Orimliga krav

N

Nirvana

Just nu så är jag väldigt besviken!

Jag har en 2 årig halvblodsvalack till salu och i fredags var det en tjej och tittade på honom. Hon blev förtjust i honom men dagen efter skulle hon kolla på ett par unghästar till så hon kunde inte ge något besked om hon ville köpa honom eller inte. Idag hör jag av mig till henne via e-post och frågar hur det gått med de andra hästarna och hon svarade då att de andra hästarna hade varit trevliga men att hon ville köpa min häst eftersom att han var den som hon ansåg passa henne bäst. Vad kul, tänkte jag för jag tyckte verkligen att hon verkade vara en trevlig tjej och jag tyckte även att det var kul att hon hade tävlingsambitioner och verkade ha klara mål för framtiden.

Under dagen dimper det ner ytterligare ett mail i min inbox. I det mailet så undrar hon om hon kan betala handpenning nu och betala resten i september, ha kvar hästen hos mig gratis under tiden tills hon kan ta hem honom. Hon undrar också om jag kan köra ner honom till Malmö där hon bor, eftersom att hon vill ha honom klinikbesiktigad där av sin favoritveterinär. Jag har cirka 25 mil enkel resa dit. Hästen har aldrig åkt transport förutom när han var föl. När jag sa att jag inte ville köra honom så långt så sa hon att vi kunde köra halva vägen var. Alltså ville hon lasta av honom halvvägs och låta han lastas in i en ny transport. Jag sa nej tack.

För det första så förstår jag inte varför hon vill ha en orörd 2 åring klinikbesiktigad med röntgen och grejor och för det andra så förstår jag inte varför hon inte kan låta honom gå igenom en sådan besiktning i närheten av där han står? Jag har nära både till Kalmar och till Tingsryds kliniker och hade absolut kunnat gå med på att besiktiga honom där men det ville inte hon. Malmö eller så fick det vara. Jag undrar, vilken säljare skulle gå med på och ligga och pendla typ 50 mil med en 2 åring för en förbaskad klinikbesiktning?

Jag kanske är löjlig? Kanske borde jag lasta min 2 åring och köra genom halva Sverige? Det kanske alla hade gjort? Nåväl, jag tyckte att det var lite väl magstarkt att kräva något sådant.

Jag svarade henne med "Jag går med på en vanlig gårdsbesiktning eller en besiktning på klinik i närheten av där jag bor. Om det inte räcker för dig ber jag dig att se dig om efter en annan häst."

Vad säger ni? Hade ni gått med på och göra land och rike runt med en 2 åring eller hade ni sagt ifrån?
 
Sv: Orimliga krav

Hmm.. Jag tycker du gör helt rätt. Antar att du dessutom hade fått stå för kostnaderna att frakta hästen 50 mil. De blir en ganska dyr vet.bes då. Särskilt om hästen kanske inte går igenom. :o
 
Sv: Orimliga krav

Ja, jag hade fått bekosta resan själv men även om hon erbjudit sig och betalat för den hade jag inte kört så långt med en 2 åring. Han hade ju varit så trött när han kom fram både psykiskt och fysiskt att han förmodligen knappt hade orkat stå på benen. :rofl:
 
Sv: Orimliga krav

Jag tycker också att det är för jobbigt för en transportovan tvååring att åka så långt. Hoppas att den blivande köparen tar sitt förnuft till fånga!
 
Sv: Orimliga krav

Som säljare så hade jag inte kört en 2-åring på de vilkoren.Sen hade jag faktiskt som ev. köpare aldrig funderat ens gång i de banorna med tanke på hästens bästa.
Sen vete sjutton om jag röntgad en 2-åring om inte nu försäkringsbolaget krävt det.Tycker att det gått lite hysteri i det där med röntgen.
 
Sv: Orimliga krav

Jag skulle vilja ha en 2 årig arab röntgad i bakknäna med avseende på cystor. Denna defekt är överreprestenerad bland araberna. Andra raser vet jag inte så mycket om.
Jag tycker detta låter som en köpare som tagit lite för hårt på uttrycket "besiktiga av sin veterinär". Jag skulle aldrig kräva något sådant och en köpare som kräver dylikt skulle få samma uppmaning som din köpare fått.
För övrigt undrar jag om köparen tänkte betala besiktningen eftersom det annars är ganska meningslöst att köra hästen till sin veterinär iom att vet då skulle vara ansvarig inför dig och inte köparen
 
Senast ändrad:
Sv: Orimliga krav

Tack för era svar! Det är alltså inte jag som är löjlig utan snarare denna köparen som har orimliga krav. Puh, trodde att jag var knäpp när jag sa åt henne att se sig om efter en annan häst eftersom att jag inte tyckte att min skulle behöva åka så långt för en klinikbesiktning.

Tjejen som ska köpa häst är 20 år gammal och har kankse inte så jättemycket kött på benen vad gäller hästaffärer. Jag har försökt förklara för henne att det är STOR skillnad på att köpa en orörd 2 åring och en flitligt tävlad 12 åring men jag vet inte, hon verkar inte förstå?

Skitsamma, har ett par till som ska komma och titta på honom i dagarna och förhoppningsvis kräver de mindre utav mig.

Tjejen på 20 år vet dessutom att jag är höggravid och att jag egentligen kan föda när som helst (har två veckor kvar till utsatt datum) och att lasta och köra långt med en ovan 2 åring, det känns sådär kul.
 
Sv: Orimliga krav

Jisses! Skulle aldrig kräva det av en höggravid, du kan ju lika gärna föda påvägen dit eller på kliniken om det vill sig så... Och lasta och köra en 2 åring som höggravid, som dessutom inte är van vid att åka, näää du kommer hitta en vettigare köpare.
 
Sv: Orimliga krav

Du gjorde helt rätt. Krångliga köpare ska man undvika, både för sin egen och hästens skull :) Köra 50 mil med en ovan unghäst och dessutom som höggravid!
 
Sv: Orimliga krav

Men det är väl vanligt att man kollar över hästens ben efter lösa benbitar och annat inför inridningen? Det känner jag flera (halvblods)uppfödare som gör. Tvååringen ska väl snart sittas in och sen rullar det ju på. Jag tycker att det låter helt normalt att vilja röntga den före köp.

Jag köpte en tvååring häromåret. Säljarna och jag ville båda att den skulle röntgas, och vi enades om att de körde den till en klinik som ligger ungefär mellan oss (och som vi båda kände väl till). De bodde ca trettio mil bort, så det innebar att de fick köra ca 15 mil. Jag körde sedan hästen hem till mig. Att betala deras transportkostnad hade jag inte minsta tanke på, men jag betalade undersökningen eftersom hästen gick igenom. Annars hade de betalat.
 
Sv: Orimliga krav

Att röntga ska man väll "alltid" göra? Speciellt om man köper en häst man har tävlingsambitioner med? Jag utgår ifrån att du säljer hästen för mer än 30.000:-

Ärftliga skador/förändringar på skelettet bryr sig inte om ifall hästen är orörd när hästen är 2 år.

Att hon vill ta hästen till sin klinik har säkert att göra med att hon är rädd för att bli lurad. Det rä ju tyvärr alldeles för vanligt och hon känner inte dig. Jag skulle tro att det itne är personligt misstro mot dig utan av ren försiktighet.

Kostar det dig ngt att ha hästen hemma tills i september? Kommer den gå på bete och du har eget stall så är det ju ingen större kostnad för dig. Har du den inhyrd på stall hos ngn annan så är det en annan fråga.
Hon kanske kan möta dig på halva vägen i detta, om du har eget stall. Betala hovslagare tex.

Att köra ner hästen är onödigt, det går hästtransporter och 25 mil brukar inte kosta så där hiskeligt mkt.
Ska man se dte från en positiv sida så, vissa säljare har inget emot att köra eftersom de då får chansen att se det nya stallet, det skulle då kunna ses som en möjlighet att få se nya stället så det inte är fullt med skrot i hagen och taggtråd... å andra sidan är hästen redan såld då så det finns inte mkt du kan göra om du inte tycker stället är bra nog, med undantag av att skriva in i kontraktet att du har ångerrätt fram tills hästen är levererad.

Men en okörd (transportmässigt) häst skulle jag hellre skicka med buss.

Vill tillägga att om hästen ska röntgas på klinik så ska den ju hur som helst köras. Om du är höggravid så borde det bli enklare för dig att hästen får åka buss ner, lämnas av på klinik hos henne och hon får köra hästen från kliniken hem.
Går inte hästen igenom så får hon skicka hem den igen.
Just det med om hästen inte går igenom spelar ju egentligen ingen större roll var man besiktar, går den inte igenom i malmö går den inte igenom hemma hos dig så på den punkten är den enda skillnaden att hästen får åka 25 mil igen. Om jag inte minns fel så kör transporterna sälland upp samma dag som de kom ner.

Försöker dock se på denna säljare ur ett perspektiv som kan vara till din fördel.

Om hästen tex inte går igenom besiktningen, som köparen får stå för, så vet du det tills nästa köpare kommer. Och du är skyddad ifall det skulle uppstå skador om ett år, är hästen röntgad så kan inte köparen komma och påstå att du medvetet (eller omedvetet) dolt det.
Å andra sidan är det väll enklare att sälja till någon som betalar direkt, besiktar i närheten och tar hem hästen med buss.
 
Senast ändrad:
Sv: Orimliga krav

Ja, ett tvåårigt halvblod hade jag absolut röntgat efter lösa benbitar, men inte hade jag krävt att häststackaren skulle åka "halva Severige" för en röntgen. Så jag hade också varit tveksam till den affären, men allt beror på hur stort behov man har av att bli av med hästen och hur nöjd man verkar med köparen - men efter dessa krav kanske den inte är så lämplig som det först verkade.
 
Sv: Orimliga krav

Att vilja röntga och klinikbesiktiga är väl inget att säga något om, lösa benbitar vill man ju ha koll på så tidigt som möjligt, och gärna innan inridning. Men jag hade nog tagit plåtar på närliggande klinik och skickat dem till min veterinär (ja, jag vill alltid att min veterinär ska godkänna köpet) för påseende.
 
Sv: Orimliga krav

Jag hade gjort som dig! Hade det varit en vuxen och resvan häst hade jag kunnat tänka mig att åka som köparen ville, det om köparen betalade mig för det! Bensin, förlorad arbetsinkomst och om jag fick mer utgifter.
 
Sv: Orimliga krav

Angående att röntga fullt friska hästar som ska säljas så är många veterinärer jag talat med kluvna till det! Sista gången var när jag skulle köpa min nuvarande häst, hon var röntgad och jag skulle ringa och diskutera med veterinären som utförde besiktningen och röntgen. En skicklig veterinär med gott rennomé. Hennes öppningsreplik var "jag är lite kluven till det här med röntgen av friska hästar, för man kan hitta saker som inte har någon som helst betydelse för hästens användbarhet".

Men samtidigt så vill jag som köpare ha röntgat! Problemet är ju om veterinär rekommenderar köp och det ändå finns fynd som man får reservationer på i försäkringen!
Eller som säljare, en missnöjd köpare letar fel och hittar något som den kan kräva återköp på men som egentligen inte har något med hästens användbarhet att göra, då är det ju bra att man som säljare röntgat innan försäljningen. Men å andra sidan kan man ju som säjare med röntgenfynd plötsligt vara tvungen att dumpa priset på en kanonhäst! Trots att fynden med stor säkerhet inte inverkar på hästens brukbarhet.
 
Sv: Orimliga krav

Jag har erbjudit tjejen att köra honom till Kalmar eller Tingsryds kliniker men det dög inte för hon ville bestämt ha honom besiktigad i Malmö men som sagt, jag varken vill eller kan köra honom 40 mil så tyvärr, hon får nog se sig om efter en annan häst. ;)
 
Sv: Orimliga krav

Det här är faktiskt en av anledningarna till att jag bara tittar på hästar i närområdet numera (har köpt både på distans och jättedistans innan). Det blir jobbigt med besiktningar, hämta/lämna, eventuella reklamationer etc. Mycket bättre med kortare avstånd.

Längre avstånd - ja, då köper jag osett och obesiktigat och chansar. Men då är köpeskillingen också därefter.
 
Sv: Orimliga krav

Problemet är ju bara att man inte vet om de är friska innan man "tittat in". Sedan beror det på vad det är för häst jag ska titta på. En normalt riden häst över 8 år är jag säker på att man kan hitta något att anmärka på om man bara letar tillräckligt noga. Kan sedan inte köparen med hjälp av veterinären bedöma hur detta kommer att påverka framtida använding så är det fel köpare anser jag. Man måste kunna värdera det man ser utifrån vad man ska ha hästen till och vad den kostar. Jag hade accepterat mer "fel" på en äldre häst än en yngre.
Av en slump hittade vi lös benbit på vår 3-åring innan vi började rida henne och det var tur, för hade den fått vara kvar ett år till hade hästen fått bli korv. Nu hann vi i grevens tid men det innebär att hon är ca 1 år bakom i sin utbildning. Så vår andra unghäst ska röntgas när han är 2 för att se hur det ser ut och ev operation och läkning ska vara klar till det är dags att förbereda inför 3-årstest.
 
Sv: Orimliga krav

Givetvis så måste man ju väga fynden man hittar på en vuxen, arbetad häst mot vad hästen ska användas till.

Är lösa benbitar så allvarligt om man hittar dem senare? Jag kollade för många år sedan på en häst som tagit bort en lös benbit som jag vill minnas 3-åring, och den var flera år senare i full gång.
 
Sv: Orimliga krav

Men de gånger man säger man anser att det är bäst att titta i närområdet när man letar häst, då blir man ju i det närmaste idiotförklarad! För om man verkligen vill hitta en bra häst, då minsann har inte avståndet någon som helst betydelse anses det!
Sist jag hörde det var när jag och flera ifrågasatte annonser med bara mobilnr och ingen som helst hint om var i Sverige hästen befann sig.

Även jag tillhör skaran som känner att för långt bort funkar dåligt rent praktiskt. Att åka 100 mil enkel resa och provrida och/eller kolla på en häst känns överkomligt, men sedan då, när det ska besiktigas, hur löser man det praktiskt?

Dessutom så vill i allafall jag "beta av" närområdet först i allafall, varför åka 100 mil och hitta en kanonhäst om det finns en lika bra 4 mil bort? Likaså att försöka samordna att kolla på fler än en häst samma dag/tillfälle är lämpligt tycker jag. Att fixa någon som kan följa med, kanske ta ledigt från jobbet osv, gör ju inget om man kan göra så få gånger som möjligt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
966
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 616
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 372
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp