G
Gullitjej
Jag har en 9årig vallack nordsvensk travare som har gått på travet fram tills han kom i min ägo sedan juni 2011. Han är fin i skritt och trav och har blivit riden tidigare. Har jobbat med att rida ut i skogen och tränat galoppfattningar. Det fungerar men på ridbanan går det betydligt sämre. När jag longerar honom lyssnar han jättebra på mina röstkommandon och han kan galoppera några varv, dock vill jag inte hålla igång galoppen för länge för att trötta ut honom eller göra honom less på att galoppera. Han kan dessutom galoppera i hagen utan problem.
Jag har testat på:
* galopp i skog
* longering
* galoppfattning i hörn/ rubba balansen
* galoppfattning på volt
Dessa har jag fått tips om stärkande övningar för ryggen:
* tömkörning
* cavaletti & hoppning
* upp-/nerförsbackar
Grejen är att han inte orkar hålla igång galoppen - på ridbanan. Han har konditionen. Dock har han tydligen haft problem tidigare med höger framben men jag har inte märkt av någonting hittills.Har ni några förslag på vad jag kan göra åt detta, eller teorier om vad som kan ligga bakom det? Dvs hur ska jag få honom att hålla igång galoppen och alternativt träna in/förbättra galoppfattningar?
Jag har testat på:
* galopp i skog
* longering
* galoppfattning i hörn/ rubba balansen
* galoppfattning på volt
Dessa har jag fått tips om stärkande övningar för ryggen:
* tömkörning
* cavaletti & hoppning
* upp-/nerförsbackar
Grejen är att han inte orkar hålla igång galoppen - på ridbanan. Han har konditionen. Dock har han tydligen haft problem tidigare med höger framben men jag har inte märkt av någonting hittills.Har ni några förslag på vad jag kan göra åt detta, eller teorier om vad som kan ligga bakom det? Dvs hur ska jag få honom att hålla igång galoppen och alternativt träna in/förbättra galoppfattningar?