Orkar inte mer!!!!

Sv: Orkar inte mer!!!!

förlåt ett sidospår i detta med allergi...
Jag tycker att det verkar ologiskt att ett barn inte skulle reagera på dagtid utan enbart nattetid och under vissa tidsintervaller, kan det verkligen stämma? Jag hade kunnat förstå det om barnet blev oroligt några timmar efter kvällsvällingen men inte att det kommer och går i intervaller under natten och att bebisen så sent som vid 5-tiden på morgonen fortfarande är påverkad. Är det så ni menar eller visar sig allergi på natten på nåt annat sätt än det mian1 beskriver?

Han sover alltså aldrig längre än tre timmar i sträck? Och dessutom bara en tre-timmars-period per natt? Det låter riktigt tufft!:crazy:

Vår första sov oxå dåligt. När han var 2½ konstaterades det att han hade för stora halsmandlar och polyper. Vi fick en snabb tid till operation, och sedan dess har han sovit bra.

Nu efteråt tror vi att han har haft problem av polyperna/halsmandlarna sedan han var bebis, att det är därför han har vaknat så ofta. Först när han blev runt två år hörde vi tydligt att han fick andningsuppehåll som störde honom. Innan dess tyckte vi bara att han ofta var förkyld och rosslig, och han behandlades för förkylningsastma.

Eftersom ingen annan i familjen har någon allergi vet jag inte mycket om det. Fast jag tycker också att det borde visa sig mer allmänt om han vore allergisk. Ägg har han som sagt bara ätit någon enstaka gång i livet och han har som sagt varit likadan sedan han föddes. Mjölk har jag druckit när jag ammat och vi använder mejeriprodukter i hans mat även om han sällan dricker mjölk. Grannens dotter är laktosallergisk och hon svullnade upp och det var så de upptäckte hennes allergi. Gluten brukar väl vara så att man tappar i vikt eller inte går upp som man ska? Min lille väger 13 kilo och drar storlek 86 på kläder så han är inte direkt någon lättviktare, men inte heller svullen. Han har heller inga problem med magen, om det inte är mycket lök i maten.

Det är inte bara på natten som han skriker, men dag-skriken har tydliga anledningar. Han har temperament, den lille terroristen. Får han inte som han vill så SKRIKER han på samma sätt som på natten. Han ska ha det han vill ha och han ska ha det NU!!!! Så fort som det går vägen är han nöjd och tyst igen, skrattar och är hur glad som helst. Inga tårar och ingen ledsenhet utan bara ett mycket högljutt missnöje. Tror att det kan vara så på natten också. Att han plötsligt känner att han är törstig eller att han vill byta sida och då ger han alarm för att tala om att han vill något.
I kväll somnade han 18.40, vaknade 19.20, 19.30, 20.00 och 22.00. Nu ska jag gå och lägga mig och har laddat med vatten, välling och 5 nappar. Det var tänkt att han skulle lära sig sova i egen säng och lugnas varje gång han vaknade så att han kunde sova vidare i sin säng, men maken tog 22-alarmet och han orkade inte stå böjd över spjälsängen så jag får starta om i morgon igen. :mad:

Jag tror att han helt enkelt har en sådan sömnrytm, det finns forskare som hävdar att människan egentligen bara "ska" sova 1,5 timmar för att sedan vakna och jag kan hålla med dem sedan min olycka, det är sällan jag sover mer än 1,5 timmar i sträck.

Ser man på ett sömndiagram där man ser de olika stadierna i sömnen så inser man varför, det finns en lättare sömnperiod efter 1,5 timme.

Fast i så fall borde föräldrarna inte vara så trötta, eftersom de sover tillsammans med barnet. Om man har en lättväckt bebis brukar man ju få rådet att samsova, för då synkar man sin sömnrytm. Att bli väckt i det lättaste stadiet är mycket mindre störande/tröttande än att bli väckt i djupsömn.

min tanke gick förutom till matallergi, till någon form av nattskräck(parasomnier) kanske?? sömnen delas in i 4 stadier,rem-sömnen ligger på stadie 1+2 till en början är rem-stadierna(rapid eye movement) korta och djupsömnen lång, är bebis lättväckt är han förmodligen i en av remkurvorna. men nattskräck förekommer i slutet av djupsömnsperioderna,

Innebär detta att föräldrarna (om de har synkat sin sömn med barnet) blir väckta när de sover som djupast och som bäst behöver få vara ifred?

Jag tror visst att de reagerar men som vuxen reagerar man mindre på att de vaknar dagtid och skriker.
Har de en normal dygnsrytm är de ju dessutom trötta på natten och vill själva sova längre.

Blev det där begripligt??

Maten är ju på olika ställen i systemet vid olika tider.
Så om det t.ex. är tarmen som gör ont av maten så blir det ju när maten passerar.
Jag hade tjocktarminsflammation efter en antibiotikakur en gång och det var värst kl 4 varje morgon.

Men varför är du uppe när barnet sover?
Man måste passa på att sova när barnen sover annars så fungerar det inte.
Även middag mitt på dagen.

Jag har en 4,5-åring också. Hon sover inte middag! Därför kan jag inte sova mitt på dagen. Och tyvärr får jag allt svårare att somna på kvällarna och vaknar tidigare på mornarna. Det går liksom åt fel håll. Min pappa lider av insomnia och så illa vill jag inte ha det!!!

I natt vaknade han bara 3 gånger för att få välling + vatten. Annars sov han bra tills 6.30!

Usch, din stackare! Och stackars barn! Beundrar dig för att du orkar. Har en tjej på 14 månader här hemma och de perioder hon sovit dåligt har varit lätträknade men jobbiga.
Har det varit så hela tiden att han haft svårt att sova? Går han upp i vikt som han ska? På din beskrivning tycker jag det låter som att barnet vaknar och blir helt förtvivlad för att han är så trött och inte kan somna om?

På vår flicka har sömntrasslet börjat med förkylning och då har hon ju vaknat på natten och vi har gett henne välling. Efter att förkylningen släppt vill hon fortfarande velat ha välling enda tills jag tröttnat och tagit itu med det.
Hon sov natten nio timmar i sträck redan som två månader och jag har tänkt så att det ska ju inte behövas börja med välling tre gånger per natt som ettåring.
Det jag gjort när jag vant av henne med vällingen är att när hon börjat skrika går jag in till henne, erbjuder henne lite vatten, sjunger för henne, vaggar osv (har försökt att inte ta upp henne men är hon riktigt ledsen måste man ju), oftast har hon somnat om igen vaknat efter en timme igen och då varit vrålhungrig - då har hon fått välling. Så har vi fått hålla på några nätter för att vänja henne av vid att vara uppe och att äta.
Barnet har ju ställt in sin dygnsrytm på att vara uppe och att äta så man får vänja av successivt genom att dra ut på måltiderna. Detta har varit lösningen när det krånglat hos oss.

Detta är hur vi gjort men jag tycker nog också att du ska ta upp det med BVC för att se så det inte är nåt medicinskt.
Är det nattskräck barnet har så blir det så som jag förstått värre när man plockar upp dem, och man bör lämna ett barn med nattskräck ifred eftersom det kan skrämma dem om man tar i dem(det var de råd vi fick då Tove hade det)

//Annika

Dagis vore grejjen för er.
För att få någon typ av andrum.
Då så kan ni ju sova litet på dagen för att överleva natten.

Man kan få dagis om man har särskilda behov.
Typ "Måste få sova".

Har du provat med att ge något smärtstillande till natten?
Om han då sover oerhört mycket bättre så är det ju något som gör ont och mycket lättare att leta efter.

Usch som ni har det! Jag har varken tips eller råd, men jag lider med dig. Hoppas verkligen att det vänder så ni får sova.

Alltså dagtid ifall de skriker för att inte får som de vill. Det är ju ett maktkampspel som de testar och där får du absolut inte ge med dig, du måste börja sätta vissa gränser redan nu! Stå på dig och ge dig absolut inte! Sätt i öronproppar! Ta hjälp! Få avslastning! Skulle du ge dig ifall en häst testade dig eller en hund? Med barnet är det samma sak. Gränser! Gränser och från början! Det är tufft som bara den när de inte sover som de ska. Lilltösen kan sova ordentligt på nätterna, men ofta blir det hattigt och djupsömnen är oftast inte så mycket eller blir oerhört störd.

Men herregud, tror du att ett så litet barn kan tänka ut såna planer?

"Maktkampspel"?

*skakar på huvudet*

Jag tror inte att småbarn har någon som helst behov av maktkamp, de kämpar för sin överlevnad...

Mian1
Min yngsta var och är liknade, han har inte sovit många hela nätter och snart fyller han fyra, även om de blir fler och fler så märks det att han har ett betydligt större kontaktbehov än storasyster, han har behov av att sitta i knät långa stunder på dagarna och om det har varit mycket på dagarna så vaknar han oftare på nätterna, sover han då brevid mig eller maken så sover han lugnare, även om vi inte sover lika bra eftersom han helst vill ligga på en.
Vi har ju valt att jag jobba hemifrån på kontoret och har barnen korta dagar på dagis, 9-14 även när den yngsta var liten. Så jag har sett till att sova så fort jag har fått en chans, vi har turats om att sova i gästrummet så man får en hel natt ibland och nu när de har blivit äldre, försökt att få barnvakt någon gång i bland eller turats om att åka bort och sova ut.

Sen ang allergier, gluten behöver inte betyda att de går ner i vikt som små, däremot när de blir äldre, så kolla upp det. Laktos är samma sak, jag var själv känsligt under en period som barn och hade enbart magknip och ibland kräktes jag. Så ta upp det på BVC och kolla upp det som går att kolla upp.

Vår lille har också mer behov av närhet än vad hans storasyster hade när hon var bebis. Hon sov så mycket att vi oftast fick väcka henne. Då var vi så himla kaxiga över hur lätt vi hade det med vår bebis.
Vi har provat att inte ge honom sånt som han möjligen skulle kunna reagera på de senaste dagarna. Det märks ingen skillnad, men vi ska be BVC att kolla upp det ändå. Tror att det kan vara så att han fortfarande vill äta var 4:e timme som han gjorde när jag ammade. Han får gröt när han lägger sig vid 7, 1 flaska välling vid 23 och så är det tänkt att ha en flaska redo till klockan 3. Han brukar vakna någongång då och hålla igång som värst. Jag har flaskvärmare så ska jag slippa gå ur sängen och vakna för mycket själv. Eller kanske ha välling på termos? Hur länge håller den sig innan den blir äcklig?
Nu när det regnar ska vi städa ur gästrummet och försöka få tag på en begagnad resårsäng istället för tältsängen som står där. Det är sommarlov även för maken från mitten av nästa vecka så då är det iallafall ingen av oss som behöver upp och jobba eller på föreläsningar så då kan vi sova varannan natt.

Bäst sover Lillen i sin storasysters säng. Men om han vaknar till och skriker sitt berömda Pavarotti-skrik så får han en rak höger av storasyster och så har hon inga kanter på sin säng så om lillebror börjar krypa ramlar han i golvet. Annars hade det varit praktiskt att ha honom där. Ett tag sov han dåligt dagtid också och då bäddade vi ner en katt i hans säng. Då sov han så länge han kände och hörde att katten andades lugnt. Tyvärr har hunden fått ett spel och släpper inte in katterna i huset :-( (vi säger ifrån till hunden såklart, men de är ändå för rädda för att vilja stanna kvar inne)

Grannens dotter är laktosallergisk och hon svullnade upp och det var så de upptäckte hennes allergi.

Grannens dotter var nog mjölkproteinallergisk. Det är lite skillnad det. Laktosintolleranta får mest extremt ont i magen. En enkel sak är faktiskt att utesluta mjölkprodukter en tid.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Bison
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka