Orolig av att vara ensam

M

marer

Har fått hem en ny liten häst, har haft honom i ca 2 månader, som blir väldigt orolig att vara ensam. Tidigare ägaren berättade detta innan jag fick hem honom så det är ett problem som funnits under lång tid.

Han blir orolig när han blir ensam inne, men inte ohanterbar, skriker och springer runt i boxen. Vid ridning är han väldigt okoncentrerad och spänd, går och tittar mot dörren i ridhuset hela ridpasset om det är där vi är. Ibland fungerar det bättre, oftast om jag är på marken och inte rider.

Är det någon som har erfarenhet av detta problem och kan ge några tips på hur man kan arbeta med detta så vore jag tacksam!

Sv: Orolig av att vara ensam

Det är bara att fortsätta träna i kortare pass så lugnar den ner sig förhoppningsvis. 2 månader är inte lång tid. Vet däremot hästar som aldrig har kommit ur detta beteendet hur mycke ägarna än har jobbat med dom. (med att få mat osv som hästarna inte har haft ro att äta så länge som är ensamma mm) Men så länge han inte är ohanterlig så är det ju inget "akut" problem. Utan jobba du på i lugn takt. Annars kanske du får acceptera att för det mesta ta med dig en sällskapshäst med dig in? Jätte jobbigt jag vet men man kan bli tokig på när dom springer runt o gapar mm.
Koncentrationen i ridhuset tror jag kommer när ni har jobbar ihop er mer och han känner sig hemma!

hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar