Orkar ni med ett rastips till?

Sv: Orkar ni med ett rastips till?

Ah, nä, jag tar nog tillbaka det där, fast egentligen inte för att det är vallare i grunden, utan för, tja, allt annat. :D

Philosophia: Jag har egentligen inte släppt dobermann, men har bara tänkt att det kanske finns fler alternativ. :) Som line_n säger, så har jag kanske ratat alla andra redan, hehe.

Nu har jag ju suttit här och sagt att "någon schäfer blir det iiiinte", men det skulle inte förvåna mig ett ögonblick om jag står här med en schäfer snart trots allt. :o I slutändan spelar ju inte pälsen någon roll om allt annat är perfekt och man hittar rätt individ och med en kompis som fick en kull med fluffiga schäfervalpar för ett par veckor sedan kanske jag trillar dit? Kan man raka av dem pälsen? Det borde ju bli jätteenkelt. Eller ta på dem en helkroppsstrumpa inomhus? En onepiece? Värsta inne ju...

Du kan ju karda ull och sticka jättevarma kläder? Herregud.... Det spelar ingen roll vilken släthårig ras man har det DÄR behöver man inte ta itu med iaf...

Du kan ju karda ull och sticka jättevarma kläder? Herregud.... Det spelar ingen roll vilken släthårig ras man har det DÄR behöver man inte ta itu med iaf...

Tro mig, tanken har slagit mig:D
Men alltså, det är ju inte så jättelånga perioder det handlar om(även om det känns så när man är mitt i), sammanlagt ett par v per år så det avklarat och däremellan fäller iaf mina ytterst lite..

Men om det rent mentalt är en schäfer du vill ha så lär du väl inte bli så nöjd med dobermann heller? Jag har då aldrig träffat en som varit jämförbar.

I slutändan är det ju mentaliteten och typ av hund som är viktigast. Det är nog jobbigare att leva med en hund som man egentligen inte trivs med än att dammsuga ofta ;)

Men om det rent mentalt är en schäfer du vill ha så lär du väl inte bli så nöjd med dobermann heller? Jag har då aldrig träffat en som varit jämförbar.
)

Precis min tanke också.
Har funderat, men kommer inte på någon ras :cool:

Boxer är ju också korthårig och bruksras. Funkar inte de?

Australian Cattledog är lite mer allvarsam än både boxer och dobermann, de har dubbel päls men kortare än schäfer. Det skulle vara om de faller på storleken i så fall. De ger dock inte ett "liten-hund-intryck" i och med att de är så kompakta.

*KL*
Beauceron? Är väl en vallhund av något slag i grunden visserligen men inte utpräglat vallhundsaktig (som jag förstått det).

Boxer gillar jag, det är ju glada skitar som verkar vilja göra allt deras människa vill göra. :) Tyvärr rynkar sambon på näsan och fnyser, så nehej. Cattledog har jag träffat några med de är inte alls min typ av hund, inte de jag träffat iaf. Robotdammsugare har jag definitivt kollat på (för jag är lat när det kommer till sånt) men det verkar vara mer än dröm än en verklighet att de skulle fungera bra. De som testar bäst har även dom svårt just med djurhår. :(

Lona: Beauceron är ju fina! Vet inte så mycket om dem och har väl bara träffat en. Den var hemskt svår som unghund, otroligt mycket energi och trotsig, fast ägaren var skicklig och väldigt energisk. Blev trevlig som vuxen dock, men det tog tid. Om någon har något att tillägga om rasen så är jag idel öra.

Har iofs bara provat en Roomba men den fungerar utmärkt på hundhåren. Den ersätter inte storstädning och våttorkning men gör att det aldrig "gror igen" på golvet.

Om jag hade varit du så hade jag tagit mig en rejäl funderare på vad jag ville ha ut av mitt hundägande. Det är trots allt rätt stor skillnad på de olika bruksraserna, ffa belgare som kan vara ADHD personifierat och de lite mer sansade raserna som t ex rottis. De beauceroner jag har träffat har varit ganska lugna och stadiga, och upplever du dem som mycket energiska är kanske inte belgare och holländare något för dig t ex.

Jag tror precis som du att det är hemskt knepigt att hitta en balanserad dobbis som har förmåga att koncentrera sig en längre stund och som inte jagar precis allt som rör sig. Så jag rekommenderar att lämna lite utrymme i önskemålen om utseende och möjligvis även päls för att öka chanserna till att hitta en ras som du verkligen kommer trivas med. Kanske finns det hundar i andra rasgrupper som kan tilltala dig?

Alltså, jag har bara träffat en bauceron så jag kan knappast dra några slutsatser om hur de är som ras.
Faktum kvarstår att jag inte känner mig upplagd på att ha en så "pälsig" hund som schäfer. Jag är pedant (en slö pedant men så är det) och det är inte bara håret på golvet. Utan håret på sidan av soffa, i bilen och på kläderna. Min tid kommer att krympa med ett stort hus, en hund (helst två så småningom) och barn. Jag kan inte inte städa när det är stökigt, utan jag sliter ut mig. Jag har prioriteringssvårigheter. :smirk:
Jag vill inte ge upp tanken på dobermann, har träffat en hel del och det har bara varit trevliga hundar så jag har bara bra erfarenheter av dem. Men jag kan ju läsa och där ser jag ju alla varningar. Men jag tror att med rätt kontakter kan man hitta en riktigt bra uppfödare som kan hitta rätt matchning till mig. Det är ju bara det, jag har ju inte de där kontakterna... :D Fast det är klart, jag köper inte en schäfer utan kontakter med bra uppfödare heller. Inte någon hund som jag vill använda till bruks.

De får personerna jag vet som satsar på dobbis importerar, allra helst från östländerna, dock vet jag inte vad som är bra eller dåligt där, men kanske ett tips.

Korthårig collie! Min är med när jag rider, fäller 2 ggr om året, mkt lättskött päls. Vi damsuger 1 gång i veckan.

Men jag tror att med rätt kontakter kan man hitta en riktigt bra uppfödare som kan hitta rätt matchning till mig. Det är ju bara det, jag har ju inte de där kontakterna... :D Fast det är klart, jag köper inte en schäfer utan kontakter med bra uppfödare heller. Inte någon hund som jag vill använda till bruks.

Kanske kan vara en idé att kontakta den här användaren?
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15191447&postcount=32

*Kl*

Jag har läste och forskat och tittat och konstaterat att beauceron kanske skulle passa oss trots allt? Någon med mer erfarenhet av dem än jag?

Har iofs bara provat en Roomba men den fungerar utmärkt på hundhåren. Den ersätter inte storstädning och våttorkning men gör att det aldrig "gror igen" på golvet.

Samma här. Har en golden retriever, en lanchashire heeler och tre katter (en korhårig, en perser och en mittemellanpälsad birma). Tycker roomban tar allt.

Korthårig collie! Min är med när jag rider, fäller 2 ggr om året, mkt lättskött päls. Vi damsuger 1 gång i veckan.

...och min fäller jämt(plus lite extra några gånger om året). Kanske inte riktigt lika mycket som en schäfer men en hel del. Dessutom vill TS ha en vass brukshund, kortisarna är roliga och trevliga allroundhundar som går bra att jobba med men vill man ha något som motsvarar bruksschäfer/malle så räcker de nog inte riktigt till.

*Kl*

Jag har läste och forskat och tittat och konstaterat att beauceron kanske skulle passa oss trots allt? Någon med mer erfarenhet av dem än jag?

Jag har fyra stycken just nu, vad vill du veta lite mer exakt? ;)

Kan säga att de inte fäller riktigt lika illa som schäfer (jag har haft schäfer i ett antal år innan jag bytte till beauceron, mest pga att jag hade tre sjuka schäfrar på rad och fick nog) och framför allt fäller de inte året runt, men nog fäller de en del vår och höst.... Fast det är klart, vi har ju fyra stycken så det kanske inte är så konstigt att det är en del hår här hemma, dessutom är alla våra kastrerade och efter det har de fått en något rejälare underull och fäller därmed något mer än tidigare.

Eftersom jag har fyra stycken så kan man nog gissa sig till att jag trivs med rasen... :D De är inte helt olika schäfer, jag har ju erfarenhet av båda raserna. Lugnare än malle/holländare, mer krut i än en rottis (och jag har erfarenhet av både holländare och rottis), förigare än en riesen och definitivt inte lika galna i att jaga som dobbisar (fast riesen och dobbis har jag ingen egen erfarenhet av). ;)

Det där var väl lite generaliserat, men jag tycker de är bra allroundhundar, ställer upp på det mesta, inte extrema åt något håll.

Man ska dock vara medveten om att rasen inte är helt homogen, det varierar lite med mentaliteten och man bör (iofs gäller det väl alla raser) vara lite noggrann när man letar valp.

I övrigt - glada, positiva, vigare än man tror trots sin storlek, kan upplevas som lite flamsiga, mognar relativt långsamt, mestadels frisk ras, föriga och mjuka, "lagom" mycket hund så man kan träna och jobba med dem men ändå inte så att de går i taket om det inte händre något på en vecka...

På minussidan: det finns individer med en del rädslor, främst vad gäller främmande människor samt ljud. Inte lika utpräglade "arbetsmaskiner" som t.ex. malle eller border collie, kan brista i föremålsintresse och kamplust, men även det varierar en del.

Jag har säkert glömt en massa, men fråga om det är något som du kommer på, så ska jag försöka svara.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker att det är helt hopplöst att försöka komma på vilken ras av hund som hade passat bäst med mig och min livsstil. Det är inte...
2
Svar
20
· Visningar
5 415
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka