Orkar inte mer!!!!

mian1

Trådstartare
I morgon fyller min minste 1 år. På det året har han inte sovit en enda hel natt och med andra ord har inte vi gjort det heller. Jag hade dessutom en jobbig graviditet då jag hade svårt att sova och jag har pluggat heltid sedan lillen var 9 veckor. Jag är helt slut!!!!

Det är inga problem att få honom att somna. Han somnar lätt på kvällen och har inte stora sovbehov på dagtid. Han sover 1-1,5 timmar i sträck - dag som natt. På kvällen, ungefär 1,5 timme efter att han har somnat kan han skrika flera gånger i timmen till ungefär klockan 11. Sedan sover han hyfsat från 11 till 2 och efter det är det en intensiv skrikperiod fram till 5 och från 5 sover han oftast 2 timmar i sträck innan han tycker att det är dags att gå upp. Förutsatt att inte storasyster vaknar tidigare. :crazy:
Han sover i min säng (eller pappans beroende på vem som sover i sovrummet och vem som försöker sova i gästrummet). Vi har provat egen säng, egen säng i annat rum, lugnande musik, babymassage och nattvälling eller extra mättande gröt innan läggdags, mindre sovtid på dagen, mer sovtid på dagen, lägga honom tidigare respektive senare, ta en uppfriskande promenad innan läggdags osv. osv. Inget hjälper! I vanliga fall har vi rutiner för sömn och mat som inte är några problem med. Han är trött när vi lägger honom och det är som sagt inga problem att få honom att somna. Problemet är att få honom att fortsätta sova!
Till på köpet har han en röst som inte är av denna världen. Så även om jag sover i gästrummet så väcker han mig. Jag hör honom skrika inomhus när jag är ute och klipper gräset - sån ljudnivå har han. Så man kan inte låta honom skrika tills han somnar om helller. Dessutom är han inte vaken när han skriker, men har man otur så kan han väcka sig själv och då är han jättepigg i flera timmar.

Vi vuxna är som två zombies. Lillkillen är pigg och glad! Han har inte ont någonstans så det är inte därför han skriker.
Finns det sätt som vi har missat som kan få honom att sova lugnt?

Sv: Orkar inte mer!!!!

Ni behöver hjälp! Förstår inte hur ni orkat?
Min yngste son började skrika vid ett års ålder precis när han skulle börja på dagis och jag skulle börja jobba.
Han somnade så snällt och vaknade ungefär när vi skulle lägga oss, tills slut var jag rädd att gå och lägga mig.
När han vaknade vrålade han som en besatt och man fick inte röra honom det var knäckande till tusen det var då någon som frågade om han kunde ha någon form av födoämnesallergi.
Vi tog pojken till doktorn och det konstaterades att han blivit äggallergiker!
Två dagar utan ägg - pojken sov!
Fick han tag på ett kex med ägg i så blev det en vaknatt. Numera tål han ägg utan problem.
Kan det vara något sådant ni har att brottas med? Be att få ta tester mot de vanligaste födoämnena.

När han vaknar på nätterna, skriker han då? Tar han nappen? Hur gör ni på nätterna när han vaknar? Skriker han hela tiden eller är han bara pigg och ska leka?

Hur är han på dagarna? Glad och pigg? Hur sover han?

När han vaknar på nätterna, skriker han då? Tar han nappen? Hur gör ni på nätterna när han vaknar? Skriker han hela tiden eller är han bara pigg och ska leka?

Hur är han på dagarna? Glad och pigg? Hur sover han?

Han skriker på nätterna, men jag tror inte att han är vaken utan han skriker i sömnen. Inte ledsen utan mer arg eller irriterad. Ibland kan han vara hungrig, ofta vill han ha vatten att dricka eller så räcker det att vi vänder på honom eller stoppar i nappen. Så han tystnar och somnar om snabbt, men min sömn blir ju ändå förstörd. Så han är inte pigg och vaken, vi behöver inte gå upp med honom för vattenflaskan har jag brevid sängen.

På dagarna är han pigg och glad. När han sover middag skriker han inte utan sover lugnt, men sällan mer än en timme åt gången. Sover bättre på dagen än på natten.

Om han vore allergisk mot något borde det väl visa sig dagtid också? Han är lite torr i skinnet och en gång fick han lite prickar när han ätit fisk och så pruttar han om har äter mycket lök.
På BVC säger de att det är lika normalt för en bebis att inte sova hela nätter som det är att de gör det, men det låter ju konstigt. De anser iallafall inte att det är något fel på honom utan att han bara sover lite oroligt.

våran äldsta var också ungefär sådär.. Man blir helt slutkörd när man inte får sova.. Hon började sova hela nätter tidigast när hon var 2,5-3 år, men fortfarande vaknar hon flera gånger i veckan på nätterna, ofta kommer hon in till oss (är 4-4,5 nu).
Lillasyster sover bättre, sov bättre redan från start men sover "fortfarande" inte hela nätter (fyller 2 år och en vecka).
Båda mina har fått välling på nätterna efter att jag tyckt att det varit nog med nattamning. Storasyster slutade med välling när hon var 2 år. Lillasyster kommer få äta välling iaf några månader till.

Men egentligen spelar det ju ingen roll om bvc inte anser att något är fel, ni måste ju också fungera!

Jag tror att han helt enkelt har en sådan sömnrytm, det finns forskare som hävdar att människan egentligen bara "ska" sova 1,5 timmar för att sedan vakna och jag kan hålla med dem sedan min olycka, det är sällan jag sover mer än 1,5 timmar i sträck.

Ser man på ett sömndiagram där man ser de olika stadierna i sömnen så inser man varför, det finns en lättare sömnperiod efter 1,5 timme.
Vi har ju vant oss vid att sova en längre tid för annars orkar vi inte vara vakna sedan men för din son finns ju inget sådant tänkande utan han sover när det behövs.

Jag tycker att ni ska söka er till någon som verkligen tar er på allvar, det kan vara en barnläkare eller en läkare på vårdcentralen som är intresserad.

Problemet är ju inte att han mår dåligt för det gör han ju inte, han får ju sin sömn ändå utan för att ni mår dåligt, det är där ni måste börja.

Jag måste hålla med Mimmipigg här. Enda gången som Sebbe haft problem med sömnen har varit när han var mjölkproteinallergisk, och fick i sig något med mjölkprotein i. Då var han förvisso yngre, men betedde sig på samma sätt som din son ungefär.

(Sen krånglade han ett tag när jag och hans pappa bestämde oss för att bli särbos istället, men det är kanske inte så konstigt direkt. Gick över på ca 1 månad också)

Vill bara skicka en massa peppande tröstkramar för jag har inga bra råd att komma med. Men jag vet hur det suger att vara i er situation, det låter som vår etta. Vi har till sist hittat ett sätt som funkar hjälpligt och det är att sova i spjälsäng med en sida borttagen, precis vid vår säng. Hen är kollad för allergier, reagerar måttligt på ägg men äggfri diet gör inte sömnen ett dugg bättre. Hen skriker och pratar i sömnen och har man otur väcker hen sig själv, precis som er.

Det var inget problem på dagtid då var han i så full gång att man inte märkte något, han sov dock bara ca 1 timme på dagen innan han vaknade men det tänkte vi ju inte på som något konstigt.
Han älskade ägg och åt ofta äggröra på dagen ...var kanske ingen hit.
Jag skulle testa, det är bara ett blodprov och det kan ju visa sig vara nyckeln till det onda, är pojken dessutom lite eksemig och har reaktioner så kolla.

Vi ska på ettårskontroll på måndag så jag ska ta det då. Tror inte att jag kanske varit tillräckligt tydlig om sömnproblemen, kanske är det därför inget gjorts.
Ska kolla allergier, men ägg tror jag inte kan vara problemet för det har han bara ätit 1 gång och 2 gånger pannkakor. Det har varit på senare tid eftersom BVC brukar rekommendera att man väntar med fisk och ägg. Fast det finns ju andra födoämnen som han kan reagera på.

Tack alla! Jag hoppas på ett mirakel - att Lillen sover en hel natt. I dag har han bara sovit 1 timme på förmiddagen och vägrar sova på eftermiddagen- :grin:

Jesus HUR orkar ni ??

Ni måste ju få hjälp??!!

Vill bara skicka en styrkekram. Har också en ickesovare, man klarar det ju för man måste men vill något annat.

Jag har inga tips! Vi har provat oss fram på olika varianter som fungerat just då, och det har varit olika genom tiden.

Som sagt: en styrkekram!

två saker jag tänkte på:
- skaffa öronproppar
- har ni testat att låta honom sova halvliggande i barnvagnen (om det skulle vara nåt med mage/andningsvägar som stör honom)? Somnar han lättare om om ni vagnar honom? Vi har haft barnvagnen i sovrummet en period och det kan vara värt att prova.

Kanske nån form av sömnparalys..? Om det händer runt samma tid - efter 1,5 timme varje natt?

Är inte så jättepåläst men isåfall, om du vet när han brukar vakna, väck honom innan det första anfallet brukar komma. Tror man ska upprepa det några nätter sen brukar det försvinna.

Senast ändrad:

Det är svårt det där.
Dels så räknas det ju inte som att barnet har något problem utan det är föräldrarnas problem.

Dock måste ni utesluta alla former av födoämnesallergier.
Både glutenallergi och laktosintollerans kan ge sådana besvär.
Drack du mjölk när du ammade så kan det ha varit orsaken.

Min mellanson fick det sådär när jag slutade att amma och det var ett problem med maten.
Jag dricker i princip inte mjölk eftersom att jag inte mår bra av det själv.

Annars så kan det vara ett rörligt eller rörigt intellekt.

delvis knapplån..

Min äldsta dotter (som sov så dåligt), är/var laktosintolerant. Blev bättre när hon var 1 år då vi slutade med laktos. Men sov dåligt även då, men inte alls lika illa.

min tanke gick förutom till matallergi, till någon form av nattskräck(parasomnier) kanske?? sömnen delas in i 4 stadier,rem-sömnen ligger på stadie 1+2 till en början är rem-stadierna(rapid eye movement) korta och djupsömnen lång, är bebis lättväckt är han förmodligen i en av remkurvorna. men nattskräck förekommer i slutet av djupsömnsperioderna, och kan visa sig som prata, gå i sömnen m.m men även som hysteriskt skrik, barn med nattskräck kan somna om som om inget hade hänt, och attackerna varar från 3-10 min men kan både vara kortare och längre, fördjupade mig en hel del i detta när jag läste psykologi.

Våran äldsta hade nattskräck (vad jag har kommit fram till iaf..), rätt länge. Men nu är det *peppar peppar* borta :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Bison
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka