Orkidé som "delar sig"

misan

Trådstartare
Ja som rubriken lyder så har min ena orkidé börjat få nånting som ser ut som nya plantor på ena stängeln. Kan man plantera dessa?? Eller är det nån slags mutation? :)
Det är två ställen med nya blad, 5-6 blad på varje ställe och de nya rötterna (?) är över en deci långa nu.

Ja, du har fått orkidébebisar. Kul! :) De kallas keiki.

Det går jättebra att plantera om dem i varsin egen kruka, särskilt som de verkar ha så pass långa och många rötter. Ett par-tre stycken rötter som är minst 5 cm brukar jag minst kräva innan jag planterar om dem. De kommer se ut som modersplantan när de blommar sen :)

Vissa brukar linda vitmossa om rötterna och "driva upp" bebisarna i plastpåse först men det har alltid gått jättebra för mig att plantera keiki:sarna direkt i vanlig orkidékompost. Men får du tag på vitmossa kan du vira lite runt rötterna och sedan plantera dem i barken, det skulle de nog gilla.

Oj vad roligt, väldigt oväntat :) Men vart ska jag klipp av dem, ska man stoppa ner alla rötter i krukan (jg får nog snurra ihop dem om de ska gå ner) och bara lämna bladen ovanför? Det här var ju jättespännande! Måste genast iväg och skaffa jord och leta mossa, aknske det finns bland fjolårets julsaker :)

@misan Ja, precis, du planterar de små plantorna som en vanlig orkidé är planterad - rötterna i barken och bladrosetten ovan jord. En nyplanterad orkidé kan ibland kännas lite ostabil innan rötterna liksom har slagit sig till rätta i barken, det brukar ta några månader innan rötterna vuxit sig runt barken/krukans innerkanter. Men när du planterar dem, försök skaka eller "slå" plastkrukan mot bordet så barken lägger sig ordentligt kring rötterna, då blir det stabilare och fuktigheten bibehålls bättre om komposten blir kompaktare.
Kom ihåg att köpa genomskinliga plastkrukor, sådana som dina orkidéer från affärn kommer i.

Vitmossa som man köper till jul är lav och inte riktigt mossa :) Äkta vitmossa ska du ha, det köper man på t.ex. blomsterlandet (säljs i platta, kompakta paket så får man bryta av en bit och lägga i blöt). Men jag tror inte det är nödvändigt egentligen, jag har bara använt det till några enstaka plantor när jag haft det hemma. Man använder det för att mossan håller det lagom fuktigt kring rötterna hela tiden, vilket plantorna mår bra av.

Du kan skära/klippa av en bit av stängeln som keikin sitter på och plantera med den också, så slipper du försöka skära något i keikins "kött" eller vad man ska säga :)

Keikis har du fått, små orkidebäbisar. Rätt ovanligt, men jag har också lyckats med det ett par gånger. Skulle dock rekommendera dig att plantera dom i vitmossa i små genomskinliga plastkrukor i ett halvår innan du planterar i vanlig orkideejord. Det är också vad som står på alla sidor jag hittat. Vitmossan ska hållas fuktig

Ok jag tänkte ta en sväng på Blomsterandet igår så det blir rätt grejer, får ju försöka ta hand om mina bäbisar :) såg nu ikväll att en av d andra också har fått en sån liten! Konstigt, de här är flera år gamla och de har inte blommat på länge så jag funderade faktiskt på att slänga dem. Men nu får jag ju ge dem en chans till!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka