Oro för valpen - hjälp

Jensa75

Trådstartare
Vår valp är nu snart 19 veckor och jag känner mig hela tiden så orolig. Hon gillar ju, som valpar gör, att smaka på saker och jag ligger ständigt i som en rem när vi är ute för att hinna se och förhindra att hon sätter i sig något olämpligt. Vågar nästan inte låta någon annan i familjen tagit hunden för är rädd att de inte ska hinna med.

Några gånger har hon kräkts och en gång fick hon diarré och då blir jag så sjukt orolig, trots att hon dessa gånger varit pigg och alert och druckit och kissat och inte kräkts igen. Idag var hon lös i magen (inte diarré, men lös) och nu är oron igång igen. Blir typ rädd att hon ska dö, fast det är ganska oproportionerligt.
Blir detta bättre? Hennes äta allt och min sjukliga oro? Just nu överskuggar oron nästan glädjen i att ha henne - hon är helt underbar. Önskar att jag kunde bli lite coolare som hundägare.

Vår valp är nu snart 19 veckor och jag känner mig hela tiden så orolig. Hon gillar ju, som valpar gör, att smaka på saker och jag ligger ständigt i som en rem när vi är ute för att hinna se och förhindra att hon sätter i sig något olämpligt. Vågar nästan inte låta någon annan i familjen tagit hunden för är rädd att de inte ska hinna med.

Några gånger har hon kräkts och en gång fick hon diarré och då blir jag så sjukt orolig, trots att hon dessa gånger varit pigg och alert och druckit och kissat och inte kräkts igen. Idag var hon lös i magen (inte diarré, men lös) och nu är oron igång igen. Blir typ rädd att hon ska dö, fast det är ganska oproportionerligt.
Blir detta bättre? Hennes äta allt och min sjukliga oro? Just nu överskuggar oron nästan glädjen i att ha henne - hon är helt underbar. Önskar att jag kunde bli lite coolare som hundägare.

Valpsäkra hemmet så att ni kan ta det lugnt inne, och håll valpen kopplad ute tills ni tränat in ett fungerande 'resursbyte'. Ha alltid något gott med som ni kan byta med om någonting tuggvänligt dyker upp. :) Oron släpper nog, även om man ska ha koll naturligtvis. Är det första valpen?

Haft valp tidigare för länge sedan men då var jag barn och inte ”huvudansvarig. Nu är jag själv vuxen och den som har ansvar. Hemmet är valpsäkrat. Det är utomhus som är det stora problemet, trots att hon är kopplad. Hon vill ju gå och sniffa och det måste hon ju få göra men ofta är det svårt att se exakt vad som finns och vad som händer under mustaschen. Det är det som blir så stressande.
Känns bra att höra att det förmodligen ger med sig. Har tre barn så borde ha blivit expert på hantera oro för dem man älskar, men icke... 😬

Valpar äter allt - eller åtminstone smakar på allt och många gånger spottar dom ut igen :)

Jag lär in kommando för att spotta ut och byter till godaste godiset. Jag tar oerhört sällan saker ur munnen på dom för då blir det bara ännu viktigare att behålla det dom hittat. Här hittas dagligen små utblåsta ballonger, pappersbitar, ölburksringar, plåster, kycklingben osv osv i det oändliga. Är de något jag tror kan vara farligt för magen så säger jag bara kolla här" och tar fram en supergodis och när valpen då visar intresse så börjar jag säga det ord jag vill den ska lära sig för att spotta ut det den har (jag använder "blä" haha). Så fort valpen släpper det den har så superberöm och godis. Det brukar inte ta så många gånger innan valpen lär sig :)

Jag tror att börjar man gräva i käften på en valp för minsta lilla grej den tar, så skapar man istället resursförsvar och med det kan den då istället svälja allt matte råkar se att den tar. Så lite is i magen och träna. Vill man förebygga då låt någon annan kasta ut lite grejer ute som inte känns lika farligt och träna på det :)

Kräks kan en valp göra om den fått i sig något magen inte gillar - det kan även vuxna. Dålig mage någon gång ibland är det samma - kan även fås av för mycket belöningsgodis. inget jag oroar mig för så länge det inte håller i sig :)

Gör skillnad på promenad och rastning. När man promenerar får hunden inte nosa/revirpinka. Under promenade väljer du ut ställen där hunden får rasta, dvs nosa/kisssa/bajsa.

Gör du detta minimerar du risken att hunden får i sig något dumt.

Tack för goda råd och stöd! Idag är hennes mage som vanlig igen (inte lös), och det känns förstås skönt.
Tar till mig av de tips och råd jag fått av er, och trösten i att veta att det inte bara är jag som är lite hysterisk som hundägare. Tack alla!

Valpar är verkligen underbara! Vår 4 månaders tjej springer med munnen öppen och känner på allt gräs i vägkanten, hon biter inte utan låter det bara glida igenom munnen för det är så härligt 😊

Ang diarré så är valpar mer känsliga än vuxna hundar. Min valp tuggar gärna i sig både hästbajs, rävskit och annat mindre trevligt, en del av det tror jag faktiskt kan vara bra för att bygga upp både tarmflora och immunförsvar. Men det är bra att ha ngt preparat hemma för att ge om det inte ger med sig, typ diarsanyl eller pro-kolin.

Min hund blev duktig på "loss" som valp, av en anledning... Jag hade inte fattat hur mycket tuggummi och snus som ligger ute innan jag hade henne. Som tur var svalde hon sällan.
Det försvann i stort sett efter att hon ömsat tänder och blivit lite äldre. Nu nosar hon först och plockar upp sedan, så jag hinner oftast se vad det är och hindra om det behövd.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 472
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 213
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 505
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka