Orolig för sto

schelin_j

Trådstartare
Jag är medryttare på ett sto som börjat bete sig konstigt - hmmm eller snarare ilsket... och nu är jag lite orolig att något skall vara fel med henne. Tidigare har hon varit världens goaste och gillat att bli borstad och ryktad. Att rida ut på henne har varit en underbar upplevelse. Nu har hon blivit jättehetsig på morgonen när man släpper ut henne och när man senare tar in henne för att borsta och göra i ordning henne är hon minst sagt arg... Öronen ligger bakåt och ibland "låtsas" hon att hon tänker bita en (en gång har hon dessutom gjort det men då blev hon nog lika överraskad som jag och hon skämdes otroligt). Hon rör sig hela tiden, vill inte alls stå stilla. När man plockar fram sadeln blir hon ännu oroligare men när hon är sadlad är hon nästan hjälpsam när man skall sätta på tränset. Att komma upp är ingen barnlek (hon är stor, över en och åttio) och att hon vägrar stå still och försöker nafsa efter en gör inte saken bättre. Men när man väl är uppe blir hon jätteglad och tycker att det är jättekul att ge sig ut i skogen. Det som dock förändrat sig vad gäller ridningen är att hon låtsas/är rädd för saker hon inte varit rädd för tidigare (bilar, presenningar, hus, släpvagnar som står parkerade etc.) och småskyggar lite... men annars är hon glad.

Hon äter som vanligt, är fin i pälsen, reagerar inte som om det gjorde ont vid massage/genomkänning/stretch och vi har inte kunnat hitta något annat fel på henne än att hon är lite gasig i magen. Hon har inte bytt foder såvitt jag vet och annars är allt sig likt. Alla bekymmer började när hon blev brunstig för drygt en månad sedan, brunsten förefaller vara helt över men PMS:en som vi skojat om kvarstår... Nu är jag jätteorolig att något är fel med stortjejen för så här har hon aldrig varit förut. Hennes ägare tror dock att hon bara har fått någon fix ide efter brunsten - vilket säkert kan vara rätt men vad vet jag, jag är inte särskilt hästkunnig och känner framför allt inte den här hästen så väl. Jag är lite rädd att hon inte gillar mig, det var bara ett par månader sedan jag började rida henne... men då skulle hon kanske inte vara lika vrång mot ägaren?

Framför allt är jag så klart orolig att hon trots allt har någon skada eller sjukdom. Ni som har ston - kan surheten kvarstå en tid efter brunsten? Hur länge skall man i sådant fall vänta innan man kollar med veterinär? Tror ni att det kan vara någon fara att rida - hon verkar ju inte vilja ut men när vi väl kommit iväg är hon jätteglad och springer gärna (i synnerhet när jag inte hade tänkt att vi skulle det)...

Förslag, ideer eller tips mottages tacksamt!
 
Sv: Orolig för sto

Du, jag hör allt fler som har dessa tendenser på sina hästar just nu, inklusive mig själv, även om min pålle inte alls visar lika kraftiga tendenser...

Alla hästar i stallet (6 stycken) har blivit mer eller mindre "sura" det senaste... Vi har nyligen haft ute massör, och har nyligen haft ute veterinär p.g.a. att kolla upp läkt skada, och båda tyckte att hästen såg ut att vara i topptrimm. Välmusklad, glansig päls, god aptit, och arbetsvillig. Dock allmänt sur, stressad ibland och grinig när man grejar med honom (har inte varit det märkvärt innan) och ovanligt pigg när man rider... Hade först en teori om pälssättning, men det verkar inte stämma...

Både hovis och vet. sa att många hästägare lagt märke till likadant betende det senaste...

Någon mer som har någon teori?
 
Sv: Orolig för sto

Hej!

Mitt sto har varit sån.. Från att vara jordens ängel till att vara en ganska surmärr. Mycket hände dock, hon gick med en häst i hagen hon inte trivdes med, hon hade ont i ryggen pga en låsning (inget som syntes, märktes vid palpering, massage etc), och hon hade precis flyttat från sina kompisar till nytt ställe. Först nu efter 2 behandlingar i ryggen och en i bakknäna, och en ny kompis i hagen, som hon trivs super med och därför vet sin plats, har hon börjat bli sitt vanliga mysiga jag igen.. Hon visade aldrig nåt när vi red.. Kansk läge att kolla upp henne?/ Lavinia, som hellre kollar en gång för mycket än en gång för lite
 
Sv: Orolig för sto

Min första tanke är: hästen har ont...
Rind och rådgör med veterinären (kostar ju inget att prata med dom) och beskriv hur hon har förändrats.

Kanske är hon kall och spänd? (Vi har en häst på klubben som blir en :devil: ifall hon har gått utan täcke och blivit kall om baken)

Jag har ingen aning om ifall "brunsthumöret" kan stanna kvar...

Hur som helst. Jag hoppas verkligen att ni hittar vad som felas!!!
 
Sv: Orolig för sto

PatzyP skrev:
Du, jag hör allt fler som har dessa tendenser på sina hästar just nu, inklusive mig själv, även om min pålle inte alls visar lika kraftiga tendenser...

Alla hästar i stallet (6 stycken) har blivit mer eller mindre "sura" det senaste... Vi har nyligen haft ute massör, och har nyligen haft ute veterinär p.g.a. att kolla upp läkt skada, och båda tyckte att hästen såg ut att vara i topptrimm. Välmusklad, glansig päls, god aptit, och arbetsvillig. Dock allmänt sur, stressad ibland och grinig när man grejar med honom (har inte varit det märkvärt innan) och ovanligt pigg när man rider... Hade först en teori om pälssättning, men det verkar inte stämma...

Både hovis och vet. sa att många hästägare lagt märke till likadant betende det senaste...

Någon mer som har någon teori?

Min valack,som är världens lugnaste o goaste, har blivit sur o konstig senaste tiden. Han är också väldigt gasig i magen.
Tippar att det beror i hans fall, på allt gammalt och fruset, sockrigt gräs han går och äter.
Man blir inte glad när man har ont nånstans, i hans fall, i magen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp