Orkar inte hålla igång galoppen

G

Gullitjej

Jag har en 9årig vallack nordsvensk travare som har gått på travet fram tills han kom i min ägo sedan juni 2011. Han är fin i skritt och trav och har blivit riden tidigare. Har jobbat med att rida ut i skogen och tränat galoppfattningar. Det fungerar men på ridbanan går det betydligt sämre. När jag longerar honom lyssnar han jättebra på mina röstkommandon och han kan galoppera några varv, dock vill jag inte hålla igång galoppen för länge för att trötta ut honom eller göra honom less på att galoppera. Han kan dessutom galoppera i hagen utan problem.

Jag har testat på:
* galopp i skog
* longering
* galoppfattning i hörn/ rubba balansen
* galoppfattning på volt

Dessa har jag fått tips om stärkande övningar för ryggen:
* tömkörning
* cavaletti & hoppning
* upp-/nerförsbackar


Grejen är att han inte orkar hålla igång galoppen - på ridbanan. Han har konditionen. Dock har han tydligen haft problem tidigare med höger framben men jag har inte märkt av någonting hittills.Har ni några förslag på vad jag kan göra åt detta, eller teorier om vad som kan ligga bakom det? Dvs hur ska jag få honom att hålla igång galoppen och alternativt träna in/förbättra galoppfattningar?
 
Sv: Orkar inte hålla igång galoppen

Dvs hur ska jag få honom att hålla igång galoppen och alternativt träna in/förbättra galoppfattningar?

Förstår han galopphjälperna? Om inte så får du träna in de först så att de sitter. Sen är det bara att göra oändligt många fattningar för att stärka upp honom så att orkar bära sig. Så här i början så får du kanske nöja dig med att galoppera en långsida i taget. Det är jobbigt för en stor och ovan häst att hålla igång galoppen på ett såpass begränsat utrymme som en ridbana.

Lycka till! :banana:
 
Sv: Orkar inte hålla igång galoppen

Min häst har inte heller orkat hålla galoppen på ridbanan.
Vi har jobbat jättemycket med "longering", inte i ordets trditionella bemärkelse, men det är strunt samma.
Vi har jobbat med honom på en mindre volt, i skritt, där han ska kliva under sig ordentligt med bakbenen. Det är dem som bär galoppen sedan. Jag ber om att han flyttar ut rumpan och kliver in under sig.
När det går stabilt så ber jag och en lugn och samlad travstart, bara en kort bit, och rumpan ska vara utanför lite. Vartefter som han blir starkare ökar jag kraven på sträcka och bärighet.
Efter några veckor kan han med lätthet bära sig i en samlad trav på liten volt, även om jag ber om att rumpan ska ut mycket, så det nästan blir lite skänkelvikning.
Då börjar jag be om galoppfattning, jag har ett galoppljud, så han vet vad jag menar. I början räcker det att han ökar farten/tar i, men han får INTE rusa. Beröm och godis. Snart lyckas han ta en galoppfattning, beröm och godis, bara galopp ett par steg.
Vartefter han blir starkare bjuder han villigt på längre och längre sträcka, tillslut kommer hela varv.

Variera storleken på volten och variera naturligtvis träningen med vanlig ridning ute, klättring osv.
Det här har varit superbra träning för oss iaf :idea:
 
Sv: Orkar inte hålla igång galoppen

Så länge du berömmer ordentligt och själv bestämmer hur länge han ska galoppera så är det på rätt väg, då förbättrar du båda fattningar och uthålligheten. Om han vill bryta av (innan kommando alltså) så gasar du på 10 m till bara för att ha sista ordet ('bra!'). Du ska variera längden på sträckorna men det ska alltid vara du som talar om när ni bryter av. Bryter han av så bara fatta igen och se till att det är du som får säga trav (så du får berömma. Det ska vara värt att galoppera lite till, för att få beröm istället).

Ett tips är att när du rider långsidan ner att inte bryta av innan hörnet, händer det tillräckligt många gånger så gör dom det nästan oavsett om man vill det eller inte : P rid iaf klart hörnet och bryt av vid C/A, men ännu hellre i början på nästa långsida, så du kan göra avbrottet fortfarande i lite bjudning och att det inte är ok att bryta av så fort det blev lite tungt.

Det är viktigt att inte rida för korta sträckor i galoppen, annars blir det lätt att dom tar det som korrigering istället, att dom fattat fel, vilket gör dom osäkra. Låter man dom rulla på efteråt så dom hinner känna på galoppen, så vet dom att det var rätt. Hur galoppen och fattningarna ser ut är ointressant tills den dagen dom orkar att justera det. Hans kondition må vara bra, men hans muskler är inte vana att galoppera, så låt honom galoppera ofta och hitta 'växeln' innan du kämpar för hårt med själva 'växlandet' = )
 
Sv: Orkar inte hålla igång galoppen

kan ge lite tips på hur jag har jobbat när jag skolat en kallblodstravare.

börja med att galoppera en långsida fatta galoppen i hörnet galoppera fram till nästa hörn- bryt av. sen när hästen är mogen fatta galopp i hörnet galoppera långsida och igenom nästa hörn och sakta av. Jobba med små ökande svårighetsgrader. ta inte varv på varv utan små små bitar.


sen när hästen kan galoppera på fyrkanten, och först när hästen behärskar detta så börja jobba på volten. fin samlad trav på volt (jag föredrar en lång och låg form för detta men där kan man tycka olika), fatta galoppen galoppera ett par steg-bryt avm, dom orkar in mer än ett- två språng ibörjan kanske dom bara orkar med fattningen så ta det lungt! öka sen när hästen är redo, galoppera ett halft varv- bryt av, tillslut galoppera ett helt varv- bryt av


jobba samtidigt med galoppen ute på rakt spår, korta och läng galoppen, jag brukar rida intervaller, där man jobbar i galopp; stå upp i galoppen med friskt tempo i 10 steg. sedan korta upp och sitt ner i mer samlad galopp i 10 steg sen upp igen och läng galoppen, rulla på, på det viset. super bra övring för kallblodet jag var medryttare på förut, då fick hon tänka och lyssna och jobba! Att bara springa i galoppen eller traven var för henne inge jobbigt alls men att börja jobba i galoppen blev en helt annan femma.

orkar hästen inte riktigt länga och öka så hitta ett balanserat och lagom tempo för hästen där du både kan stå och sitta, stå upp 10 språng sitt ner 10 språng. kan vara drygt nog. denna övningen fick jag göra på kompisens shire som inte orkade korta och länga. då fick man sänka kraven lite.

man kan men fördel göra båda övningarna ovan i trav också! precis lika nyttigt.

hoppas dessa tips kan vara till nytta! Och lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Orkar inte hålla igång galoppen

När jag och min syster omskolade våran fd travare så hade vi väldiga problem med höger galopp!

Det vi gjorde var att galoppera på åkrar/skog där hon fick plats, att ta in en travare på en paddock är inte det ultimata då de oftast bara ökar till en början då blir det försmått! (:

Sedan som ovan galoppera bara små sträckor, när du känner att han inte orkar mer bryt av innan han gör det! (:

Om han har svårt för galoppskänkeln så testa rid över ett cavaletti funkade för mig och min häst! :)

Det tar tid för en fd travare att komma igång i galoppen, för oss tog det två år innan våran häst fattade galopp och höll den ordentligt (sedan beror det från häst till häst, hur mycket träning de behöver osv)

Sen tror jag övningarna är jätte bra, backar, mycket skritt, cavaletti. Mycket handlar ju om att bygga om musklerna också! :D
 
Sv: Orkar inte hålla igång galoppen

Läs Ponnyryttarens förslag.

hästar som inte "bjuder" på banan men ute bestämmer när den hr lust eller inte. Ute= kul. på banan= mindre kul.

hästar som har svårigeheter med själva galoppen måste få hållas i ett lite högre tempo för att orka hålla ihop den o de behöver stöttning med balansen. rid tempoväxlingar i den mån det går.

Galoppera mest ut tills den fått kondis o ork, men den ska sen klara samma jobb inne som ute- om viljan finns.
finns den inte får matte vara mer bestämd om vad som gäller o berömma där efter..
 
Sv: Orkar inte hålla igång galoppen

Tack för tipsen! :) Det stämmer nog det ni säger om ryggmusklerna, att han är ovan att använda dom eftersom han har varit travhäst tidigare. Tycker ändå att han har blivit starkare i ryggen sen jag köpte honom. Jag ska dessutom göra böjprov på honom nästa vecka för att försäkra mig om att det inte spökar med hans ben.

Med bra träning, foderstat och lagomt med vilodagar så tror jag att det kommer bli bra. :) Har kollat upp fler forum och sidor på internet som stämmer in på mitt problem, så nu känner jag mig ganska säker på vars svagheten ligger, dvs ryggmusklerna.

Finns det flera som har något bra tips att komma med så är det bara att fortsätta att skriva fler inlägg på denna tråd! :D
 
Sv: Orkar inte hålla igång galoppen

mitt varmblod är 8 år och hon som hade honom innan mig slängde bara på honom grejerna när dom skulle köra travet men han har kört travet i 4 år men nu är det klart med det nu är han ridhäst istället och det gillar han han gillar dressyr och allt annat men nu ska ni få hör min lille pojke sparks när man borstar under magen jovisst han är kittlig jag antar att det är samma sak med det när man sadlar och slänger över täcke jag tar det lungt verkligen men han sparkar och håller på kanske lite horsemanship borde hjälpa någonting .. ? sen när jag rider går det bra i skritten men sen så fort traven ska komma så sparkar han och håller på men jag rider ute på ett stort gärde , men som sagt skänklarna kanske han inte gillar.. ? han är duktig och positiv , men annars om jag rider på bana så är han snäll osv, men ingen riktig padock precis det är deras gamla hage som ska bli deras padock nu snart, i sommar .. men nu är frågan hur ska jag göra för att allting ska bli bra just det glömde säga hså fort galoppen kommer igång skenar han får inte att få stopp på honom kanske nytt bett behövs jag har egg bett trodde det skulle fungera men tror ni för bett jag skulle kunna tänka mig ha på honom.. sen är allt kollat att han inte har ont någonstans, hmm hjälp mig någon vill verkligen ha lite tips skulle vara väldigt tacksam !
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp