Jag tycker det är lustigt att kristendomen faktiskt har failat med ockupationen av jul och att den fortfarande går ut på att utöva vad som kan liknas vid de sju kristna dödssynderna, såsom den gjort i urminnes tider :-D.
De enda kristna jag känner till som inte går helt emot sin egen religion är de som inte firar jul dvs Jehovas Vittnen, eller de som gör det ytterst sparsmakat utan pynt, klappar och frosseri (hardcore-laestadianer?). Resten har blivit lockade in i det hedniska fördärvet och frossar gris och skriver önskelistor, super glögg och bråkar med familjen.
Jag ser inget kristet överhuvudtaget i nutida svenskt julfirande, såvida inte någon har klämt in en stackars julkrubba i ett hörn någonstans eller en krystad högläsning av julevangeliet. Och de gånger jag blir utsatt för såna aktiviteter är det svårt att inte skratta. Det är så malplacerat. Skatteskrivning i december? Det snöar i Jerusalem då...
Inte ens adventsljusstaken är kristen, menorahn hör till judendomen och likaså Davidsstjärnan. Pentagrammet som de flesta julstjärnor är "hör" till flera religioner.
Julen är den minst kristna högtiden av dom alla. Kristendomen i sin nutida form är dessutom väldigt ung, så att försöka lägga beslag på det urgamla midvinterfirandet var lite väl ambitiöst.
Mvh uppfostrad i kristen familj men slutade tro på Jesus innan jag slutade tro på jultomten