Orolig flickvän

et_flickan

Trådstartare
Min sambo har förändrats.
Han är 29 år gammal och jobbar skift. Han trivs absolut inte på jobbet och han klarar definitivt inte av skiftgången. Han har gått ifrån att vara en rolig, lite galen människa med massor av humor till att vara lättirriterad, ha sömnsvårigheter, hjärtklappning, störs av varje litet ljud på nätterna som gör att han blir arg och inte kan sova. Jag börjar bli orolig att det är utmattningssyndrom :(.

Han fyllde år i nov. Dagen vi skulle fira honom hade han sovit dåligt. Han var väldigt ledsen och irriterad och satt på en stol i vardagsrummet med huvudet hängande. När jag gick fram och kramade honom började han nästan gråta och frågade mig vad f*n han skulle göra?

I natt sov han inget alls. Han var jätte trött men kunde inte. Hjärtat slog jätte fort på honom och han var självklart väldigt ledsen. Så han ligger just nu och sover efter att ha jobbat förmiddag. Samma sak var det i lördags. Då kunde han inte heller sova.

Jag har själv sömnsvårigheter och sover i soffan på nätterna när han jobbar förmiddag för att inte störa honom då han vaknar av att jag sträcker på mig eller gäspar.

I natt låg vi och pratade och jag berättade hur orolig jag är över att han är såhär. Jag vill inte att han ska "gå in i väggen" så han måste ta tag i det här nu.

Ni med erfarenheter utav utmattningssyndrom vad tror ni? Nu ska han söka hjälp, han måste ju innan det blir värre. Kan jag göra något för honom förutom att stötta och peppa?
Jag har försökt få ut honom på promenad, hälsa på kompisar och bara umgås men han vill inte. Han som alltid har varit social förut har förändrats till folkskygg :(
 
Sv: Orolig flickvän

Har inte själv varit utbränd, men vet hur hemskt det är ibland att jobba skift, speciellt denna årstiden. Låter utan tvekan som att han håller på att gå i väggen. Enklast är om han går till företagshälsovården tror jag, alt vårdcentral.

Jag hade nog inte pressat honom till att göra saker, han behöver nog snarare vara hemma och ta det lugnt ett tag.
 
Sv: Orolig flickvän

Vad tragiskt!
Han kan ju inte fortsätta på nuvarande jobbet i en sådan situation!
Kan han prata med chefen och hitta en lösning? Slippa skiftarbete åtminstone?
 
Sv: Orolig flickvän

Jag pressar honom absolut inte. Han gillar promenader så jag har bara frågat några gånger om han vill gå promenad eller träffa någon. Mest bara för att han ska göra något han tycker är kul. Skulle aldrig pressa honom när han mår så dåligt.

Han ska prata med miljöhälsan som har hand om anställda där han jobbar.
 
Senast ändrad:
Sv: Orolig flickvän

Provat sömntabletter/insomningstabletter? Är kanske inte lösningen på problemet men kan man få ordning på den biten kanske resten lättar också. Sömnstörningar kan få vem som helst att brytas ner totalt.
 
Sv: Orolig flickvän

Han har inte testat något sådant än. Han är lite anti tabletter men jag har pratat lite om att han ska prata med läkaren om det.
 
Sv: Orolig flickvän

Jag iofs inte varit utbränd, men det låter som att han redan har utmattningssymptom.

Annat jobb? Sjukskrivning?
 
Sv: Orolig flickvän

Om det är utmattningssyndrom är svårt att säga men åtminstone en depression. Det är bra att han söker hjälp och inte fortsätter som det är nu.
 
Sv: Orolig flickvän

Han vill ha ett annat jobb. Han hoppas att han kan få en förflyttning till en annan avdelning på hans nuvarande arbetsplats där han förhoppningsvis kan få jobba dagtid och ha fasta rutiner. Han gillar verkligen inte att behöva vända och vrida på sig hela tiden för att fixa skiftgången. När de ska vända från natt till förmiddag på två dagar sover han inte en blund första natten.

Sjukskrivning vore ju också något. Men som han sa till mig i natt så kommer han ju antagligen få gå tillbaka till samma jobb igen efter det och det vill han ju inte.

Jag hoppas att han får en förstående läkare och att han talar om precis hur illa det verkligen är.

För övrigt så sover han fortfarande. Jag hoppas verkligen att han sover tills hans telefon ringer klockan fem imorgon bitti. Jag tassar runt som en mus här för att inte väcka honom.
 
Sv: Orolig flickvän

Vad tragiskt!
Han kan ju inte fortsätta på nuvarande jobbet i en sådan situation!
Kan han prata med chefen och hitta en lösning?

Han har pratat med hans chef om andra saker och det har inte gått in så bra som min sambo velat så jag tror tyvärr inte att chefen bryr sig nu heller.

Hans jobb är just nu lite stressigt eftersom det fattas folk till det arbetet min sambo har. Det har han även talat med chefen om men han rycker bara på axlarna vad jag hört.
 
Sv: Orolig flickvän

Facket kanske kan vara en lösning om att få andra uppgifter? Om han inte är med kan det vara en god idé att vara med i ett om han kan få stöd därifrån.
 
Sv: Orolig flickvän

Jodå han är med i facket.

Han vände sig dit angående för låg lön för ett tag sen men ännu har inget hänt. Det kan ju också ligga och gnaga lite i honom att han får lägst lön (lägre än de nyanställda) kan tre jobb och jobbat där ett tag.

Jag får prata med honom om facket imorgon.
 
Sv: Orolig flickvän

vilket annat jobb som helst måste ju passa honom...

är det ett jobb som han fått pga utbildning osv eller är det "vilket som helst" för å tjäna pengar? Om det är det sistnämnda så kanske vilken butik som helst skulle passa bättre, typ sitta i kassan på ica bara för å få tillbaka bra rutiner. Sådär får han ju inte gå runt å må :(


doktor - sjukskrivning - söka andra jobb!
 
Sv: Orolig flickvän

Men varför får han lägst lön? Presterar han inte på jobbet? Har han några andra svårigheter?

Det där fattar jag absolut inte, det borde hans fack absolut hjälpa honom med. Om inte annat borde det finnas en handlingsplan.
 
Sv: Orolig flickvän

Det kan ju vara så att de andra som jobbar där är äldre och/eller har högre utbildning eller så är det individuell lönesättning som gäller och då har de förhandlat bättre.
 
Sv: Orolig flickvän

Men varför får han lägst lön? Presterar han inte på jobbet? Har han några andra svårigheter?

Det där fattar jag absolut inte, det borde hans fack absolut hjälpa honom med. Om inte annat borde det finnas en handlingsplan.

Jag har ingen aning om varför just han har lägst lön. Han går till jobbet varje dag, han är knappt hemma ens om han har feber, han gör sitt jobb bra. Han har inga andra svårigheter.

Det jobb han har nu är svårt delvis för att det inte är många som vill lära sig det och hans chef håller hårt i dom människorna som kan hans jobb. Därför kan det vara svårt att få flytta till en annan avdelning.

När han pratade med facket så sa dom att de skulle se till att hans lön blev höjd. Men det har som sagt inte hänt ännu.

Just hålan vi bor är liten och jobb är det väldigt dåligt med. Jag har sista tiden pratat med sambon om att flytta till en större stad. Bättre för mig också som knappt har en chans till jobb här.
 
Sv: Orolig flickvän

Han kan ju också själv lägga fram att han vill ha högre lön, eller det är ett väldigt stort företag?

Jag tror att din sambo kan behöva få lite stöd av facket, iaf tills han hittat ett annat arbete. För om chefen håller hårt i de som kan arbetet bra så borde de också ha betalt, så gör ju de allra flesta.
 
Sv: Orolig flickvän

Han kan ju också själv lägga fram att han vill ha högre lön, eller det är ett väldigt stort företag?

Jag tror att din sambo kan behöva få lite stöd av facket, iaf tills han hittat ett annat arbete. För om chefen håller hårt i de som kan arbetet bra så borde de också ha betalt, så gör ju de allra flesta.

Han har pratat med både chef och fack om högre lön.
Det är ett stort företag. Jag vet inte riktigt hur mycket jag vill säga. Men min sambo jobbar iaf som traversförare inom industri.

Man tycker väl det men det tycker tydligen inte hans chef.
 
Sv: Orolig flickvän

Om det är så att skiftarbetet orsakar sjukdom så bör han kunna bli omplacerad.
Jag kunde inte jobba skift eftersom jag kraschade pga sömnsvårigheter och fick då gå över på dagtid. På den arbetsplatsen fick jag dessutom trappa ner lönen under ett och ett halvt år för att det inte skulle bli alltför stor omställning.
Det var företagsläkaren som "förbjöd" mig att jobba skift
 
Sv: Orolig flickvän

+ 1 på det
Har man gått till en läkare och blivit sjukskriven så kan man även få hjälp av läkaren med dialogen med arbetsgivaren inför tillbakagång till arbetet så arbetet anpassas till det man klarar av.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Under det senaste 8 månaderna har jag haft möjlighet att ta del av min bror och hans sambo och deras sons vardag och är även faster åt...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 162
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag skrev en tråd för ett tag sen om min sambo som jag upplevde då började få utmattningssyndrom. Nu har det slagit till ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 694
  • Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
2 063
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp