Orolig matte här

Is

Trådstartare
Ja jag erkänner jag är grymt nojjig över min lilla valp men hon är sådan lycka i livet att jag tror mig se fel överallt så här kommer min egna oroliga tråd så hoppas jag att ni kan lugna mig.

Dagens fråga, Kan valpar ha sendrag ? Doris har växt så det knakar (vägde 5 kg förra veckan och väger nu en vecka senare 7 kg) i dag ligger hon och kivas med vår vuxna hanne bakom ryggen på mig, med kivas menar jag att båda hundar ligger ner men dom gnabbas lite vänskapligt utan att göra nå väsen av sig. Plötsligt skriker Doris till och jag tror att Basse råkat bita henne men skriket är i hållande och tokhögt så jag rusar dit för att se vad som hände. Doris kunde inte räta ut ena bakbenet all överhuvudtaget! Hon lägger sig i mitt knä och fortsätter halvskriker samtidigt som hon tuggar/snuttar frenetiskt på min tröjarm. Jag masserarade benet som var stenhårt men började misstänka att hon slitit av någon sena på nått vis(panik, närmsta veterinär är 10 mil bort). Men efter, vad som kändes som en evighet, 30-60 sekunder så slutar hon skrika, rätar ut benet och struttade i väg utan den minsta hälta!
Vad var det som hände?!

Så blev det när en unghund jag hade fick sin knäskål ur led. Det hände några gånger, men "växte bort" med mer muskler (japp, kollad av vette)

Oj ja det är ju lite mer allvarligt än sendrag men oavsett är det väl bara att vänta och se om det händer igen men det skulle inte vara så konstigt med tanke på hur hon ålar omkring

Choice har gjort så ett par gånger, jag fick också panik första gångerna. Nu har jag förstått att det är när hon får kramp, eftersom det har hänt några gånger på fält när hon tagit ut sig ordentligt.

Lite massage och vatten hjälper på henne. Men det behöver ju inte vara samma såklart.

• Gilla
Reactions: Is
Jag skulle ta det lugnt och vänta och se. Det kan vara en engångsföreteelse eller något som händer några enstaka gånger och sen aldrig mer.

Ja jag erkänner jag är grymt nojjig över min lilla valp men hon är sådan lycka i livet att jag tror mig se fel överallt så här kommer min egna oroliga tråd så hoppas jag att ni kan lugna mig.

Dagens fråga, Kan valpar ha sendrag ? Doris har växt så det knakar (vägde 5 kg förra veckan och väger nu en vecka senare 7 kg) i dag ligger hon och kivas med vår vuxna hanne bakom ryggen på mig, med kivas menar jag att båda hundar ligger ner men dom gnabbas lite vänskapligt utan att göra nå väsen av sig. Plötsligt skriker Doris till och jag tror att Basse råkat bita henne men skriket är i hållande och tokhögt så jag rusar dit för att se vad som hände. Doris kunde inte räta ut ena bakbenet all överhuvudtaget! Hon lägger sig i mitt knä och fortsätter halvskriker samtidigt som hon tuggar/snuttar frenetiskt på min tröjarm. Jag masserarade benet som var stenhårt men började misstänka att hon slitit av någon sena på nått vis(panik, närmsta veterinär är 10 mil bort). Men efter, vad som kändes som en evighet, 30-60 sekunder så slutar hon skrika, rätar ut benet och struttade i väg utan den minsta hälta!
Vad var det som hände?!

Låter mycket misstänkt för patellaluxation. Be veterinär känna på knäskålarna nästa gång ni är där. Hur gammal är Doris och vilken ras?

Sendrag känns osannolikt, likaså "kramp".

Min tik kunde trampa omkring på tre ben några sekunder efter att hon sovit. Hon skrek dock aldrig till. Hon har inte gjort det en enda gång efter att hon blev satt på värkmedicin p.g.a. spondylos.

Jag hade hållit lite koll, och antagligen sökt hjälp om det återkommer.

Låter mycket misstänkt för patellaluxation. Be veterinär känna på knäskålarna nästa gång ni är där. Hur gammal är Doris och vilken ras?

Sendrag känns osannolikt, likaså "kramp".
Hon är 10 veckor, schäfer. Ska ju fara dit när hon ska ha 12 veckors vaccinet så ska prata med vet då för säkerhetens skull

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka