Oreligöst julpynt

Vore jag som @Tora skulle jag engagera mig mer i kristna som beter sig som kräk i religionens namn än nån ateist som struntar i att sätta stjärnan i granen. Det förstnämnda känns mycket mer skadligt för kristendomen än det sistnämnda.

Framför allt kan det vara bra att komma ihåg att de flesta religioner består av olika grupperingar, som i sin tur består av individer, som tolkar sina religioner utifrån sina egna motiv. Motiven brukar oftast handla om makt, rasism och ekonomi när man skrapar lite på ytan.

Det mest kristna man kan göra i det här sammanhanget är väl att kapa julen, behålla de delar som passar, köra över gamla traditioner och symboler, och ha kvar det gamla hedniska namnet "jul"?

Mer "kristen missionär i norden" än så blir det ju inte.
Kanske ska förtydliga här att jag är smått ironisk.

Poängen är att det blir ganska bisarrt att predika om att folk absolut inte får göra julen till sin egen, när kristendomen i sin tur tog julen och formade den efter tycke och smak. Det om något är en dubbelmoral.

Hur folk firar jul bryr jag mig inte om, det är upp till var och en. Själv är jag inte kristen och ser generellt på de kristna influenserna med en slags likgiltighet - jag varken söker upp dem eller undviker dem i mitt julfirande. Jag har väldigt svårt att se mig själv köpa en julkrubba tex, för mig handlar inte julen om det då jag inte är religiös och känner inte heller någon personlig koppling till det pyntet, men jag har inget emot exempelvis adventsljusstakar och julstjärnor i fönstret då det är förknippat med jul för mig.
Sedan använder jag mig förstås av mycket icke-kristet pynt också, julbock, gran, glitter, julgranskulor osv.

Jag kan ju tänka att så här år 2014 borde vi kunna dela på både symboler och högtider. Det går att ha sekulär jul parallellt med religiös jul, och enhörningar kan vara symboler för Maria för en person och sagoväsen för en annan.

Jag håller med! Självklart vet jag att t.ex. adventsljusstakar har en kristen symbolik och det är okej för mig, men för mig personligen symboliserar julpyntet kultur och traditioner, ljus i mörker med mera :)

Vi firar en ganska oreligiös jul tror jag ( ingen är troende men vi gillar anledningar att byta paket och äta god mat, jag firar alltså lite av varje som innehåller goda mattraditioner)
Gran finns oftast, dekoreras sedan barnsben med ljus och fåglar, vi har ett gäng domherrar som får bo i den samt klassiska glasfåglar. I toppen sitter en spira, som haft lite olika färger.
Vi byter julklappar och äter god mat och umgås. Jag tror inte Jesus nämnts en enda gång i julsammanhang eller andra firanden. Jag älskar apelsiner med kryddor i, det är vackraste dekorationen.

Ja, det är ju det mysiga man vill åt hemma! Och att få fylla hela hemmet med frasigt glitter, glansiga kulor och tindrande ljusslingor i fina färger, för att stå ut i mörkret.

Jag är ju nån sorts kristen (tror på Gud, tvivlar på en del grejer, är inte bokstavstrogen in i minsta bibeldetalj om man säger så) men mitt julpynt är väldigt sekulärt. Till och med min änglapling är ganska sekulär, den har små ponnyer som galopperar runt i stället.

Jag firar alltihop för säkerhets skull.
Så att jag inte skall missa något.
Eller komma på kant med något oknytt som känner sig förfördelat.
Hängslen och livrem.
Jag är tvärtemot. De sista tio åren så har mitt enda "julfirande" varit en förkärlek för glögg och att ha åkt iväg och träffat familjen äta julmat och ge bort presenter ett par timmar någon gång mellan julafton och nyår.
Men förra året så började jag känna att vintern är himla lång och att vi borde göra något för att lätta upp stämningen och hitta på något eget firande. Därav julgranen. Den luktar gott. lyser upp och vi skrattade lika mycket när vi tillverkade fittan som när vi tio dagar senare kastade ut granen genom fönstret.

Sambon och en vän firar djurafton i mellandagarna där de klär ett kvastskaft med gosedjur och blinkande neonpynt, äter kött och byter prestenter.

De firar dessutom antifarsdag...

Fåglar eller hästar/enhörningar kanske kunde vara något?

@niphredil
Har inte du urfina hästar? :)

En till häst från samma butik som @niphredils hästar kommer ifrån

29prw3c.jpg

Har flera varianter, men pegasusen fick sitta högst upp i granen!

Nu har jag läst hela tråden och funderat över alla för och emot och kommit fram till att det enda rätta är att lägga ner hela julfirandet, religiöst eller inte så kanske jag kan få fira MIN födelsedag ifred mer än en gång vart 50de år.:idea:

Till trots för att jag är troende katolik (visserligen ganska liberal) men ändå, är jag jättetrött på att alla, inklusive min familj, alltid prioriterar julfirandet framför min födelsedag. Man har tom flyttat den till min ena namnsdag i maj. En enda gång har jag lyckats med konststycket att tvinga alla också barnen att äta hummer, dricka champagne uten en enda julsymbol innom synhåll och det var på min 50-årsdag. Så jag ser verkligen fram till 100.;)

Grejen är väl att större delen av västvärlden firar "något" under den helg som kallas för jul, oavsett hur mycket eller lite troende man är.
Vi som inte är ett dugg troende eller har lust att fira Jesu födelse eller vad det nu må vara man firar, måste väl ändå få ha någon egen form av julfirande? Eller är det så att man inte får kalla det att fira jul om man inte har religiösa förtecken?

Julfirande för mig är att familjen träffas och äter god mat och sen ger vi varandra presenter. Vissa år (läs, de år vi hittat någon fin gran i vår egen skog) har vi en julgran med lite röda kulor och diverse halmskapelser i plus en ljusslinga. Vi har lite ljusstakar i fönstren för ljusets skull.
Och detta gör vi då på samma dag/helg som de religiösa uppmärksammar Jesu födelse eller vad det nu var....
FÅR vi inte säga att vi firar jul bara för att vi inte bryr oss om Jesus?

En till häst från samma butik som @niphredils hästar kommer ifrån

29prw3c.jpg

Har flera varianter, men pegasusen fick sitta högst upp i granen!
Vad är det här för magisk butik och snälla säg att den finns i Stockholm? Jag har precis kommit till insikt om att min jul inte är komplett utan enhörningsdekorationer i granen.

Jag tycker det är lustigt att kristendomen faktiskt har failat med ockupationen av jul och att den fortfarande går ut på att utöva vad som kan liknas vid de sju kristna dödssynderna, såsom den gjort i urminnes tider :-D.

De enda kristna jag känner till som inte går helt emot sin egen religion är de som inte firar jul dvs Jehovas Vittnen, eller de som gör det ytterst sparsmakat utan pynt, klappar och frosseri (hardcore-laestadianer?). Resten har blivit lockade in i det hedniska fördärvet och frossar gris och skriver önskelistor, super glögg och bråkar med familjen.

Jag ser inget kristet överhuvudtaget i nutida svenskt julfirande, såvida inte någon har klämt in en stackars julkrubba i ett hörn någonstans eller en krystad högläsning av julevangeliet. Och de gånger jag blir utsatt för såna aktiviteter är det svårt att inte skratta. Det är så malplacerat. Skatteskrivning i december? Det snöar i Jerusalem då...

Inte ens adventsljusstaken är kristen, menorahn hör till judendomen och likaså Davidsstjärnan. Pentagrammet som de flesta julstjärnor är "hör" till flera religioner.

Julen är den minst kristna högtiden av dom alla. Kristendomen i sin nutida form är dessutom väldigt ung, så att försöka lägga beslag på det urgamla midvinterfirandet var lite väl ambitiöst.

Mvh uppfostrad i kristen familj men slutade tro på Jesus innan jag slutade tro på jultomten

Men julen är väl ändå en symbol för Jesus eller?
Men please. LÄS vad vi andra skriver.

För en bekäönnande kristen är det en tid att fira jesu födelse. För gemene man och kvinna är det en högtid för familj och vänner.

URSPRUNGET är inte kristet. Eftersom firandet är mycket äldre än kristendomen.

Vi som inte är kristna firar inte jesus. Jesus har över huvud taget INGENTING med MITT midvinterfirande att göra. Ingen annan religiös symbolik heller.

Men please. LÄS vad vi andra skriver.

För en bekäönnande kristen är det en tid att fira jesu födelse. För gemene man och kvinna är det en högtid för familj och vänner.

URSPRUNGET är inte kristet. Eftersom firandet är mycket äldre än kristendomen.

Vi som inte är kristna firar inte jesus. Jesus har över huvud taget INGENTING med MITT midvinterfirande att göra. Ingen annan religiös symbolik heller.
Det där med att inte läsa vad någon skriver går tydligen åt båda hållen.

Jag gör ett sista försök att förklara vad jag mena (och ja jag vet att det är en del upprepningar men tyvärr så har min fantasi för att förklara saker på nya sätt hela tiden en del begränsningar).

Vad som varit meningen med julen kanske de senaste 1000 åren här i Sverige är att fira Kristus födelse.

Midvinterblot anses av många att det firades i mitten av januari (eller ännu senare på året) snarare än i december.

Vill man idag fira det korrekta vintersoståndet så är det väl 21 (22?) december som är det korrekta datumet.

Att vi har tre röda lediga dagar 24-26 december kommer från att det är högtider från kristendomen.

Alla sätt som har använts för att fira jul har varit för att julen uppmärksammats som Jesus födelse. Granen tex i sig är ingen symbol för kristendom men den har använts för att fira julen.

För kyrkan är julen i sig en stor symbol för kristendomen. Även om man tar bort all pynt och allt firande så är ändå själva julen kvar. Dvs den största kristna symbolen för julen är just julen.

Så om man absolut inte vill blanda in några kristna symboler i något firande så skall man inte fira julen alls.

Man kanske firar någon som fyller år 24/12 eller man firar att man är ledig tre dagar i sträck. Man kanske bara har en vanlig fest. Det är inte det som är problemet.

Problemet är om man vill fira just jul utan kristna symboler är att man då missar att den största symbolen för kristendomen är just julen i sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka