J

jojjogalopp

min sån vill ha en orm ,han är 10år och har tjatat nu i 3månader om orm ,antingen majs orm eller boa orm HJÄLP
saken är att grannen har en kompis som föder upp ormar och han sa att vi kunde få låna en orm och då blev min sån glad och peppad och möblerade rummet direkt.
problemet är att jag hatar ormar eller rättare sakt livrädd vad ska man göra ska jag svika hans dröm,jag tänker inte göra rent eller mata mm, tänk om sånen tappar den och smiter,
vad skulle ni göra

Sv: Orm

Vad säger sonens pappa/din sambo eller liknande? Kan han tänka sig att ha huvudansvaret? Bor ni i lägenhet är det inte ens säkert att ni får ha ormar. En tioåring ska inte ha ensamt ansvar för ett djur, oavsett djurart.
Låna böcker om ormar på bibblan, kolla nätet osv, innan du tar ställning till det hela. :)

Tyvärr måste jag säga att ett barn på tio år kan aldrig vara moget att ta så mycket ansvar, då är det ett måste att föräldern är intresserad och kan sköta djuret när barnet inte orkar. Det är väldigt mycket man måste kunna för att ha en orm, stort terrarium, rätt mat belysning m.m
Det verkar som att du får vänta några år, men visst ni kan ju titta på grannens ormar och kanske låna en, men det måste finnas en vuxen i närheten som alltid är beredd att ha det största ansvaret.

Köp en bok om ormar till grabben så att han kan läsa på om dom tills han blir äldre och kan skaffa! Och vad menar du förresten med att han möblerade rummet?

Kan du inte hälsa på grannen och dennes ormar?
De är jättetrevliga och fredliga djur och vem vet, kanske kan du komma över din "fobi" och hjälpa din son att ta hand om en orm.

Min syster var ca 10 år när hon absolut ville ha en orm och våra föräldrar som inte alls var förtjusta i ormar gick tillslut med på det.
Vår första orm vart en uppskattad familjemedlem.
Det är väldigt lättskötta djur men givetvis måste hela familjen vara med på det, precis som med alla djur.

Det krävs en del kunskap för att ta hand om en orm, dessutom kräver det bland annat att du kan tänka dig att ha döda möss i frysen. Om grannen är så villig att hjälpa till så kanske sonen kan få gå dit ibland och hjälpa honom med ormarna? Jag vet att det inte är samma sak som en egen, men ingen unge kan få allt han önskar och om du har ormfobi så är det verkligen ingen bra idé att skaffa en orm. Vem ska ta hand om den när sonen är sjuk eller borta t ex?

Personligen anser inte jag att barn ska bli belastade med huvudansvaret för husdjur, hur gärna de än vill. Det är du som förälder som ska ha det yttersta ansvaret, och även vara så pass involverad i djurhållningen att du kan se om något håller på att gå fel.

Det gäller inte bara reptiler, utan likaväl för hamstrar, kaniner, katter, hästar...

Det enda som skiljer reptiler som husdjur från t.ex. gnagare är att de kräver en lite annorlunda skötsel. Inte nödvändigtvis svårare, men annorlunda.
Oavsett vilka djur man är intresserad av krävs det kunskap om djuret och ekonomi för att kunna hålla det.

Mitt direkta svar på din fråga blir NEJ, din son bör inte låna hem en orm om du inte kan tänka dig att engagera dig i djuret.
Finns det någon annan vuxen som kan ta på sig huvudansvaret framför din son så tror jag att det kan gå bra. :)
Finns det möjlighet för din kompis att regelbundet komma på besök och hjälpa till med ormen kanske?

Sedan, oavsett om du vill hantera ormen eller inte, så bör du kunna en del om den. Både för din, ormens, och din sons skull. För skulle något faktiskt hända så är det guld värt.

Här finns bra info om ormar som husdjur: http://www.djurklinikenroslagstull.se/page51.htm

Hej nu har jag gått och funderat det här med orm länge,
självklart så ska inte ansvaret ligga på sånen min ang ormen det håller jag med,sen har jag diskuterat med han vad ska man göra med ormen när han åker till sin pappa mm mm
inte tänker jag ha döda möss i frysen alldrig,räcker med dottern som har möss som hus djur om dem kallas det,
INGA ormar här värsta är ju när dem blir så ledsna barnen men det måste ju finnas någott annat han kan ha på rummet,
Det är nämligen så att han är allergiker men har inte hafft det från han va jätte liten och han bor med två hundar och två katter i dag men han vill ju ha någott på sitt rum menar han på stackarn:confused:

Det låter som ett klokt beslut av dig att fatta, jag förstår att det måste vara jobbigt för honom att ha allergin att tänka på samtidigt som han vill ha djur.

Det finns en del andra allergivänliga alternativ utöver orm, som dessutom är vegetarianer. ;)
Är du okej med att utfodra med mindre insekter så finns det en del trevliga och relativt lättskötta ödlearter att välja på med.

En sköldpadda kanske vore något som tilltalar dig lite mera?

Vill din lille kille hemskt gärna ha ett husdjur och du kan tänka dig vara delaktig i skötseln så finns det många olika typer av djur att välja på.
Leta runt lite på internet, här finns mängder med information, och presentera några förslag för din son när du i lugn och ro gått igenom intressanta alternativ.

Här är lite förslag på olika reptiler.

Skäggagam (en ödla som kan bli väldigt sällskaplig och till större delen är vegetarien.)
Dvärgskäggagam
Vattensköldpadda
Landsköldpadda
Leopardgecko
Dabbagam (Det är nog den "lättaste" ödlan som dessutom äter vegetariskt vid vuxen åder. De är dessutom väldigt hanterbara)

Ett barn som är 10 år förstår inte innebörden med att ha djur och kan inte ta sådant ansvar sedan brukar det tyvärr oftast vara så att ett djur är roligt ett tag och sedan tröttnar dom.

Jag skulle i så fall börja med ett akvarium med småfiskar som mitt barn skulle få börja med och ta ansvar för, med att mata och hjälpa till er att göra rent pumpen osv.

Håller med dom andra, bättre att han får hälsa på grannen som har orm tills er son blir vuxen nog att kunna ta helt ansvar för ett djur.

Det låter som ett klokt beslut av dig att fatta, jag förstår att det måste vara jobbigt för honom att ha allergin att tänka på samtidigt som han vill ha djur.

Det finns en del andra allergivänliga alternativ utöver orm, som dessutom är vegetarianer. ;)
Är du okej med att utfodra med mindre insekter så finns det en del trevliga och relativt lättskötta ödlearter att välja på med.

En sköldpadda kanske vore något som tilltalar dig lite mera?

Vill din lille kille hemskt gärna ha ett husdjur och du kan tänka dig vara delaktig i skötseln så finns det många olika typer av djur att välja på.
Leta runt lite på internet, här finns mängder med information, och presentera några förslag för din son när du i lugn och ro gått igenom intressanta alternativ.

Här är lite förslag på olika reptiler.

Skäggagam (en ödla som kan bli väldigt sällskaplig och till större delen är vegetarien.)
Dvärgskäggagam
Vattensköldpadda
Landsköldpadda
Leopardgecko
Dabbagam (Det är nog den "lättaste" ödlan som dessutom äter vegetariskt vid vuxen åder. De är dessutom väldigt hanterbara)

Sköldpadda har jag frågatt om det kan jag ta i mm men han vill inte,ödlor klarar jag av men han vill inte,men jag ska prata med han sen,I natt hadde min sån smuglatt in sig min lilla hund och låtit den sova med han i sängen,jag va tvungen att hålla mig utan att gnälla hela tiden jag förstår ju han att han vill,Jag får försöka ta en dag i taget med min sån,;)

Ett barn som är 10 år förstår inte innebörden med att ha djur och kan inte ta sådant ansvar sedan brukar det tyvärr oftast vara så att ett djur är roligt ett tag och sedan tröttnar dom.

Jag skulle i så fall börja med ett akvarium med småfiskar som mitt barn skulle få börja med och ta ansvar för, med att mata och hjälpa till er att göra rent pumpen osv.

Håller med dom andra, bättre att han får hälsa på grannen som har orm tills er son blir vuxen nog att kunna ta helt ansvar för ett djur.

Fiskar är ingen i de att jag frågar om han tycker det är värdens tråkigaste djur

Men varför? de är dessutom känsliga för saltet på våra händer så det rekomenderas inte att ta i dem utan handskar. Bättre att skaffa ett djur som inte mår dåligt av att man tar i dem om man ska ha ngt man vill hålla och "gosa" med.

Kan gerbiler funka annars kanske? Pälsdjur visserligen men brukar vara väldigt allergivänliga. Fast en del reagerar ju på även de förstås så det lär väl få kollas upp innan.

Nån fågel annars kanske? Undulater tex?

Ödlor är ju det närmaste en orm som inte är en orm, en skäggagam som i mitt tycke är den trevligaste ödlan är ju bra mycket roligare då man både ser dom betydligt mer än en orm + att dom blir mer tama.

Fast är inte fåglar mycket mer allergiframkallande än pälsdjur? Eller är det något jag fått lära mig som liten med fågelrädda och allergiska föräldrar? :p

De hade väl katt, dessutom? Då blir nog fåglarna inte långlivade.

Vattensköldpadda rekommenderar jag inte, för det första blir det mycket gamla, så ni ska veta att ni vill ta hand om dem i 30-40 år. För det andra blir de ganska stora, som en mattallrik ungefär, vilket gör att de behöver ett rätt stort akvarium att bo i, och det vill till att det finns plats för ett sånt? Den behöver ju kunna simma omkring lite, och gå upp pa land och så.

Det vete fan. Har fått lära mig att många allergiker har fåglar istället.

Det lär väl bero på vad man är allergisk mot iofs. Är det kroppsvätskor så lär ju inte fåglarna bli ett problem om man säger så :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 007
Senast: Cafer
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 033
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar