Orolig för det här med tävling!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Jag har ju planerat att tävla med Yrpa till våren, hur det går struntar jag i, men det är allt bredvid som oroar mig. Lite tidigt kanske, men bättre att börja oroa sig nu än dagen innan.

1, Tänk om hon inte går igenom vetrinärbesiktningen och hon kanske haft ont när vi ridit och inte visat något..
2, Tänk om man glömmer något som man bara MÅSTE ha.
3, Tänk om man råkar rida in i någon.
4, Tänk om hon sliter sig och drar
5, Tänk om jag glömmer av något när vi väl är inne på banan.

Håller på att få nippran.. :(

Sv: Orolig för det här med tävling!

IrpaSnirpa skrev:
1, Tänk om hon inte går igenom vetrinärbesiktningen och hon kanske haft ont när vi ridit och inte visat något..
2, Tänk om man glömmer något som man bara MÅSTE ha.
3, Tänk om man råkar rida in i någon.
4, Tänk om hon sliter sig och drar
5, Tänk om jag glömmer av något när vi väl är inne på banan.

Håller på att få nippran.. :(

Tips: Tänk inte så mycket ;) :D
Det kommer gå bra, hon kommer gå igenom besiktningen, om du inte "panikpackar" utan tänker igenom det du ska ha med & packar i god tid så glömmer du inget, rida in i någon gör du troligtvis inte, lite avstånd får man väl ha, är du osäker på om hon sliter sig i grimma så led henne i träns, sista tanken har väl alla ryttare tänkt nångång oavsett tävlingsgren "tänk om jag glömmer banan", "tänk om jag glömmer programmet" men när man väl är inne på banan så brukar allt lösa sig. Det kommer det göra för dig´med, allt kommer gå så bra så! :)
Senast jag var på islandstävling/gångartstävling så var veterinärerna väldigt "snälla" (eller ska man ens kalla det det?). Eftersom inte många veterinärer vet hur en islänning rör sig i grisepass så blev de tokiga när 70% (skämtar inte) av islänningarna grisepassade på vet. besikningen. Var mer än en gång jag hörde:
- Kan du inte försöka få den trava?! Jaja, du får väl gå igenom då...Sen var det väldigt många som inte klarade av att springa med sina isisar utan hästarna drog ner dem i dikena osv. :crazy: Lätt att se om de haltar när de springer ner i dikena efter 3 meter ;)
Menmen, första dagen gick samtliga igenom vad jag hörde.
Andra dagen så var det 2-3 st som inte gick igenom bes.
Den dagens vet. kommentar:
- Kan du inte få den att springa i annat än grisepass? Nähä... men sa domarna nåt igår då? Nähä, men då få du väl gå igenom då...

Lycka till såhär lite i förskott! :D

Synd bara att jag har en häst som springer efter hur snällt som helst när man springer med henne, och som dessutom har väldigt mycket trav.. :(

Gör dom böjprov o sådant innan? Borde ta ut en vetrinär snart och gära en undersökning på henne. Inte för att jag tror att hon har ont någonstans, men ändå.

Packa, uha.. Egentligen är jag mer orolig för att jag packar för mycket istället för för lite.. :crazy:

Och med min tur lär jag glömma det där med avstånden (det finns en anledning till att jag inte har körkort.. :angel: ) och garanterat krocka med någon..

Är det inte "lag" på att ha hästar i träns på tävlingsplatser? Har jag iaf för mig sen jag tog gröna kortet för massa massa år sedan.

Btw, vad är det man behöver ha med sig till tävlingsplatsen? Vaccinationsintyg, id, pass.. mera? licens?

Beror väl på hur stor tävling det är.
På de tävlingar som jag varit på har vet. inte böjt hästarna utan bara kännt igenom benen & sen bett en springa, och om det SEN visar sig att den springer ojämt på ett ben eller nåt annat konstigt så har vet. i såfall tagit & böjt & sen bett en springa igen.
Nja, jag vet faktiskt inte med det där med träns.
På senaste tävlingen så var det en del som sprang med islandshästarna för vet. i grimman (!), andra dagen bad dock vet. att man skulle ha träns (mest för att en del inte klarade av sina hästar), men under hela tävlingen så var det människor som gick & betade med sina hästar i enbart grimma.
Så jag vet inte hur reglerna är för det på såna tävlingar. Har ju tagit GK jag också & då lärde man ju sig att det gällde träns på på tävlingsplatserna men det verkar vara lite "slappt" med den saken :crazy:

HÄR kan du läsa lite tillägg till FIPO, annars kan man ju beställa FIPO (tävlingsreglemente) på SIF´s hemsida.

Senast ändrad:

På ponny-och storhäst tävlingar är det "lag" på att man måste ha träns på tävlingsplatsen. På islandshäst finns det ingen sån regel, men veterinärerna brukar vilja att man har det på besikningen. De veterinärbesiningar jag har varit med på har man bara sprungit fram och tillbaka och sen är det klart. Hörde av en kompis (hoppryttare) att veterinärerna helst inte ska ta på hästen pga smittorisk och såna saker.

Jag tror att det kommer gå jättebra för dig, ta det bara lugnt. Skriv en packlista i lugn och ro så du vet vad som ska med. Krocka med ngn tror jag inte du kommer göra. Och skulle du råka rida fel, är det inte en jättekatastrof.

Saybia skrev:
Senast jag var på islandstävling/gångartstävling så var veterinärerna väldigt "snälla" (eller ska man ens kalla det det?). Eftersom inte många veterinärer vet hur en islänning rör sig i grisepass så blev de tokiga när 70% (skämtar inte) av islänningarna grisepassade på vet. besikningen. Var mer än en gång jag hörde:
- Kan du inte försöka få den trava?! Jaja, du får väl gå igenom då...Sen var det väldigt många som inte klarade av att springa med sina isisar utan hästarna drog ner dem i dikena osv. :crazy: Lätt att se om de haltar när de springer ner i dikena efter 3 meter ;)

:rofl: :rofl: Hahaha herregud. Det måste sett kul ut! :D

För övrigt ska man alltid ha träns på veterinärbesiktningen, hästen ska vara borstad o ren. Veterinären brukar känna lite överallt på hästens kropp och sedan får man alltså springa ;)
Man får gå runt med hästen i grimma på tävlingsplatsen.

Du ska ha med dig hästens pass, där vaccinationsintyget också ska ligga. Tävlingslicens kan du lösa på tävlingsplatsen.
Glöm inte nummerlappar! Det håller jag nästan alltid på att glömma...

Packlista, bra tips, skall skriva en redan nu och fästa på anslagstavlan. :angel: Annars lär jag glömma av den.

Nummerlappar.. Shit pommesfrites, det hade jag ALDRIG kommit på att ha med mig.

Men jag läste på FIFO ang vaccination, alltså räcker det om hästen är grundvaccinerad (+boutolism för min del) Eller, jag fattar inte riktigt vad reglerna säger där. :confused:

IrpaSnirpa skrev:
Synd bara att jag har en häst som springer efter hur snällt som helst när man springer med henne, och som dessutom har väldigt mycket trav.. :(

Gör dom böjprov o sådant innan? Borde ta ut en vetrinär snart och gära en undersökning på henne. Inte för att jag tror att hon har ont någonstans, men ändå.

Packa, uha.. Egentligen är jag mer orolig för att jag packar för mycket istället för för lite.. :crazy:

Och med min tur lär jag glömma det där med avstånden (det finns en anledning till att jag inte har körkort.. :angel: ) och garanterat krocka med någon..

Är det inte "lag" på att ha hästar i träns på tävlingsplatser? Har jag iaf för mig sen jag tog gröna kortet för massa massa år sedan.

Btw, vad är det man behöver ha med sig till tävlingsplatsen? Vaccinationsintyg, id, pass.. mera? licens?

liten kommentar först : vadå "synd att jag har en häst som bara travar) ?? Det är välljättebra! Du vill väll se om hästen är skada, så att du inte rider den och sabbar benet mer? Suck.. aja, men de viktigaste är på morgonen att du känner igenom hästens ben (som jag HOPPAS att ALLA gör innan de äns rider hästen) och promenera lte med den när du kmr fram på tävlingsplasten, sså att den inte är stel av att ha stått i transporten.

Har alddrig vart med om att de har gjort böjprov, inte äns på nationella. De kollar benen (ofast baara två av dem TYVÄR =/) och känner halsen, så att de inte är svullna, och känner å att den inte har späånningar i ryggen lr har ont. Så är de klart o du kan springa med den.

Träns har man på vet. bes, sen kan du ha grimma, men oftast leder man ju hingsstarna i träns av förklariga skäl, men inte alla dem äns.. hm..

men lycka till, det går nog jättebra ;)

Jag ska se om jag hittar min gamla packlista så kan du få den, och bara fylla på med det som du vill ha med extra.

myrkvan skrev:
liten kommentar först : vadå "synd att jag har en häst som bara travar) ?? Det är välljättebra! Du vill väll se om hästen är skada, så att du inte rider den och sabbar benet mer? Suck.. aja, men de viktigaste är på morgonen att du känner igenom hästens ben (som jag HOPPAS att ALLA gör innan de äns rider hästen) och promenera lte med den när du kmr fram på tävlingsplasten, sså att den inte är stel av att ha stått i transporten.

Hehe, inte menat så alls.. Är jätteglad över att hennes trav är så stark.. Var bara en släng av min konstiga ironi.

Jag lär göra en vetrinärundersökning på henne innan jag åker ut på tävling, dels för att jag anser att det är värt det och sedan för att veta att hon verkligen inte är halt på något sätt. Bättre att ta det säkra före det osäkra..

Framridningen är jag dock osäker på när det kommer till Islandshästar, min förra chef kunde ta en häst direkt ur boxen och köra stenhårt med den för att sedan ställa in den igen utan att den fått flåsa av och komma ner i pulsen. Men det handlar väl om vanligt sunt förnuft? ;)

Mitt sunda förnuft är att man leder en häst oavsett kön i träns på tävlingsplatser, har lärt mig så från början och lär nog fortsätta ha det på det viset.. :angel:

Senast ändrad:

Åhh känner igen den där nervositeten... Har bara tävlat enstaka gånger och har varit väldigt nervös, men som tur var har det alltid gått bättre än jag väntat mig :)
Tävling är ju jättekul när man väl kommit in på banan!
Lycka till!

haha, kejj, men va d bara ironi så visst ;) De där med framridn ing låter ju helt sanslöst, men de vet väll alla, hoppas man, att hästen måste gå ner, inte ställas i boxen :eek: Hoppas man ju ;) Ja, ha träns om du känner för det, det är ju som sagt inga regler p d(Vilket ja också tkr är dumt :crazy: Men lycka till :)

wishmistress skrev:
Åhh känner igen den där nervositeten... Har bara tävlat enstaka gånger och har varit väldigt nervös, men som tur var har det alltid gått bättre än jag väntat mig :)
Tävling är ju jättekul när man väl kommit in på banan!
Lycka till!

Joo, men så skall man in på banan med.. :angel: Finns ju dom som har hästar som står på två ben i tid och otid. (Senast idag så en liten ryttare (läs: jag) låg och tuggade sten på marken, satt barbacka)

Så nu har jag ännu en sak att oroa mig över.. :crazy: Men det skall nog gå bra ändå.. får göra lite såndäringa andningsgrejer innan jag försöker ge mig ut på tävling. Alternativet är att jag kastar upp lillsörran på tävlingarna så slipper jag :angel:

IrpaSnirpa skrev:
Framridningen är jag dock osäker på när det kommer till Islandshästar, min förra chef kunde ta en häst direkt ur boxen och köra stenhårt med den för att sedan ställa in den igen utan att den fått flåsa av och komma ner i pulsen. Men det handlar väl om vanligt sunt förnuft? ;)

Vet många som tränar sina hästar på det sättet.
Vi red kurs för (här ska det stå ett namn) & då sa h*n att
"Ja, han skulle ju behöva lite mer vilja...så jag föreslår att ni
rider honom korta pass i högt tempo. Alltså ut ur stallet, sitt upp
& trava, tölta eller galoppera iväg...sen är det det tempot hela vägen in på stallplanen igen, ingen skritt. Lyssnar han inte på en smackning så på med pisken! Rid så i 2 veckor" :crazy:
Kan ju säga såhär att första gången kändes det himla mysko att varken skritta igång eller skritta av hästen :crazy:
Sen efter det så ska jag väl erkänna att jag inte följde instruktionerna "till punkt & pricka", utan skrittade lite i början & slutet. Kanske lite dumt med tanke på att det inte var min häst ( :angel: ) men det kändes så dumt att rida honom flåsig & sen bara ställa in honom i stallet :crazy:

På senaste tävlingen jag var på så var det jätte många (ja de flesta faktiskt) som tog ut sin häst ur stallet & red iväg & värmde upp på den asfalterade vägen...töltade som tokidioter på asfalten, men det var väl för att de skulle höra om hästen hade "rätt takt i tölten"...men ändå :crazy:

IrpaSnirpa skrev:
Joo, men så skall man in på banan med.. :angel: Finns ju dom som har hästar som står på två ben i tid och otid. (Senast idag så en liten ryttare (läs: jag) låg och tuggade sten på marken, satt barbacka)

Så nu har jag ännu en sak att oroa mig över.. :crazy: Men det skall nog gå bra ändå.. får göra lite såndäringa andningsgrejer innan jag försöker ge mig ut på tävling. Alternativet är att jag kastar upp lillsörran på tävlingarna så slipper jag :angel:

Jo det är ju sant, men du kommer ändå känna dig jättenöjd efteråt att du vågade och försökte.
Den häst jag tävlat har aldrig stått på två ben i min närvaro.
Men jag kan tänka mig att det är en sak som jag också skulle oroat mig för om jag hade en sån häst.

Hehe... Ja i värsta fall är ju lillsyrran en lösning ;)

wishmistress skrev:
Jo det är ju sant, men du kommer ändå känna dig jättenöjd efteråt att du vågade och försökte.
Den häst jag tävlat har aldrig stått på två ben i min närvaro.
Men jag kan tänka mig att det är en sak som jag också skulle oroat mig för om jag hade en sån häst.

Hehe... Ja i värsta fall är ju lillsyrran en lösning ;)

Jo, så var det när jag tävlade dressyr förr i tiden (inte så gammal dock). Innan var det katastrof, var ett asplöv, efteråt när man kom ut och fick sina poäng så var man helt "JAAAAAAA!!!" Men då hade jag en snäll häst som gjorde allt själv och man åkte bara med i farten liksom. Det är lite skillnade med denna damen eftersom inget kommer gratis och jag har aldrig ens varit på en Islandshästtävling.. :angel: Får ha med mig någon som kan när jag åker..

Min lillasyster bör nog lära sig få hästen att tölta snart.. När hon rider så skumpar hon mest runt i trav med lite galoppinslag.. Hon är nöjd med det.. :rofl:

jag vet precis hur det känns! min tävlingsdebut var förra året och det första min häst gjorde var att hoppa ut från banan!! :o det var jättepinsamnt..första tävlingen o sen diskad...men helgen efter var jag på en anna ntävling o då var jag bered! visst försökte min häst att hoppa ut från banan men då hade jag spöet på ytterhanden o då gick det inte för henne att hoppa ut. men tar det lugnt...min tränare säger att man måste göra allt nån gång o du såg hur det gick på min första tävling..men det e bara att tänka vidare..nästa gång då.. :bump:

LYCKA TILL !! håller tummarna! :banana:

//loddie

Fördelen med att tävla första gångerna är att man inte har omgivningens krav på sig, det får gå lite som det vill! :)
Sen kan man sitta i de mörka höstkvällarna och studera de guld värda domarkommentarerna!
Där får man veta vad som gick o inte gick den här gången, sen är det bara framåt som gäller till nästa tävling!...
Då vet man precis vad man ska träna på.
Det är roligt med tävling, för då har man ett trevligt och spännande mål, att jobba för.
Det är också kul om man tränar ihop med nån kompis eller ett gäng, så man kan mentalt stödja varann, inför, och på tävlingen.
Det betyder mycket!
Minst en coach, gärna två, med i bilen o på tävlingen, det behövs!
Det är ruschigt mellan grenarna, särskilt om man tävlar flera grenar, och allrahelst om man kommer till final!
Det är skönt med nån som langar till dig mackor, håller hästen när du måste kissa i sista minuten(adrenalinet du vet..), och peppar dig!

Lycka till ! (tänk på att det ska vara roligt, ha kul och ät goda mackor o umgås med dina kompisar!) Glöm inte att du måste ha med dig en fotograf! :banana:

Till våren skulle jag tävla ja enligt denna tråden.. Det har inte hänt.. Vi har haft för mycket att jobba på.

MEN, nu nästa torsdag (15/6) skall vi iväg på våran första tävling tillsammans. GAH!

Är redan övernervös även om det bara är en kvällstävling så är det nog något av det största jag gjort i hela mitt liv. Nu handlar det liksom om lillskruttan och mig, och den träningen vi lagt ner på varandra.. Om det kommer ge resultat eller om det kommer floppa.

Men men, det skall gå, vi skall komma hem med fina domarkommentarer med guldstjärnor i kanterna.. ;)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka