Orolig i transporten. HJÄLP!

T

trolli

Jag har en kallblodstravare som är väldigt orolig i transporten. Han är lätt att lasta och går lugnt ur transporten,men det är när han står där inne som det är problem. Han har länge hållt på och sparka i rampen,vet inte varför han gör så,men ibland smäller det rejält,har sparkat sönder mattan som är på rampen, och han är nervös i transporten,blir svettig/lös i magen. Äter inte gärna hö heller. Sparkar även när han har sällskap i släpet.

Men igår blev han helt nojig,sparkade i luckan som vanligt,men lyckas på något sätt få av sig de bakre transportskydden helt,haft sönder dem. Jag märkte när jag stannat hemma innan jag skulle lasta ur att han stod och verkligen lutade sig mot mellan väggen,fötterna var mot yttersidan,precis som om han var på väg att lägga sig. Så det var tydligen så han måste ha gjort på vägen hem för släpet for som ett löv bakom bilen,fram och tillbaka, jag antar att det var för att han ha kastat sig mot mellanväggen. Men väl hemma gick han lugnt ur,dyngsvettig,men sedan helt cool.

Vet inte vad jag ska göra???

Det har vad vi vet, inte hänt honom något i släpet,vi kör som om vi hade haft kristallglas i transporten,alltid jätteförsiktigt! Det är ljust i transporten,har lampa.

Om det är någon som har något bra tips eller råd att komma med så går det bra att maila mig, har inte internet hemma så jag har inte tillgång till bukefalos så ofta,men mailen kan jag kolla i mobilen.

Mvh trolli2000@hotmail.com
 
Sv: Orolig i transporten. HJÄLP!

Hej
Testa att ha bomull i öronen, det kan vara att han är känslig för ljud.
Värt att testa.
 
Sv: Orolig i transporten. HJÄLP!

Ta bort mellanväggen är mitt råd. Min häst blev som förbytt efter att jag tog bort mellanväggen. Åt det positiva hållet då. Innan betedde han sig som din häst gör nu. Idag har jag en lugn och fin häst som går rakt in i släpet, och står snällt och väntar på att gå ut när det är läge för det. Och vi tillämpar också bilkörning a´la kristallglas förstås.
 
Sv: Orolig i transporten. HJÄLP!

Känner igen beteendet, och i vårt fall sdå berodde det på att hästen fick panik för att det var för trångt! Har haft problem både på D-ponny och en C-ponny(la sig nästan alltid ner, annars så sparkade och slog så fort vi svängde vänster), en kompis hade problem med sitt kallblod m.fl.
För oss löste det sig om vi antingen tog bort mellanväggen, men vi skaffade en transport (Kylinge Apollo) där mellanväggens nedre del består av ett plastskynke som flyttar på sig så hästen kan bredda så mkt den vill(använder mest med mellanvägg då vi ofta kör 2 st samtidigt). Våra ponnyer och storhästar funkar super med det.
 
Sv: Orolig i transporten. HJÄLP!

Ta bort mellanväggen är mitt råd. Min häst blev som förbytt efter att jag tog bort mellanväggen. Åt det positiva hållet då. Innan betedde han sig som din häst gör nu. Idag har jag en lugn och fin häst som går rakt in i släpet, och står snällt och väntar på att gå ut när det är läge för det. Och vi tillämpar också bilkörning a´la kristallglas förstås.

Prova det! Jag hade en häst över sommaren när jag var yngre som höll på som ett vettvilling, pappa fick krypa fram i kurvorna (och vi hade ganska många på vägen) Vad ägarna hade glömt säga var att han absolut inte kunda åka med mellanväggen i...
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 830
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 487
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp