Orolig i transporten. HJÄLP!

T

trolli

Jag har en kallblodstravare som är väldigt orolig i transporten. Han är lätt att lasta och går lugnt ur transporten,men det är när han står där inne som det är problem. Han har länge hållt på och sparka i rampen,vet inte varför han gör så,men ibland smäller det rejält,har sparkat sönder mattan som är på rampen, och han är nervös i transporten,blir svettig/lös i magen. Äter inte gärna hö heller. Sparkar även när han har sällskap i släpet.

Men igår blev han helt nojig,sparkade i luckan som vanligt,men lyckas på något sätt få av sig de bakre transportskydden helt,haft sönder dem. Jag märkte när jag stannat hemma innan jag skulle lasta ur att han stod och verkligen lutade sig mot mellan väggen,fötterna var mot yttersidan,precis som om han var på väg att lägga sig. Så det var tydligen så han måste ha gjort på vägen hem för släpet for som ett löv bakom bilen,fram och tillbaka, jag antar att det var för att han ha kastat sig mot mellanväggen. Men väl hemma gick han lugnt ur,dyngsvettig,men sedan helt cool.

Vet inte vad jag ska göra???

Det har vad vi vet, inte hänt honom något i släpet,vi kör som om vi hade haft kristallglas i transporten,alltid jätteförsiktigt! Det är ljust i transporten,har lampa.

Om det är någon som har något bra tips eller råd att komma med så går det bra att maila mig, har inte internet hemma så jag har inte tillgång till bukefalos så ofta,men mailen kan jag kolla i mobilen.

Mvh trolli2000@hotmail.com
 
Sv: Orolig i transporten. HJÄLP!

Han är inte bredåkare? Dvs att han vill kunna bredda mellan bakbenen och balansera sig så. Då kan du inte ha någon annan häst i släpet samtidigt och du får skuta mellanväggen åt sidan och förankra den på något sätt. En del transporter har en lång och en kort bom just för bredåkare. Om du inte provat tycker jag att du ska göra det, det kan göra enorm skillnad.

För övrigt har jag hört talas om hästar som inte gillat att ha fönster högt upp i transport så att de ser ut. Det blir för mycket antar jag. Men jag vet inte vad för släp du kör. Det finns mycket små saker man kan ändra på för att försöka hitta fram till vad hästen trivs bäst med.
 
Sv: Orolig i transporten. HJÄLP!

Mitt ena halvblod kan bara åka i hela transporten utan mellanvägg, extrem bredåkare alltså.
Mitt andra halvblod är tvärtom, han vill stå så smalt som möjligt, åker han med brett med mellanvägg står han och sparkar HELA tiden, jag har åkt en timme med honom och han slutar inte, inga transportskydd satt kvar den gången och gummimattan var inte så fin. Det första släpet jag använde är brett och fungerar bra till min ena häst, men när jag ska köra den andra får jag ha ett annat släp där mellanväggen står väldigt nära hästen, då sparkar han inte längre.

Jag vet andra hästar som "lever rövare" i transporten om översta luckan är stängd baktill, andra blir rädda för trafiken bakom om den är öppen.

En del hästar "måste" ha fönster på sidorna framåt, ja det finns många saker som kan vara speciella just för din häst, man får testa sig fram med just den hästen om man har problem.

Är de ej så vana att åka så brukar det också bli bättre med tiden ju fler gånger man åker.
 
Sv: Orolig i transporten. HJÄLP!

Jag gissar också att din häst är bredåkare vilket inte är ovanligt. Det är lättare för hästen att stå mer balanserat då den står stadigare snett i kärran.. jag har själv tagit bort mellanväggen helt och det går mkt bättre. Kan vara värt att prova.
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 830
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 487
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp