orolig häst???

solhattar

Trådstartare
Köpte en häst för 2 dagar sedan men är lite orolig för henne hon äter väldigt dåligt ändå ser hon inte jätte orolig ut,men förmodligen brunstar hon också nu vilket kanske kan vara orsaken.undrar också hur jag får henne intresserad av mig,hon står mest och tittar bort och struntar i om man klappar och borstar henne.funderar på ätt köra lite övningar från marken för ätt få henne ätt uppmärksamma mig.vad tycker ni andra ätt man kan göra ???
 
Sv: orolig häst???

Låt hästen få tid på sig att landa och komma till ro, det är mycket nytt när en häst får nya människor och nya kompisar.

Det är vanligt att hästar kommer i brunst om de byter flock, det går över så småningom.
 
Sv: orolig häst???

Låt hästen vara ifred och gör inget annat än det nödvändiga som att visitera henne. Hon behöver tid att acklimatisera sig till sin nya miljö.
 
Sv: orolig häst???

Men jösses, du har bara haft den i två dagar - slappna av...

Låt hästen komma till ro. Det tar ett par veckor (månader för vissa) för en häst att anpassa sig till nya stallrutiner, ny flock, ny människa, ny ridning. Jaga inte på den med markövningar, gör det viktigaste och bara var lugn och stabil när du hanterar och rider.

Varför skulle den vara jätteintresserad av dig nu? Den känner dig inte, och är dessutom distraherad av allting annat.
 
Sv: orolig häst???

vänta och låt henne landa :) klart man är lite nere och/eller skärrad när man precis flyttat:love:
 
Sv: orolig häst???

Och med det vill du ha sagt?

Jag har själv tagit emot överstressade tävlingsindivider. I rätt omgivning går det på fem minuter för dem att landa, andas och börja äta. Det finns gånger ägarna inte trott det varit samma häst. De lämnar i boxen, fikar och går tillbaka. Hästen är lugn som en överårig ko.

Förstår inte varför man ska acceptera att hästen är stressad och mår dåligt i en viss "övergångsperiod". Självklart är det inte OK OM det är så. Därmed inte sagt att det måste vara så i detta fallet, men jag tycker att inlägget indikerar så.
 
Sv: orolig häst???

Förstår inte varför man inte ska kunna få vara orolig??? Jag har inte gjort mer än borstat och tagit in och ut i hagen.blev orolig då jag aldrig varit med om en häst som inte äter och då har jag haft häst i nästan 20 år.dock har jag förstått ätt detta inte är ett matvrak,men hon är ju så mager att jag vill se henne äta,i dag har hon ändå ätit bättre men hon har legat ner en hel del i dag både i boxen och ute i regnet.när jag tog tempen i morse så hade hon 36,7 ska ta en i morgon bitti.jag tror själv att det är en kombination av flytt foderbyte,kompisbyte ,och brunst,HiNet har dessutom stått ute dygnet runt och nu när hon kommer in så län hon slappna av.har pratat med veterinären och hon trodde detsamma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 340
Senast: mars
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
960
Senast: Cactus
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 550
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp