite urinsten/kristaller,han kände, klämde och lyssna.
Legolaz fick en spruta direkt i nacken sen fick jag med 5 typ sprutor som jag ska ge han i munnen i 5 dagar.
köpte även nytt foder som vet. rekomenderade. kostade nästan 500 spänn men eftersom det är nytt foder på marknanden så får jag första säcken gratis :d Hill´s science Plan. Vetessentials hette det. nån som vet om det är bra?
han vägde 6 kg men vet. tyckte inte att han var fet för han är en väldigt stor och lång katt. men att banta lite grann gör inget.
Än så länge verkar han må bra, busig och glad. får se sen när han blir nödig va som händer.
Hoppas verkligen han blir bra. även om han är ett monster ibland så är han ändå mitt lilla hjärtegull :D
 
Sv: Orolig :(

Vad skönt att han kunde kissa :)

Hade jag varit du så hade jag inte nöjt mig med bara klämmande på katten utan sett till att urinblåsan blev undersökt med ultraljud.

Nu har du iofs gått över till annat foder men Friskies är ungefär det absolut sämsta foder som finns att få tag på. Är katten överviktig och har problem med kisseriet så är det bästa att gå över till blötmat. Dels för det viktiga vattnet och dels för att det mättar mycket bättre.

Ha även stenkoll på kissandet. Det är möjligt att katten hade världens tur att "proppen" lossnade så han kunde tömma blåsan. Blir det helstopp så är det livshotande för katten.
 
Sv: Orolig :(

han ska få sin medicin nu i 5 dagar blir han inte bättre så skulle jag höra av mig igen så jag ger han dessa dagarna :)

han har i 1 1/2 månad i princip endast fått blöt mat och cirka 1 dl torrfoder per dag. just för han har druckigt dåligt.

Han klassades inte som överviktig utan i bra hull men det gjorde inget om han gick ner lite i vikt. men inget som var nödvändigt. som sagt han är en stor, lång katt om man jämför med "vanliga" katter.

Jag har stannat hemma hela dagen för att se så han mår bra :) till och med så min häst fick vila idag.

Han älskade sin nya mat! Får blanda med maten jag har nu i en vecka.
vet. sa förresten att jag kunde frysa in halva påsen om jag ville så det höll sig bättre. fick en säck på 5 kg tror jag och jag har bara en katt så kommer ta sin tid innan den är uppäten... Någon som hört talas om att man kan frysa in maten?
Än så länge så är han "symtomfri". hoppas han förblir det.
 
Sv: Orolig :(

Skulle tro att katten har fått Metacam, ett preparat som är både smärtstillande och antiinflammatoriskt.
Det brukar hjälpa bra, minskar svullnaden i urinvägarna och även smärtar och detta kombinerat gör att katten kan kissa igen.
 
Sv: Orolig :(

Har varit helt uppe i varv men läste på påsen nu med sprutorna och det var Metacam han fick/ska ha.
va skönt att höra att det brukar hjälpa :)

slänger in en bonus bild på katten i fråga :laugh:
64078_10150093709743976_725883975_7286425_4828576_n.jpg
 
Sv: Orolig :(

Vilken underbart fin kille!

Metacam verkar väldigt fort, så jag hoppas att det blir bra, fortsätt att hålla ständig koll nu, och ge inte friskies skiten ö.h.t.
 
Sv: Orolig :(

Tack =) dock är han egentligen ingen katt jag själv hade valt men min fd sambo ville ha första bästa katt så det blev han. vilket jag ångrat ibland :D
men hade inte sålt han för en miljon ens.

nej friskis är väck, får dock ge han lite grann i en vecka medans han vänjs vid den nya maten.
I morgon är jag borta hela dagen till kvällen men hoppas verkligen han håller sig bra! :crazy:
 
Sv: Orolig :(

kl på mig själv :)

legolaz fick sin första spruta i munnen idag och det gick tack och lov bra.
Han har kissat i sin låda och är allmänt pigg och glad! :laugh:
Nu håller vi tummarna att det håller i sig!:banana:
 
Sv: Orolig :(

Vad roligt att han mår bra :)
Håll lite extra koll när du slutar med medicinen så det inte kommer tillbaks.
 
Sv: Orolig :(

Tack =) dock är han egentligen ingen katt jag själv hade valt men min fd sambo ville ha första bästa katt så det blev han. vilket jag ångrat ibland :D
men hade inte sålt han för en miljon ens.

nej friskis är väck, får dock ge han lite grann i en vecka medans han vänjs vid den nya maten.
I morgon är jag borta hela dagen till kvällen men hoppas verkligen han håller sig bra! :crazy:

Jag hade struntat i att vänja ifrån ett så dåligt foder som friskies. Eftersom du gett honom blötmat också så kan du fortsätta med det istället ihop med den nya maten. Släng friskiespaketet där ingen kan få tag på det igen. Det är inte ens värt att mata kråkorna med.
 
Sv: Orolig :(

okej tack för tipset. han har inte ens rört friskies nu sen jag byta utan nöjer sig med blötmat och lite av det nya :)

Monterose
ja, jag ska hålla stenkoll. men jag märker när han går på lådan för han för alltid oväsen då. krafsar med tassarna så det låter som han försöker gräva sig ner till kina :D vilket är jobbigt mitt i natten när matte är trött!
Ska även byta katt sand hade jag tänkt även om det jag har(pärlor/kristaller) funkar bra så tror jag faktiskt han föredrar sanden. efter ett besök hos mina föräldrar med han i augusti så kissa han i sig egna men bajsade i dom andra katternas låda som har sand. om jag hittar en bra sand! Everclean ska tydligen vara suverän.
 
Sv: Orolig :(

Everclean är jättebra men nästan lika bra och mycket billigare är Pussi Kompakt som kan handlas på ICA. Hoppas han håller sig frisk nu!
 
Sv: Orolig :(

aha okej. då tror jag inte det funkar för provade pussi kompakt en gång men det luktade pyton i hans låda. men ska testa en everclean en gång ändå :)
Tack det hoppas vi verkligen. han är bara 2 1/2 år så tycker han ska få många år till här i livet. :)
 
Sv: Orolig :(

delvis KL

Skönt att det går så bra :)

Men jag måste inflika att jag tycker inte everclean och pussi ens går att jämföra!

Så jag tycker absolut du ska prova everclean.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 809
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp