Oren trav?

T

Tessi93

Hej!

Jag har märkt att min sköthäst har oren trav de är nämligen inget sväv i den. Den är väldigt skön att rida i då jag i början trodde att isisar har skönare gångarter (vilket jag tycker också) men att de kanse är för att de inte är något sväv i det. Hon trampar samtidigt i diagonalerna som man ska men det saknar då sväv.

Hur kan man träna så att traven blir mer ren?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Oren trav?

Min häst är också oren i traven.. eller han är ur balans..
Då brukar jag sätta mig i 2 punktsitts
Och köra sakta trav.. då kommer han in i traven och får mer sväv.. Men Det är olika häst till häst, men det funkar på min, så du kan ju göra ett försök =)

Att arbeta m bommar är bra, då "tvingas" de ha sväv för att komma över ordentligt= både du och hästen får då in rätta känslan i era kroppar. Ute kan du rida i snön denna årstid, hästen får ta i lite mer och får då sväv. Lätta av m halvhalter.

Det kan också vara bra att till en början reglera takten m lättridning, tänk att du rider lätt i slowmotion, hästen ska rätta sig efter dig, inte du efter hästen. När det är riktigt stabilt (kan krävas flera månader) kan du öva på att sitta ner och med sitsen ange takt och steglängd (detta är inte bara krävande för hästen, din kropp får också en ordentlig match;).

Försök växla tempo och anspänningsgrad, kräv inte att hästen från början ska gå varv efter varv, el lång stäcka ute i bra trav. Kom fram i trav,hitta balansen, lugna tempot något och kräv därefter en bit bra trav, belöna genom att släppa på trycket lite, samla sedan upp igen osv...

Du får ha tålamod, det kommer inte bli bättre över en natt. Kom också ihåg att för att du ska kunna få en bra trav måste hästen vara lösgjord och reglerbar i skritten först. Rid fram länge i skritt, böjning i våda varven, vändningar och tempoväxlingar= samlad, mellan och ökad skritt. Det kan också vara bra att galoppera lite innan trav arbetet.

När det känns jobbigt tänk på att en dålig trav går att göra bra, värre är det när man tex har en dålig galopp eller skritt...

Hej!

Jag har märkt att min sköthäst har oren trav de är nämligen inget sväv i den. Den är väldigt skön att rida i då jag i början trodde att isisar har skönare gångarter (vilket jag tycker också) men att de kanse är för att de inte är något sväv i det. Hon trampar samtidigt i diagonalerna som man ska men det saknar då sväv.

Hur kan man träna så att traven blir mer ren?

Tacksam för svar :bow:

Hej min första häst gick bara i grisepass när jag fick henne men i slutet så kunde hon trava om allt stämde, underlag osv. Men hon hade, precis som du beskriver det, väldigt bekväm trav man satt nästan helt stilla och bara gled med när hon väl travade.. Jag trodde som du att det heltenkelt var för hon bara hade väldig bekväma gångarter. Hon var då 20 år och jag avlivade henne när hon var 21 så jag reflekterade aldrig något mer över det.. Men så här på senare år (nu när man är lite äldre och klokare,förhoppningsvis)har jag tänkt på det där mer och mer. Mósa var en så kallad spatthäst när, hon var runt 15 så hade hon spatt och hennes bakben vart väldigt stela efter det. När hon gick såg det ut som om hon inte böjde på bakbenen alls.
För mig är det ganska oförståeligt hur en sådan stel häst kunde röra sig så mjukt i traven. Kanske har det med att göra att efter hon hade haft spatt (hon gick på ridskola då) så försvann hennes gångarter mer och mer för att sedan försvinna helt. Hon rörde sig i pass i samtliga gångarter när jag väl fick hem henne (jag var elev på ridskolan där hon stod så jag visste precis allt som hänt henne) alltså skritt, trav, tölt existerade inte, ja tillochmed galoppen var på något vänster passacktig!
I följd av allt detta passande så tappade hon alla muskler i ena sidan, så kan det va därför som hon var så mjuk i traven? Att det är som du säger dom flyter fram utan svävmoment av en eller annan anledning i hennes fall för att det inte fans muskler för något annat?
Mósa hade bland annat fått 8,0 för sin trav när hon var ung och bedömdes, så hon måste juh engång ha haft någon annan trav än den jag alltid red i? Eller kan en bra trav verkligen vara så där flytande?

Till Tessi vill jag säga att om min häst gick så där på grund utav alla sina kroppsliga åkommor (det ska kanske nämnas att jag fick avliva henne pågrund av förslitningar i samtliga leder och att hon inte verkade kunna muskla upp dom muskler hon en gång tappat)så kanske din häst också har någon kroppslig åkomma. Jag tror inte att en häst normalt föds utan svävmomänt (om det nu är det som är felet) i traven utan hästen måste ju ha slutat med det av en eller annan anledning.

Vårt sto har också en otroligt mjuk trav, trava barbacka är inget problem på henne, man flyter bara fram. När jag läste denna tråd kom jag att tänka på ifall hon har något sväv överhuvudtaget? Måste kolla när jag longerar henne nästa gång.
Hon har mkt av både tölt och pass och har en förmåga att bli spänd och stel, så i perioder har hon inte travat alls. Men, när traven kommer fram så brukar tölten bli ännu bättre än vanligt! Så nu har vi bestämt att under en tid ha traven som första prioritet. Just nu sätter vi igång efter en månads vila och jobbar på att hon ska vara lugn och positiv. I detta stadiet ska traven framförallt bli stabil och taktren, att svävet är dåligt är bara att acceptera. Men snart ska vi börja jobba seriöst med traven och se om den går att föbättra. Så tips på hur man ska göra detta är välkomna!

Till TS: En sak som jag kom att tänka på är hur hästen rör sig i frihet vs under ryttare? Har den sväv/ren trav i frihet? Vid longering/tömkörning? Är det bättre/sämre på raka spår/böjda spår? Att analysera dessa olika situationer kan hjälpa dig att klura ut vad som evt kan vara fel och hur du kan träna upp hästen!

Har en som är oren i traven och det beror på att han är ur balans och inte har stryrkan till ett bra svävmoment.
som föregående skribent, hur rör sig hästen utan ryttare ?

Min häst var också väldigt oren i traven , först hade han bara grisepass, men det är bra att rida över bommar, då väljer de oftast traven. :)

Vill lägga till i mitt tidigare svar att glöm inte att börja träna i ett ganska friskt tempo! Inte rusa fram men ändå så pass att hästen rör sig genom kroppen.

Peta på rumpan m spöt eller dutta till med skänkeln då och då, fånga sedan upp energin m liten halvhalt- detta för att aktivera bakdelen och få hästen att förstå att du vill att den ska lägga energin uppåt (dvs öka svävmomentet) istället för bara framåt. Det är viktigt att hästen inte bara går fort och blir "lång", den ska vara som en liten krutboll med känslan av att du rider i uppförsbacke:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka