Orimliga krav

Sv: Orimliga krav

det skall fan vara uppfödare ,skall kraven vara väldigt höga måste priset vara sexsiffrigt för en perfekt tvaåring annars är det vettigare att inte betäcka .
 
Sv: Orimliga krav

JAG har aldrig idiotförklarat någon p g a intresse för "närodlade" hästar. Det kan jag personligen garantera. Var och en gör som de finner bäst, jag vill gärna ha nära när det handlar om större summor än "ha & mista" (dessutom så är det ju så PK att i övrigt handla närproducerat, så varför ska man gå över ån efter vatten när det handlar om mycket miljöpåverkan - för ingen fraktar väl hästen med tåg?)

En lös benbit skadar ju oftast leden om den får sitta kvar, i vilken utsträckning beror på hur och var den sitter och hur hästen har använts. Det finns ju de veterinärer som anser att det alltid skadar leden och leder till markant sämre hållbarhet i längden, men det finns vad jag vet ingen forskning på detta (både trav- och ridhästar har ju en väldigt låg hållbarhetsålder och det beror säkert på fler faktorer än benbitar).
 
Sv: Orimliga krav

Tjejen som köpte min travare av mig åkte från Skåne till Sthlm. Hon flög :)

När han skulle besiktigas så flög hon upp, var med på besiktningen (gårds med Sthlms petigaste veterinär) och sen provred hon en sista gång. Betalade och sen skickades han med lastbil ner till Skåne :)
 
Sv: Orimliga krav

Det här är faktiskt en av anledningarna till att jag bara tittar på hästar i närområdet numera (har köpt både på distans och jättedistans innan).

Det beror ju lite på var man bor, också. Om man som du bor i Skåne finns det ju gott om hästar i närmiljön. När jag köpte häst senast, så stod den närmaste jag tittade på ca 15 mil hemifrån, och den bortersta stod ca 25-30 mil bort. Och det blev den jag köpte. :p Under hela den period då jag letade häst, såg jag inte ens någon annons värd att ringa på, där hästen fanns närmare än så.

Men 25-30 mil kanske du inte räknar som längre avstånd? Jag gör det faktiskt inte. Men hade jag varit spekulant på TS tvååring hade jag kollat upp de kliniker hon föreslår, och troligen accepterat någon av dem. Då hade ju hästen inte behövt resa så långt i onödan. Dessutom kan man ju låta sin egen veterinär titta på plåtarna.
 
Sv: Orimliga krav

Nej, är den borta så är den. Det finns många hästar som har lös benbit men som inte ger några problem alls. Men just på vår häst satt den så illa till att den var tvungen att tas bort.
 
Sv: Orimliga krav

Nej för 17, det var inte menat att du skulle ha sagt så! Sorry, jag var otydlig! Det var bara rent allmänt, minns att flera ansåg att lång resväg inte var något som helst problem när man var spekulant.

Det är alltså därför vissa lösa benbitar måste bort direkt medan veterinären rekommenderar andra att sitta kvar om de inte är till besvär för hästen. Då har jag lärt mig något nytt! :)
Angående just lösa benbitar, kanske bör man då röntga även en unghäst man själv fött upp och tänker behålla?
 
Sv: Orimliga krav

Det lät som om den försäljningen gick smidigt! :)
Självklart kan man ju åka långt om man tror man håller på att hitta drömhästen! Själv så tittade jag på en video när jag letade häst sist, och den hästen stod runt 70 mil från mig. Nu såg jag redan på videon att den fina hästen inte skulle passa mig, men hade det sett rätt ut, då hade jag åkt och kollat på hästen, för säljarna verkade både seriösa och kunniga.

Nu hittade jag ju min pärla betydligt närmare, så jag slapp åka värst långt. Det hos en säljare som hade flera hästar jag kunde titta på, ännu mer praktiskt!
 
Sv: Orimliga krav

Jag åkte 30 mil för att kolla på en häst. Acceptabelt avstånd kände jag.

Långt avstånd i mina ögon = över 50 mil...
 
Sv: Orimliga krav

Om man vill köpa en häst kan man ju åka hur långt som helst men att kräva att säljaren kör häststackaren hem till sig för ens favoritveterinär på hemmaplan är den enda som duger till att veterinärbesiktiga hästen, det känns väldigt fel, speciellt när säljaren har en nybyggd jättefin klinik 3 mil hemifrån och en annan klinik 10 mil bort som har mycket gott rykte. Men att åka och köpa en häst 50 mil bort, låta den genomgå en besiktning på hemmaplan och sedan ta med hästen hem, det är däremot inget fel i att göra. Stor skillnad! ;)

Idag kommer det en spekulant och tittar på min häst som varit här en gång tidigare och tittat. Hon var här i maj sist och igår ringde hon och ville titta på honom igen. Vi får se, hon verkar inte kunna släppa honom ur tankarna och för mig får hon gärna köpa honom då jag tycker att hon verkar vara en bra hästmänniska. *håller tummar och tår*
 
Sv: Orimliga krav

Ja över förväntan.

Jag tog själv hem honom dagen efter jag hade provridit men då var han bara 10 mil bort :D

Den som stått längst bort tog jag hem osedd :angel:
 
Sv: Orimliga krav

"Hon undrar också om jag kan köra ner honom till Malmö där hon bor, eftersom att hon vill ha honom klinikbesiktigad där av sin favoritveterinär. Jag har cirka 25 mil enkel resa dit. Hästen har aldrig åkt transport förutom när han var föl. När jag sa att jag inte ville köra honom så långt så sa hon att vi kunde köra halva vägen var. Alltså ville hon lasta av honom halvvägs och låta han lastas in i en ny transport. Jag sa nej tack.

För det första så förstår jag inte varför hon vill ha en orörd 2 åring klinikbesiktigad med röntgen och grejor och för det andra så förstår jag inte varför hon inte kan låta honom gå igenom en sådan besiktning i närheten av där han står? Jag har nära både till Kalmar och till Tingsryds kliniker och hade absolut kunnat gå med på att besiktiga honom där men det ville inte hon. Malmö eller så fick det vara. Jag undrar, vilken säljare skulle gå med på och ligga och pendla typ 50 mil med en 2 åring för en förbaskad klinikbesiktning?"

Jag tycker du gjorde helt rätt i att tacka nej till köparen pga sträckan till veterinärkliniken.

Däremot har jag full förståelse för att man som köpare vill klinikbesiktiga och röntga en unghäst som man ska köpa, det kan bespara obehagliga överraskningar samt att man då fullgjort sin undersökningsplikt. Det borde köparen också tycka vara en bra sak att hästen är så mycket genomgången som möjligt så att man med så stor säkerhet som möjligt säljer en frisk häst.
 
Sv: Orimliga krav

Hade inte sålt till denna tjej av en enda anledning. Ekonomi.

Hon vill betala bara betala handpening nu, resten sen.

Hon vill ha hästen hos dig gratis ett tag till.

Du ska köra med allt vad det nu kostar till en klinik långt bort.


Tycker det luktar som en köpare med taskig ekonomi. Har hon råd att ombesörja allt för en häst sen? Min erfarenhet är att den typen av köpare med högflugna planer och tunn plånbok säljer när det blir för jobbigt.
 
Sv: Orimliga krav

Det är inte fel att kolla även sin egen unghäst. Vår är en egen uppfödning som idag fungerar bra och hon är friskförklarad. Däremot ligger hon långt efter i sin utbildning, ca 1 år för rehabiliteringen tar upp mot 6 månader - alltså tills man kan rida som vanligt. Kollar man då den redan som 2-åring så har man det året på sig att låta hästen hämta sig ordentligt när den ändå inte går i särskild träning.
Vi har ju syskonet till detta sto och eftersom det kan ligga ärftligt så kollar vi för säkerhets skull innan vi börjar jobba med honom.
 
Sv: Orimliga krav

Problemet är ju bara att man inte vet om de är friska innan man "tittat in". Sedan beror det på vad det är för häst jag ska titta på. En normalt riden häst över 8 år är jag säker på att man kan hitta något att anmärka på om man bara letar tillräckligt noga. Kan sedan inte köparen med hjälp av veterinären bedöma hur detta kommer att påverka framtida använding så är det fel köpare anser jag. Man måste kunna värdera det man ser utifrån vad man ska ha hästen till och vad den kostar. Jag hade accepterat mer "fel" på en äldre häst än en yngre.
Av en slump hittade vi lös benbit på vår 3-åring innan vi började rida henne och det var tur, för hade den fått vara kvar ett år till hade hästen fått bli korv. Nu hann vi i grevens tid men det innebär att hon är ca 1 år bakom i sin utbildning. Så vår andra unghäst ska röntgas när han är 2 för att se hur det ser ut och ev operation och läkning ska vara klar till det är dags att förbereda inför 3-årstest.

Problemet är att röntgen bara visar en del av sanningen.
 
Sv: Orimliga krav

Hade inte sålt till denna tjej av en enda anledning. Ekonomi.

Hon vill betala bara betala handpening nu, resten sen.

Hon vill ha hästen hos dig gratis ett tag till.

Du ska köra med allt vad det nu kostar till en klinik långt bort.


Tycker det luktar som en köpare med taskig ekonomi. Har hon råd att ombesörja allt för en häst sen? Min erfarenhet är att den typen av köpare med högflugna planer och tunn plånbok säljer när det blir för jobbigt.

Precis, nej jag har sagt till henne att hon får se sig om efter en annan häst. Hon har krånglat från det att hon kontaktade mig första gången så varför blev jag egentligen förvånad över att det slutade som det gjorde? :angel:
 
Sv: Orimliga krav

Givetvis så måste man ju väga fynden man hittar på en vuxen, arbetad häst mot vad hästen ska användas till.

Är lösa benbitar så allvarligt om man hittar dem senare? Jag kollade för många år sedan på en häst som tagit bort en lös benbit som jag vill minnas 3-åring, och den var flera år senare i full gång.

Det är fakstiskt så att det här med röntken är lite "överdrivet", tycker jag iaf. Det finns knappt en enda häst (riden och tävlad) som är felfri i benen, man hittar alltid något. Detta har oftast inte någon som helst betydelse!

Tex när jag skulle sälja min ponny, 5 år, hade då tävlat både LB dressyr och hoppning och debutant och lätt fälttävlan. Har har aldrig varit halt över huvudtaget. Men när vi åkte till klinik och röntkade så hade han en lös benbit, veterinären sa att den formodligen aldrig kommer att ställa till något men köparna backade ur såklart... jag beslutade att operera bort benbiten i alla fall, eftersom ingen antagligen vågar köpa honom när man säger att han har en benbit... Det blev lite vila efter operationen och sen var vi igång och tävlade igen efter några månader, han har fortfarande inte blivit halt och han går hur bra som helst!

Och att rönkta en 2åring? Jag köpte en för en månad sen och vi besiktade inte överhuvudtaget, nu var han väldigt billig såklart. Vad kan man göra på en besiktning med en så ung häst, det går inte att longera ens :P Och jag tycker inte att man ska hålla på att knyckla ihop benen på en 2åring heller. Detta är sjulvklart upp till var och en men jag gillar inte allt stoj om röntken och benbitar, det finns ett väldigt, väldigt stort antal hästar i sverige som tävlas och mår bra med lösa benbitar, utan att någon ens vet om dom :P
 
Sv: Orimliga krav

Å andra sidan: hur roligt är det att köpa en unghäst för 120 000 kr, som senare visar sig ha benbitar som sitter på fel ställe och ingen försäkring som täcker?

Jag vet inte hur andra har det, men det känns i min ekonomi om jag hade slängt 120 000 kr i sjön...
 
Sv: Orimliga krav

min enda kommentar är: HA HA HA, köra 50 mil som höggravid med en åkovan 2 åring? Vad tänker köparen med?

Alltså, man kan ju inte kolla upp allt som ev finns/kommeratt finnas för skador. Att köpa häst är ju att gräva ettt stooort hål i sin ekonomi o hälla pengar i... *suck*
 
Sv: Orimliga krav

Varför vi ska röntga vår 2-åring?
1. Lösa benbitar utvecklas troligtvis redan det första levnadshalvåret. (om inte biten beror på skada naturligtvis)
2. Lösa benbita har troligen en viss ärftlighet och eftersom våra uppfödningar är släkt så vill vi förvissa oss om hur det är med denna.

Det är alltså inte aktuellt med varken böjprov eller longering. Inget av detta görs på våra unghästar utan ett starkt skäl.

Ett annat skäl är att på vår opererade häst är detta ben väldigt svagt. Vet tror att hon känt av benbiten ända sedan hon var liten (utan att visa hälta) och att det gjort att hon aldrig riktigt använt det benen vilket gör att hon är svag och omusklad där i jämförelse med det andra. (dock inte synbart för det otränade ögat) Det är väldigt mycket arbete att bygga upp detta, att bara få henne att VILJA använda benet krävs en hel del. Hon har lärt in ett rörelsemönster där höger bak sparas och hjärnimpulserna till det benen utvecklas inte på samma sätt. Man märker det t ex när hon gör halt att höger bakben lämnas ett halv steg bakom, när hon står stilla lägger hon mer tyngd på vänster bak = lätt överbelastning med vidhängande problem av det. Mycket svårare för sidvärtes rörelser när det måste läggas tyngd på höger bak e t c. Så om, Gud förbjude, detta även finns på brodern vill vi få det åtgärdat i ett så tidigt stadie som möjligt för att hjälpa honom i utvecklingen och att få det mindre jobbigt som ung ridhäst.

Men att ge sig till att operera en äldre (=över 6-8 år) häst som fungerar utan problem - det hade jag inte gjort. Har inte benbiten gett problem vid normal ridning i flera år så kommer den nog inte att göra det i fortsättningen heller. En operation i en led däremot innebär stora risker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
966
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 616
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 372
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp