Oreligöst julpynt

Snälla utveckla hur det har med moral att göra.
Jag firar inte heller jul som en kristen högtid. Men anledningen till att den firas idag är ju för att det anses vara Kristi födelse.

Man vill ha alla de attribut som hör julen till men de får absolut inte vara kristna symboler.

Jag firar inte heller jul som en kristen högtid.
Hur firar du då? Jag antar att du inte firar jul alls då eftersom det är dubbelmoral att inte fira den på ett kristet sätt?

Ps. Granen är inte en kristen symbol.

Äsch det där går att göra som man vill.
Det enda religiösa som man skulle kunna tolka in i min jul som jag firar den är julklapparna, jag har inga adventsljustakar eller liknande.
Den har betydligt mer med yule att göra i sådant fall om man nu ska vara petig eftersom mitt fokus är på att träffa familjen och äta och dricka gott. Och för min del kan det lika gärna vara den tjugonde eller tjugoåttonde december. Eller i januari.

Men jag håller med dig om att det skulle kännas märkligt att omge mig religiösa symboler och sedan påstå att jag inte hade något kristet i mitt firande.
Men det gör jag som sagt inte.

Firar inte lucia eller påsk över huvudtaget
Så är nog det vanligaste att man gör dvs man firar julen men inte som kristen. Jag har muslimska vänner som firar jul de sätter sin egen prägel på julen.

Vill man helt bojkotta kristendomens inflyttande så borde man inte fira julen alls.

Vill man helt bojkotta kristendomens inflyttande så borde man inte fira julen alls.
Men Tora, vad är det du diskuterar? Vad är problemet? Det GÅR inte att bojkotta kristendomens inflytande, kyrkans inflytande har påverkat hela vårt land, vår kultur, våra seder.

Däremot är det plättlätt att minimera religiösa inslag i julen. Du får det att låta som mission impossible. Tro mig, det är det inte.

Hur firar du då? Jag antar att du inte firar jul alls då eftersom det är dubbelmoral att inte fira den på ett kristet sätt?

Ps. Granen är inte en kristen symbol.
Firar den på samma sätt som dom flesta andra. Men jag använder inte en snöstjärna i fönstret istället för en stjärna för att stjärnan symboliserar något kristet.

Själva anledningen till firandet är ju en kristen tradition så varför hymla med vissa attribut liksom?

Alltså.
jag är ateist och jag är utstuderat julhatande. (bad memorys)

Men jag har massor av adventsstakar, just för att de lyser upp. Hade jag större fönster skulle jag ha adventsstjärnor också. Jag tar inte ner dem förrän det börjar vara ljust när jag kommer hem om kvällarna.

Jag tror inte på kristen symbolik men använder yttringarna av det. Jag tror inte på skrock heller men har likafullt haft hästskor på alla uthus jag ägt.

Om man inte uttryckligen vill undvika just kristna symboler anser jag att man kan använda vad man vill. Vill man undvika dem så finns det gott om tips i tråden.

Själv bekänner jag mig till dem som kan tänka sig att dyrka smällkarameller

Det blir ju olika.
Då så är det nog ännu viktigare att inte göra religion = kristendom, för så är det ju inte.
Nej, givetvis är det inte så. Men även som ateist kan man vara mer välvilligt inställd till vissa än andra.

Jag firar inte heller jul som en kristen högtid. Men anledningen till att den firas idag är ju för att det anses vara Kristi födelse.

Man vill ha alla de attribut som hör julen till men de får absolut inte vara kristna symboler.
Men skenhelighet ingår i det kristna moralpaketet. Någon som t ex jag, som är ateist, skiter ju i det. Och firar jul ändå för att jag och flera med mig tycker att det går utmärkt.

Vilka vill ha alla attribut menar du? De kristna attribut jag tänker främst på som folk har utan att reflektera är exempelvis Lucia, de där adventsljuststakarna (Jag blåvägrar sätta upp något på mitt kontor) stjärnor i granen och änglar. Jultomten är ett gränsfall eftersom det är ett ihopkok av den hedniska julbocken, st nicholaus och gårdstomtar.

Äta, dricka, umgås och fira runt midvintern har folk gjort längre än kristendomen.

Men varför är det så viktigt? ........ Varför är det så viktigt för er att i en sån här tråd poängtera att man faktiskt kan fira jul med kristna symboler utan att vara kristen?
För att inte tas som Kristen bara för att man gör det, firar julen med Kristna symboler då.

Jag t.ex. kör allt utan att vara det minsta Kristen.
För just Kristen är jag inte och det vet jag säkert.

Själva anledningen till firandet är ju en kristen tradition så varför hymla med vissa attribut liksom?
Men vadå "hymla"? Får folk inte fira som de vill, med eller utan stjärnor och whatnot? Hur påverkar det dig? Vad är grejen?

Alltså jag fattar inte ärligt talat.

För att inte tas som Kristen bara för att man gör det, firar julen med Kristna symboler då.

Jag t.ex. kör allt utan att vara det minsta Kristen.
För just Kristen är jag inte och det vet jag säkert.
Jag är i alla fall väldigt van vid att folk har kristna symboler överallt under julen utan att vara kristna så för min del råder ingen förvirring där.

Jag tycker det är lätt: Oavsett tro får man fira vad man vill hur man vill så länge man inte offrar söta små kattungar. Svårare än så behöver det icke vara. Det säger inget om moral och behöver inte problematiseras, folk får göra precis som de vill och känner sig bekväma med. Plättlätt.

Men Tora, vad är det du diskuterar? Vad är problemet? Det GÅR inte att bojkotta kristendomens inflytande, kyrkans inflytande har påverkat hela vårt land, vår kultur, våra seder.

Däremot är det plättlätt att minimera religiösa inslag i julen. Du får det att låta som mission impossible. Tro mig, det är det inte.
Men om man är så anti kristendom varför fira det alls? Det är det jag inte fattar. Varför fira en kristen sed överhuvudtaget? Blir den mindre kristen för att man har hästar i granen istället för stjärnor? Det är det jag inte får ihop.

Inte att man hakar upp sig på en stjärna hit eller dit.

@Tora Jag har redan förklarat detta och det enda du säger är att jag enligt dig har dubbelmoral.

Jul är 1) inte en kristen sed från början.
2) Om man som ateist inte får fira någon högtid som kyrkan lagt beslag på så blir det väl ingen kvar. Alla hjärtans dag kanske?
3) Julen är en del av den kultur jag är uppvuxen i. Du kan inte göra en rak avdelning mellan religiös vs kulturell högtid
4) Som ateist tror jag inte att jag kommer få lida i ett helvete för att jag firar fel så varför i hela friden skulle jag inte få fira precis som jag vill? Om jag gillar gröt och gran och presenter och god mat, varför skulle jag inte fira detta? För att du inte fattar grejen?

Men om man är så anti kristendom varför fira det alls? Det är det jag inte fattar. Varför fira en kristen sed överhuvudtaget? Blir den mindre kristen för att man har hästar i granen istället för stjärnor? Det är det jag inte får ihop.

Inte att man hakar upp sig på en stjärna hit eller dit.
Att du inte förstår det är väl inte samma sak som att det är fel/omoraliskt/skenheligt. Och varför bryr du dig om att folk är skenheliga? Det är en förhållandevis harmlös synd kan jag tycka, särskilt i det här sammanhanget.

Jag förstår inte varför folk tittar på fotboll men för det anser jag inte sporten vara omoralisk liksom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka