orolig vid skoning!

K

kakan79

Min häst fick stryck av en hovslagare vid 4 års ålder (jag ägde dock henne inte då)
Nu har jag en kanon hovis som är jätte lugn och snäll, har haft honom i 4 år nu.
Men vid varje skoning är det alltid problem... Jag håller alltid i henne i grimma och grimskaft plus att hon står och äter hö under tiden.
Men rätt som det är "flyger" hon i luften och sliter åt sig benet nästan lite panikartat.Så kan hon göra 1-2 gånger per skoning.Är det någon som har liknande problem eller tips på vad man kan göra för att det ska bli bättre.Jag har ägt henne i 6år nu...
 
Har du kollat ryggen på henne? Är det när samma ben verkas eller kan det variera?
Min valack hade en låsning i länden och var jätte störig med hö. bakben men efter massören fixat och trixat står han som en ängel :bow:.
 
Hur betedde sig din häst när du skulle sko den? Hur kom ni fram till att det var just en låsning i länden?
Min häst är svårskodd hö bak, rycker åt sig benet ofta, men sparkar inte åt hovslagaren eller ser "missnöjd" ut på annat sätt. Men hon kan inte hålla upp/ut benet en längre stund. Vi har röntgat knät, vet. trodde det kunde vara pålagringar, men det såg rent och fint ut.
Anna
 
Låter som det kan vara ischias eller nåt som ilar till och gör ont hos din häst.
 
Hej!
Detta tyvärr har jag haft i många år med mitt sto.
Hon blev slagen samt att hovslagaren körde upp en fil i magen på hästen,även band upp bakbenen i en stolpe då hon var unghäst.
Jag visste inte tyvärr vad som var rätt eller fel ,men nu vet jag bättre .Om du har problem börja med att ta två fötter och fortsätt någon annan dag med dom andra.Bli aldrig arg,tänk på att hästen är ett lätt byte då den står på tre ben(tycker våra hästar)Sluta ge henne foder,låt hon veta att nu är det hovslagaren som ska utföra ett arbete och inte matdags.Är du orolig över vad hon ska göra,bind upp henne i stallgången och gå därifrån,låt hovslagaren sköta det hela med att han lovar att inte vara elak.Jag lovar dig det kommer att lösa sig,har som sagt haft stora problem när jag hade min unghäst men nu funkar det bra. :bow: :bow:
 
Han hade svårt att hålle det uppe och försökte hoppa iväg med hovslagare och allt hängander efter i benet :o. Ryckte åt sig benet och var allmänt knepig. Låsningen upptäckte vi vid vetbes. men dom tyckte inte att det var något att hänga upp sig på. Min tränare är dock väldigt lyhörd och kan se minsta lilla rörelse störning, jag fattat inte hur hon bär sig åt, så på hennes rekomendation tog jag ut massören och det visade sig att han hade total låsning i länden och enligt massören har han haft det i flera år!!! Nu är han lösgjord och jätte smidig, ganska kul med en häst som upptäckt nu att han har lååååånga bakben ;). Vinglig som attan och jag som är helt sned själv :o, men tillsammans lär vi varandra och det går bra.
 
För många år sen hade jag en häst som också var besvärlig att sko i bak. Det var mycket lättare att sko den, om hästen precis innan var ordentligt riden. Sedan så växlade hovslagaren, skodde två hovar samtidigt, när hästen reagerade så fortsatte han på en framhov i stället, för att sedan gå tillbaka till den svåra hoven. Men prova och rid den ordentligt innan. det hjälpte denna häst. Vi funderade mycket på vad det var. Den reagerade bara på höger bak, så helt klart var ned någon låsning längre upp. Det konstiga var att vi aldrig såg något vid ridningen, han hoppade som en gud.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en fyraårig valack som jag ägt i knappt ett år. Misstänker att det inte är så ovanligt men vill gärna ha input på hur ni...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: Cilva
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 216
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Loons
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp