BTW, jag blev aldrig misshandlad av honom, även den där enda gången när han jagade mig med en träsko.Jag tycker inte det du skriver motsäger det jag skrev. Det bekräftar det snarare eftersom även du hamnat i en destruktiv relation trots att du utstrålade det där självförtroendet som säger att det inte är någon idé att ens försöka. Det var någon som försökte ändå, som blev fysiskt våldsam (jagade dig med en träsko, då har det passerat psykisk misshandel), som trots ditt självförtroende hade dig i en destruktiv relation. Du lyckades lämna relationen i tid och det är oerhört starkt gjort, men att lämna i tid är inte unikt för en viss typ av människor med en viss typ av personlighet. Precis som det inte bara är en viss typ av människor som blir misshandlade eller våldtagna eller ihjälslagna.
Det kanske är så att en del finner tröst i att tänka att de aldrig skulle råka ut för "något sådant", vilket brott de syftar på varierar men poängen är alltid att det är en viss typ av människor som råkar ut för det och de är inte den typen. Inte typen som blir misshandlad eller våldtagen eller ihjälslagen.
Resonemanget är deprimerande även om det kanske kan ge en känsla av trygghet för den som håller fast vid det, dels för att det är rejält nedlåtande mot de som faktiskt råkat ut för något och dels för att man lägger händelseförloppet på sig själv i högre grad än vad som är rimligt.
Skulle man råka ut för något undrar jag om man hämtar sig lika snabbt som den som insett att gruppen brottsoffer har en väldigt stor mångfald när det gäller sådant som fysiska förutsättningar, personlighetstyp osv. Skulle det leda till en identitetskris eller extra ångest över det egna agerandet om man föll ner från sin piedestal där man trodde att man stod helt utom räckhåll för sådant som våldtäkt och misshandel? Jag vet inte och jag hoppas att de som resonerar så aldrig behöver veta.
Han hade faktiskt inte större framgång med att försöka slåss. Än mindre våldta.
Det var ganska lätt för mig att slänga ut honom när jag kände för det.
Sådana där killar är nog rätt ofta ganska fega när det kommer kring, och det saknar det där verkliga, mentala övertaget.
Han fick helt enkelt på nöten, men med väldigt lite våld.