Orolig hand

Ninnie

Trådstartare
Vill få tips hur man får sina händer stilla :confused:

Lätt att den åker upp och ner i takt med hästens gång (speciellt vid lättridning...)
Om den läggs ner på manken så blir överlivet framåtlutat och det är ju inte heller så bra.

Hästen går också så väldigt mycket bättre när handen blir still och bjuder framåt.....och så vips är handen där - upp och ner....

Sv: Orolig hand

Jobba mycket på att slappna av i hela kroppen. Speciellt axlar och rygg. Rid på såpass korta tyglar att du känner munnen men inte mer än så och bara sitt avslappnat och känn av läget. Fixera känslan i hjärnan liksom. Så får man fortsätta medvetet att träna träna träna och träna.

För vissa fungerar det att sätta ett handtag/hingstrem eller vad man väljer att kalla det, i framvalvet. Man ska inte hålla i det för då blir handställningen felaktig och man blir dessutom stum i handen, men att kroka i lillfingret ibland när man känner att handen blir väldigt orolig. Jämfört med att lägga handen på manken så kan man med hjälp av remmen fortfarande hålla handen högre, men ha stöd. Detta för att hitta känslan för att så småningom kunna rida utan, men just att ha det som en hjälp när man har dålig koll på händerna och inte störa hästen.

Det funkar inte för alla, men för en hel del, så det kan vara värt ett försök, och naturligtvis som föregående talare påpekade - slappna av!

Lycka till! :)

Ninnie skrev:
Vill få tips hur man får sina händer stilla :confused:

Lätt att den åker upp och ner i takt med hästens gång (speciellt vid lättridning...)
Om den läggs ner på manken så blir överlivet framåtlutat och det är ju inte heller så bra.

Hästen går också så väldigt mycket bättre när handen blir still och bjuder framåt.....och så vips är handen där - upp och ner....

Gammal hederlig balansridning, dvs rida utan att hålla i tyglarna, knyt upp dem och helst ska någon longera. Rör händerna och armarna i luften, medan hästen skrittar travar och galopperar. Då får du det mankallar oberoende hand, vilket innebär att händerna kan vara stilla fast kroppen rör sig ungefär.

Kom ihåg att du måste låta vinkeln i armbågen bli mindre och större i lättridningen! När någon sa det till mig fick jag genast stabilare hand, bara genom att tänka på att räta ut handen en aning när man reser sig! Kanske självklart...men inte för mig:)

minimi skrev:
Gammal hederlig balansridning, dvs rida utan att hålla i tyglarna, knyt upp dem och helst ska någon longera. Rör händerna och armarna i luften, medan hästen skrittar travar och galopperar. Då får du det mankallar oberoende hand, vilket innebär att händerna kan vara stilla fast kroppen rör sig ungefär.

Om du inte vågar knyta tyglarna så ha helt långa tyglar i traven och träna nedsittning och lättridning utan stöd i tygeln.

Ett litet "fusktips" som vi fick göra när jag gick i gymnasiet, ta ett vanligt gummiband runt handlederna OBS det ska vara ett som lätt går i sönder om ngt händer! På så sätt får du ihop händerna och känner väldigt tydligt om du rör på dom, viklet ofta är svårt att känna själv. På så sätt kopplar man ihop känsla och "det man gör"

Hej!
Du håller balansen genom tyglarna och det är väldigt vanligt. Försök att hitta din balans i bålen istället och försök "frikoppla" armarna från övriga kroppen. Det är svårt men det går!
För mig funkar det att tänka att jag sitter på hästens bakben, rider hästen framför mig, att den bara ska styras genom säte och skänklar och att min kropp ska växa uppåt, framåt.
Det här med ridning är så svårt att förklara!:o
Lycka till!/Malin

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: Sar
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka