Orkar ni med en nybörjarfråga till?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare MisterLillen
  • Startdatum Startdatum
M

MisterLillen

Fick så god hjälp med mina frågor om slaggjord så jag hoppas att ni orkar med mig en gång till.
Kör ju mitt varmblod med travsele och har fått den inpassad till hästen och förevisats hur alla remmar ska sitta. Dock är jag lite:angel: glömsk:o .
Till selen hör en bred lång brösta med långa remmar som ska viras runt skakeln för att slutligen fästas på en "pligg" längst bak på skakeln. Så långt allt väl. Men jag tycker det blir så fladdrigt längst fram innan man börjar snurra. Detta gör att bröstan inte ligger så still som den borde kunna göra.
Så till frågan: ska dessa långa remmar som man virar runt skakeln först träs in i selen någonstans och i så fall var :confused:.
I övrigt kan jag rapportera att körningen numera går mycket bra och hästen går fram överallt på ett mycket trevligt sätt. Idog träning och tålamod har äntligen gett resultat och den istadige tjurskallen med kosparkar är ett minne blott :love: . Dock kommer slaggjorden hänga med i framtiden. Känns säkrast så.

Sv: Orkar ni med en nybörjarfråga till?

Hei!
Noen trer denne reimen bakenfor de reimene som går fra gjorden og opp til vognen, altså de reimene som holder vognen på plass. (slik at reimen fra bröstan ligger imellom disse reimene og selve selen) Håper du forstår hva jeg mener.. Slik vil det bli mindre bevegelse.

Jag tror att du menar en sådan sele som jag endast sett på bild dvs att det går remmar från bukgjorden och upp till skaklarna. På min sele sitter en (tror det heter) säkerhetgjord trädd över tömringarna på däckeln och ska sedan snurras runt skakeln för att slutligen knäppas under/vid sidan av magen. Då borde man kanske kunna trä de långa brösta-stropparna :confused: genom säkerhetsgjorden och uppnå samma effekt???

Ja, så ska du göra. Rätt tänkt.

Jag brukar dra min mellan både remmarna från selgjorden och extragjorden.

Läst igen: Har du BARA extragjorden snurrad runt skaklarna? Det borde vara remmar från bukgjorden också.

Tack för det, provar nästa tur.
Och ja, det finns bara den remmen men själva skaklarna ligger ju i skakelremmar också. Det finns inget på bukgjorden som ser ut som fästen för ytterligare remmar. Gammal sele misstänker jag trots att den är som ny vad gäller läderkvaliten.
Varför ska man ha rem från bukgjorden också. Vilken funktion fyller den, att inte skaklarna ska hoppa uppåt? Tycker inte att det känns hoppigt och instabilt på det viset när jag kör. Det är som sagt bara bröstan jag funderat över.
Den trav-farbrorn som friskade upp mina rostiga travkunskaper nämnde inget om att det skulle fattas något på selen :confused:

Hei igjen!
På en travsele skal det gå reimer ifra bukgjorden, det er disse en hovedsakelig "surrer fast" vognen med.. Ekstragjorden er egentlig bare for sikkerhetens skyld, for å holde vognen på plass dersom for eksempel bukgjorden går i stykker.. Kanskje kommer bukgjorden din fra en annen type sele?

Hej!
Så tokigt...du verkar ha blivit lite lurad på selen. Selremmarna från bukgjorden är ju de viktigaste. Säkerhetsremmen är ju bara just det... Det är ju dock inte å dyrt att köpa ett par remmar och om du gör det kommer det säkert att gå bättre för dig att fästa bröstan.
:rofl:

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 327
Senast: trassel
·
Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 937
M
Trav Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 059
Senast: Montéryttare
·
M
Trav Har ett varmblod som jag har kört med bröstsele och rockard vilket fungerar utmärkt förutom att rockarden är för vid och slänger hit och...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama