Orimliga saker som stör dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang viktnedgång, sluta röka etc har svårt att tro att det enbart sitter i viljan. För mig har det hängt mkt på (o)förmågan att agera. Jag kan vilja hur jävla mycket som helst men kan jag inte agera så kommer sällan en förändring.......
Fördelarna med att äta gott/röka överstiger fördelarna med att äta bättre/sluta
Mao en vill inte tillräckligt mycket

Om en person verkligen vill och är beredd att "betala priset" det kostar, då gör personen något åt saken. Allt annat är offerkofta
(Förutsatt att personen är frisk)

På tal om det där med vikt.

Jag stör mig extremt mycket på när någon säger till mig att jag är smal och vältränad BARA för att jag har bra gener.

Visst. jag tror att gener (och sjukdomar) kan ha ett spel i hur man ser ut, men det är jäkligt provocerande när man av någon anledning kommer in på hälsa eller liknande och någon säger "Jo, men du ser ju ut så bara för att du vann i genlotteriet och hade jag också gjort det hade jag också varit smal."

Det kan inte vara så att anledningen till att jag är smal och vältränad är för att jag spenderar tio timmar i veckan på träning samtidigt som jag försöker att äta hälsosamt och undvika socker? De gångerna man tar en kaka eller något och någon säger "Jojo. Vissa kan ju äta vad som helst utan att gå upp i vikt." känner jag att jag vill strypa människan medan de själva trycker i sig halva kakpaketet och sedan gnäller om att de går upp i vikt för att "De fick ju inte lika bra gener som andra." :rage:

Ännu värre är när de lägger till att de själva kämpar såå hårt med träningen, men inte får resultat och äter såå hälsosamt, men vissa hade inte lika tur med generna... Då vill jag säga att anledningen till att du inte fick lika tur med generna är för att du just nu äter en Billys panpizza till lunch och igår kväll så skrev du på facebook att du nu unnar dig en en 200 gram chokladkaka för att du tog en promenad på 30 minuter :mad:

OBS OBS OBS OBS!!! Jag stör mig alltså inte på någon för att de är överviktiga utan för att en del envisas med att förminska mitt hårda arbete för att själv känna sig bättre.

Samma sak när det kommer till jobbet och man får kommentarer om att "Jojo, du tjänar ju bra för att du hade tur och få ett bra jobb."
Nä. Jag fick ett bra jobb därför att jag gick på universitetet och studerade i fyra år och jag tjänar bra för att jag arbetar riktigt hårt på mitt jobb :confused: Det handlar inte ett dugg om tur utan om hårt medvetet arbete.

Såå. Kort sammanfattat stör jag mig på de som försöker förminska andras framgångar genom att säga att de hade tur/har bra gener eller liknande.:D

Fördelarna med att äta gott/röka överstiger fördelarna med att äta bättre/sluta
Mao en vill inte tillräckligt mycket

Om en person verkligen vill och är beredd att "betala priset" det kostar, då gör personen något åt saken. Allt annat är offerkofta
(Förutsatt att personen är frisk)

Men du talar ju om mycket mer än bara viljan. Hur ska du ha det?

Jag blir orimligt arg när någon trycker på knappen vid övergångsstället på en gata precis där vi bor. Det slår alltså inte om automatiskt till grönt för gångtrafikanter. Grejen är att det är så lite trafik på den här vägen så du hinner typ krypa över vägen tur och retur innan någon bil hinner komma. Men trycker du på knappen innebär det att ca 3-4 bilar får stanna vid rödljuset istället, medan gångtrafikanten för länge sen är borta. Eftersom hen gick innan hen fått grönt för det kom ju ändå inga bilar :rage:
(Det är dock okej om du är ett barn)
Åh, vi bor grannar?

Jag trycker ALDRIG på sådana knappar om det inte är rusningstrafik. Det är ju bara att vänta på en lucka. (Gäller ej barn och rullatorer)

Läste bara häromdagen en artikel om detta fenomen, ska tydligen bero på att det är meningen att man ska schamponera två gånger :cautious:

Det gjorde jag när jag växte upp för så skulle det vara.
Numera är det väldigt sällan det blir två schamponeringar (bara de gånger jag blivit toksvettig om huvudet, sedan torkat, sedan blivit svettig igen).
Det räcker ju med en!!

Ang viktnedgång, sluta röka etc har svårt att tro att det enbart sitter i viljan. För mig har det hängt mkt på (o)förmågan att agera. Jag kan vilja hur jävla mycket som helst men kan jag inte agera så kommer sällan en förändring.......

Fast visst sitter det mycket i uthållighet?
De flesta av oss VET vilka förändringar vi kan behöva göra för att gå ner i vikt. Men att "tvinga" sig själv till att börja med förändringarna, och dessutom hålla ut på ett varaktigt sätt, är en annan fråga.

Ett annat ord för bristande "tatagisaken" och bristande uthållighet, kan ju vara att viljan brister.

Oförmåga att agera?
På vilket sätt saknar du förmåga att exempelvis ändra i kosten?

Tror (!) första schampooneringen öppnar stråna, andra rengör ordentligt och sen balsamet stänger stråna... (Svagt minne från någon skönhetsblogg)... :cautious:
Är det inte så att balsamet öppnar stråna? Då har jag haft ångest i onödan för att jag kör balsammetoden som isåfall gör att färgen håller kortare tid. Fast det låter ju mer logiskt om det stänger.

Det du beskriver med schamponeringarna låter dock mest som ett sätt att öka schampoförbrukningen ;)

Nej det gör jag inte
Människor som säger sig vilja sluta röka, vill inte alls. Dom vill fortsätta röka. Priset att sluta är för högt

Jag slutade röka fastän jag inte ville så det går alldeles utmärkt. Jag tror inte alls viljan alltid är största ingrediensen. Däremot är självrespekt en stor nyckel tror jag. Samt stöd och motivation, inspiration... Gemenskap kan säkert också vara viktig nyckel. Samma med kunskap och nyfikenhet, envishet, energi, ork... Att bara prata om viljan tycker jag iaf är märkligt. Ibland är det ju så att viljan inte finns... Och att fokusera på att möta massa behov är nyckeln till förändring...

Fast visst sitter det mycket i uthållighet?
De flesta av oss VET vilka förändringar vi kan behöva göra för att gå ner i vikt. Men att "tvinga" sig själv till att börja med förändringarna, och dessutom hålla ut på ett varaktigt sätt, är en annan fråga.

Ett annat ord för bristande "tatagisaken" och bristande uthållighet, kan ju vara att viljan brister.

Oförmåga att agera?
På vilket sätt saknar du förmåga att exempelvis ändra i kosten?

När jag inte har lyckats med tex viktnedgång har det varit för att jag har haft svårt att gå från tanke till handling. Jag behöver tex otroligt mkt stöd för att komma igång många ggr. Jag är inte frisk/normalstörd/neurotypisk så jag är väl dåligt exempel :D jag tar alltså hjälp från psykiatrin med att få tummen ur röva :laugh:

Tex för att ändra i kosten så behöver jag inspiration, motivation, kunskap, stöd, praktisk hjälp att handla maten, stöd/hjälp att laga den (bra mat kräver mer tid/energi), skriva matsedel, skriva inköpslistor etc (i huvudet är allt detta betydligt enklare att få ihop än i verkligheten :D)... Sen behövs uthållighet som du nämnde, få till vana/rutin... Och så energi, ork... Balans...

Vad jag vill ha fram är att det är så mkt mer än bara viljan som behövs för mig (och säkerligen fler än mig).

Åh, vi bor grannar?

Jag trycker ALDRIG på sådana knappar om det inte är rusningstrafik. Det är ju bara att vänta på en lucka. (Gäller ej barn och rullatorer)
Tydligen :D

Nej men precis, det brukar handla om 10 sekunder tills en lucka kommer. Vuxen med barn är också ursäktade, jag tänker att det blir ett fall av "barn gör som du gör, inte som du säger" annars. Men övriga! :rage:

Jag stör mig på folk som gnäller om sina enorma problem, och gärna ger sig själv någon typ av diagnos på det, och aldrig gör något åt dessa problem utan bara gnäller. Det verkar gå inflation i att ha magsår, benhinneinflammation, migrän osv. Om man frågar har de naturligtvis inte varit hos en läkare och har heller inga planer på att söka hjälp för sina "besvär", utan har på sin höjd googlat diagnosen de säger sig ha och vill bara gnälla om det och fiska efter sympati. Om man misstänker att man har t.ex. magsår går man väl till en läkare, blir utredd och får hjälp? Inte tar några alvedon med ett "håhåjaja vad jag har det stressigt".

Jag stör mig också enormt mycket på konnässörer av alla de slag. Typ om jag säger att jag gillar tacos, då säger en sådan person att "fast det som du kallar tacos är inte tacos egentligen", och så kommer en lång harang om när personen var på resa i Mexico/ gick en kvällskurs på den lokala folkhögskolan/ såg en dokumentär eller vad det nu månde vara som gör att personen anser sig vara en expert på området. till konnässörer räknar jag även de som av någon anledning tycker att det är viktigt att ogilla sådant som många andra gillar, med argumentet att "Det är mainstream" (sagt med en föraktfull ton och eventuellt en fnysning). Jag gillar vad jag gillar, oavsett om andra gillar det eller inte, och oavsett om det är försvenskat eller inte. Därmed basta! :rage:

Så mycket jag känner igen mig på!

Jag stör mig lite extra på (med risk för upprepningar):
Folk som ligger i bakrutan när man kör bil, trots jag själv ofta åker lite snabbare än tillåtet. Av ren trots tvärnitar jag eller slår på dimljus bal eller bara släpper på gasen och pyser fram exakt på hastigheten som gäller :mad:

Folk som inte hanterar blinkers. Att den aldrig verkar finnas på andras bilar oavsett märke och årsmodell!

Dom där jävlarna som ligger 5-15 km långsammare än rätt hastighet på en torr, fin vägbana, gärna i bra väder dessutom :meh:

Folk som vill tränga sig in på tåget innan vi som ska gå av har en chans att ta oss ut. I ren trots brukar jag gå in i den som vill trängas eller dunsa väskan mot den, och ilsket muttra fram ursäkta mig! :rage:

Jag stör mig fruktansvärt åt kassörskans vägnar på folk som bara slänger upp sina prylar huller om buller på bandet, gärna allt i en hög. Hur svårt kan det vara att ställa dom en å en och med streckkoden åt rätt håll?! :confused::rage:

Kassörer som trots jag ställt allt på prydlig rad åt TT håll bara tar varan utan att titta på den och snurrar på den planlöst för att få fram streckkoden :arghh::meh::rage: när den för tusan är åt rätt håll :rage::rage:

Jag blir fan irriterad bara av att tänka på det :meh:

Ett av mitt livs bättre stunder utspelade sig kring denna kundpinne... Jag hade lagt upp alla mina varor på bandet och hade ingen bakom mig i kön, så jag la inte upp någon pinne. Då kommer det en tjej rusande och ska lägga upp sina varor bakom mig. Jag ser i ögonvrån att hon blänger jättesurt omväxlande på bandet och på mig, och misstänker att hon vill att jag ska lägga ut den där jäkla pinnen, men jag låtsas inte se henne - nyfiken på hur hon tänker lösa situationen. Då lägger hon sina varor demonstrativt på bandet, puttar upp dom så att dom ligger ihop med mina varor och ler slugt. Jag konstaterar i ögonvrån att det hon har lagt upp är ett paket ägg, några liter mjölk, lite smör och något mer och tänker att "ja ja det går väl alltid åt". Så kassörskan blippar igenom alla varor, tjejen bakom mig står med illa dold förtjusning och väntar på att jag ska protestera, men jag betalar lugnt och går och börjar packa ner. Kassörskan vänder sig mot nästa tjej och frågar vad hon ska ha, tjejens leende börjar stelna och hon säger "det där var mina varor!" och pekar mot det jag har börjat packa ner. "Näää, det kan det väl inte vara, jag har ju betalat för dom så dom måste vara mina" säger jag och spelar oförstående... :devil:
Så där står tjejen utan varor, skitförbannad, men inser att hon inte har något att komma med längre. Hon blir tvungen att vända på klacken och gå tillbaks in i affären för att hämta nya varor.

Man kanske ska tänka till några gånger vem det är som egentligen blir lidande, innan man försöker jävlas!... :angel:

Som jag skrattade när jag kom ut!!! :rofl:

Aaaa, jag dööör :rofl::banana: det var det roligaste jag läst på länge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka