Oreligöst julpynt

För att göra en väldigt väldigt enkel förklaring som inte är svår att förstå. En julafton utan något som helst pynt, då tolkar jag det som utan ljusstaker, utan tomtar, utan juldekorationer helt enkelt, utan adventsljus osv osv, då blir det inget kvar nästan. Då blir det som jag skrev i första inlägget jag gjorde i denna tråden, det blir en vinterpyntning. En "pyntning" som jag inte ser som en större skillnad än vad jag har övriga vintern med andra ord. Därför så tycker jag att utan julpynt, då blir det som resten av vintern för mig, enligt mig då, lite tråkigt. Inte konstigare än så.
Fast det går ju uppenbarligen att pynta utan att specifikt kristna symboler. Ta personen med enhörningarna till exempel. Det är väl ett tecken på firande om man tar fram dom?

Julen i sig är ju en stor kristen symbol. Man firar Jesus födelse. En ganska så central person i den kristna tron.

Om man nu absolut inte vill ha några kristna förtecken så borde man ju inte fira jul överhuvudtaget för en stor symbol för kristendomen är just firandet av julen i sig, oberoende hur man firar.

Julen i sig är ju en stor kristen symbol. Man firar Jesus födelse. En ganska så central del i den kristna tron.

Om man nu absolut inte vill ha några kristna förtecken så borde man ju inte fira jul överhuvudtaget för en stor symbol för kristendomen är just firandet av julen i sig, oberoende hur man firar.
Men du upprepar ju bara dig själv? Läser du ens någons inlägg?

Julen i sig är ju en stor kristen symbol. Man firar Jesus födelse. En ganska så central person i den kristna tron.

Jag begär inte att du ska hålla med mig. Men det minsta man kan begära är att du läser vad jag skriver istället för att skriva samma inlägg på repeat.

Ska man vara riktigt petig så borde man ju påtala att det är de kristna som firar fel eftersom de har kapat en hednisk tradition...
Men det gör jag inte eftersom traditioner förändras med tiden.

Har du hakat upp dig?

Nu så är vi flera som försökt att förklara hur det förhåller sig men det verkar gå dig helt förbi.

Men alltså, om jag inte ens tänker på Jesus under julen, hur kan jag då fira hans födelse?

Fast det går ju uppenbarligen att pynta utan att specifikt kristna symboler. Ta personen med enhörningarna till exempel. Det är väl ett tecken på firande om man tar fram dom?
Jaja, klart det går..uppenbarligen. Men samtidigt är det ju lite sånt som man kan ha året runt enligt mig. Det blir som sagt en vinterpyntning. Precis som jag byter gardiner osv utefter årstiderna, sätter fram olika saker utefter årstiderna. Det är som sagt hur jag tycker, sen om andra inte tycker det blir tomt eller tycker det ser ut att kunna vara vilken tid som helst på året, det är upp till dom. Visst, jag har aldrig sett ett julpyntat hus utan tomtar, änglar, ljusstakar, juliga gardiner och dukar, adventsljus osv, kanske funkar det utmärkt enligt mig också om jag ser det, kanske ser jättejuligt ut, om det är juligt nu man vill att det ska se ut.

Ska man vara riktigt petig så borde man ju påtala att det är de kristna som firar fel eftersom de har kapat en hednisk tradition...
Exakt! Det är ju det som gör det så jävla KOMISKT varenda gång nån upprörd katolik står och ondgör sig över ateisters julfirande. Sopa framför din egen dörr etc känner jag då.

Det är ju mycket möjligt att enhörningarna är nästa jultradition på tur. Vi har ju för länge sedan dumpat svenska flaggan i granen och tittar man på hur snabbt Kalle Ankas jul kom att dominera julaftonseftermddagen och hur ointresserade dagens barn verkar vara av det, det verkar mest vara vi vuxna som tittar, så finns här en lysande möjlighet att fylla ett hål medan magen jäser av maten och ölen.

För övrigt så har jag hittat min drömgran:
Orange-Artificial-Xmas-Tree-2T.jpg

Tänk er den med julgranskulor i rött, gult, grönt, blått och lila, plus de rosa F!-kulorna. Och så antingen en julgransfitta eller ett enhörningshorn på toppen :love:

Tyvärr har jag inte hittat någonstans att beställa den ifrån där frakten inte kostar mer än 3 gånger så mycket som själva granen, men hoppet lever ännu :)

Det är ju mycket möjligt att enhörningarna är nästa jultradition på tur. Vi har ju för länge sedan dumpat svenska flaggan i granen och tittar man på hur snabbt Kalle Ankas jul kom att dominera julaftonseftermddagen och hur ointresserade dagens barn verkar vara av det, det verkar mest vara vi vuxna som tittar, så finns här en lysande möjlighet att fylla ett hål medan magen jäser av maten och ölen.
Enhörningarnas jul kl 15.00 i SVT? - ja tack!

96fd45194a0a70bff34c7361c311cd44.jpg

Vad är det förresten med flugsvamparna som brukar finnas i adventsstakarna? Det har jag inte riktigt begripit hur dom kommit med? Är det bara för att de är röd-vita? De växer ju definitiv inte i renlav?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka