oroad över svullet ben - ice gel i minusgrader?

fuzeta

Trådstartare
Hej!

Har en häst som nyligen fått strålröta på höger back men också lite på höger fram. Jag har nyligen börjat behandla det med trätjära efter hovslagarens rekommendationer. Innan jag visste detta hade han börjat halta lite, och det var då jag tillkallade hovslagaren för att komma och titta på honom. Jag har aldrig haft en häst med strålröta innan. Han haltade i höger bak. Men kändes varmare på vänster fram än de andra.

Idag när jag kom ut i stallet för att ta in dem, så haltade han ganska kraftigt, inte att han hoppar fram, men han haltar rätt så rejält. MEN då var det vänster fram som helt plötsligt svullnat upp till nästan dubbel storlek. Från kotleden till knäet. Varm bara där och i hoven, men inte ovanför knäet.

Nu blir jag ju givetvis super orolig!!

Det är minus grader ute, och de har varit halt i hagen, han går ju ute nästan hela dagar. Är det möjligt att han kan ha ramlat/ klivit fel / halkat????:confused:

Om detta hade hänt på sommar halvåret, så hade jag lagt ice gel / kyl gel på hans ben för att få ner det varma, men eftersom det är minus grader så vet jag inte om jag ska göra det?:confused:

För övrigt så brukar han gå utan täcke, han har inte super päls men han har inte behövt det. Men nu när han stod i boxen så frös han så han skakade!!:confused: Så jag slängde på han ett av hans transport täcken som inte är så super tjocka. Det finns för övrigt ett element som blåser varm luft ( inte på honom eller in till honom) men i hans del så att det håller vatten ledningarna från att frysa.

Jag är väldigt orolig för vad som har hänt med honom!
Finns det någon som har några goda råd och förklaringar till vad som kan ha hänt? Samt om det är något som jag borde vara mer oroad över eller att jag kan åtminstone sova i natt för?

Tackar för alla som tar sig tid att läsa igenom detta och svarar!!

Sv: oroad över svullet ben - ice gel i minusgrader?

Kollat tempen? Låter som om hästen har feber. Ring veterinär för rådfrågning. (det är vad jag skulle gjort i den situationen)

Sv: oroad över svullet ben - ice gel i minusgrader?

Ring ut veterinär i morgon bitti, ta tempen i kväll och håll uppsikt. Att kyla ner benet vet jag inte om det är någon mening men låt hästen stå på box tills en veterinär har tittat på det. Att vara halt och gå ut i hala och knaggliga hagar är nog inte att rek. Kraftig hälta och rejäl svullnad hade jag def låtit veterinär bedöma ganska omgående.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 733
Senast: Piaff
·
Avel Min fölunge är 4 dygn och föddes med veka kotor på alla 4 ben. Vänster fram blev snabbt mycket bättre. Höger fram är bättre än bak där...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
12 539
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 966
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka