Orolig och fattar inte vad som kan ha hänt....

EmmaW

Trådstartare
När jag kom i morse visade min häst tecken på mild foderstrupsförstoppning som jag lyckades avvärja med betforvatten, vad det än var så började hon äta efter det i alla fall. Hon äter dock konstigt hon har ont vid ganachen och upp på nacken på höger sida samt vid svalget. Hon är klart smärtpåverkad, men ändå pigg. Hon äter men sakta och äter kanske hälften så fort och spottar ibland ut maten om det blir mycket att tugga. Äter hö, går på lösdrift och hittar inget hon kan ha fastnat i, inga nedblåsta grenar eller träd som kunnat orsaka det hela. Ingen feber. Stel i nacken, bär huvudet lite lägre än vanligt och framåt men kan böja åt båda sidor, ingen svullnad eller sår. Vill inte att man ska ta i henne där hon har ont så klart. Går med en liten oskodd shettis på 2 år.
Jag har kontakt med en bra hästveterinär och vi ska just nu avvakta ett par timmar för att se vad som händer.

Någon som varit med om liknande?:crazy:

Stackars min lilla häst :cry:

Sv: Orolig och fattar inte vad som kan ha hänt....

Kan det vara något med tänderna? Kindtänderna sitter väääldigt långt in/upp:)

Tog ut vetten i alla fall för hon slutade äta igen och hon har troligtvis en spricka i en kota i nacken!:crazy: Men prognosen ser ändå ganska bra ut, hänger dock lite på hur det ter sig närmaste dagarna....Men nu äter hon igen och får smärtstillande så nu väntar flera veckor vila, men huvudsaken är ju att hon blir bra igen!;)

ja..jag var riktigt skraj :cry:där ett tag och trodde jag skulle få ta bort min älskade häst men med lite tur och noggrann skötsel så ska det nog gå vägen hoppas jag.....

Det läskiga är väl att det troligtvis kommer sig av att hon har dunkat huvudet i krubban underifrån när hon har ätit hö under den......hade aldrig tänkt den tanken innan......:crazy:

Det är faktiskt en grej som jag har tänkt på. Brukar flytta på höet som hamnat under krubban just pga risken att de kan skada sig rejält om de slänger upp huvudet med full kraft. Usch. Håller tummarna att din häst ska tillfriskna snabbt!

Tog ut vetten i alla fall för hon slutade äta igen och hon har troligtvis en spricka i en kota i nacken!
Har veterinären röntgensyn?
Jag skulle inte nöja mig med "troligtvis"...jag skulle vilja veta om det var en spricka eller ej. :crazy:

Har veterinären röntgensyn?
Jag skulle inte nöja mig med "troligtvis"...jag skulle vilja veta om det var en spricka eller ej. :crazy:

Nu orkar jag inte dra hela grejen in i minsta detalj för då kan jag skriva till tidernas begynnelse.(Brist på sömn=trött)
Man kan undersöka hästen så som att man lokaliserar var den har ont. Man kollar efter ev nervrologiska störningar genom olika test, vilket hon inte påvisade någonstans.Hon är även kollad i munnen. Sen har hon ont på ena sidan av kotan och inte på den andra vilket tyder på att det vara är ena sidan som är skadad. Kan vara så att det inte är en spricka men det känns lite lite annorlunda på den skadade sidan. Kan vara att hon har en blödning där oxå efter smällen som ligger och trycker inåt. Eftersom hästen inte kan bära upp huvudet i normalhöjd utan stor smärtpåverkan vill man inte transportera. Om vi så gör och röntgen visar en spricka/fraktur så kommer dom bara skicka hem oss med order om vila. Finns med andra ord ingen annan behandling. Blir hon sämre än nuvarande skick så åker vi så klart in ändå. Men en resa som ger samma behandling som i dagsläget är att utsätta hästen för extremt stor smärta av att åka transport och plågar hästen mer än att avvakta med smärtlindring. Blir hon sämre åker vi så klart in ändå och är hon inte bättre om ett par dagar så ska hon in och röntgas också.
Hon är grundligt undersökt i alla fall. Jag hoppas ni ursäktar mitt något svamliga inlägg (trött som attans). Jag har säkert glömt att nämna någon super viktig detalj i det hela också så missförstå mig rätt i så fall.
Jag skulle aldrig riskera min häst på något vis, hade det behövs hade jag satt mig och åkt till strömsholm i går kväll/natt utan problem.....Ja jag gör allt för mitt lilla hjärta:love:

Kan de inte komma ut och röntga henne då?
Många veterinärer idag har portabel röntgen men om den är nog bra för att röntga nacken vet jag inte.

Jag säger som Linda, nöj dig inte med ett "kanske" det kan vara skillnaden på liv och avlivning. Ta ut en veterinär som kan röntga så du vet vad som är fel och inte missar att behandla något som sedan blir för sent med avlivning som resultat.

KL
"Lustigt", har i veckan varit med om nästan exakt samma grej.
Trodde det var en foderstrupsförstoppning. Hästen dreglade, och jag fick ut en hel del grötig mat ur munnen på honom. Men - han drack utan problem, var inte orolig så det stämde inte heller.

Tog ut vet. som konstaterade att det inte var foderstrupsförstoppning, kontrollerade tänder,svalg och slemhinnor - hittade inget. Fick smärtlindring och skulle avvakta. Avvaktade en dag, men hästen kunde fortfarande inte äta. Spottade ut höbollar och tuggade väldigt långsamt.

Så jag åkte till klinik. Där visade röntgenplåtarna mkt riktigt att han har en fraktur i käken, samt en dålig tand. Frakturen måste läka innan vi kan göra ngt. åt tanden och vet. kunde inte säga vad som påverkar hästen mest. Hur som helst går nu hästen på smärtlindring, vällingmat och vila tills återbesök. Då ska han omröntgas för att se att sprickan läker som den ska, och åtgärda tanden. Han får i sig sin mat, men det går långsamt. Mkt. lusern, betfor, olja och uppblött kraft blir det.

Jag är glad att han är röntgad, för nu vet jag hur vi ska behandla honom, och jag kan efter återbesöket se om det går åt rätt håll.

Nu blir jag väl hängd för detta men jag tänker avvakta, jag har fullt förtroende för denna veterinär och jag känner min häst., hon är mycket bättre i dag. äter utan några som helst problem:). Hon har inte ont någon annanstans än på en punkt på kotan på höger höger sida. Piggare och ser allmänt mycket bättre ut och håller huvudet i en mycket bättre form i dag än i går. Så nu hoppas jag att det fortsätter så!:bow:

azagh: Jag hoppas in häst blir bra igen och självklart åker jag in och röntgar om hon visar minsta lilla försämring men det är en stor skillnad på henne i går och i dag :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tik var annorlunda igår morse. Hon var stel och mindre villig att röra sig, från att vanligtvis sprattla runt i sängen och väcka...
Svar
6
· Visningar
5 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka