@misan Ja, precis, du planterar de små plantorna som en vanlig orkidé är planterad - rötterna i barken och bladrosetten ovan jord. En nyplanterad orkidé kan ibland kännas lite ostabil innan rötterna liksom har slagit sig till rätta i barken, det brukar ta några månader innan rötterna vuxit sig runt barken/krukans innerkanter. Men när du planterar dem, försök skaka eller "slå" plastkrukan mot bordet så barken lägger sig ordentligt kring rötterna, då blir det stabilare och fuktigheten bibehålls bättre om komposten blir kompaktare.
Kom ihåg att köpa genomskinliga plastkrukor, sådana som dina orkidéer från affärn kommer i.
Vitmossa som man köper till jul är lav och inte riktigt mossa
Äkta vitmossa ska du ha, det köper man på t.ex. blomsterlandet (säljs i platta, kompakta paket så får man bryta av en bit och lägga i blöt). Men jag tror inte det är nödvändigt egentligen, jag har bara använt det till några enstaka plantor när jag haft det hemma. Man använder det för att mossan håller det lagom fuktigt kring rötterna hela tiden, vilket plantorna mår bra av.
Du kan skära/klippa av en bit av stängeln som keikin sitter på och plantera med den också, så slipper du försöka skära något i keikins "kött" eller vad man ska säga