Oreligöst julpynt

@niphredil Här är den första kulan!
b123215.jpg

Ber om ursäkt för fotokvaliteten, men det syns ju hyfsat ändå. Kommer dock gå till "pysselbutiken" ändå imorgon och se vad som finns där. Denna kula är dedikerad till @Stinaelin som tack för den briljanta idén :love:

Istället för att behöva utbilda sig till någon slags hobbyprofessor i kristen teologi och religionshistoria för att kunna fira en så sekulär jul som möjligt så kanske det är lättare att behålla det man själv tycker om utan att tillskriva det något religiöst värde? Just sayin' :p

Nu har jag påbörjat det som ska ersätta stjärnan på grantoppen. Den kommer att se likadan ut på baksidan, jag har bara inte bestämt mig vad jag ska använda för att kunna fästa den på granen än :D

b123290.jpg

(Glittret kommer platta till sig när det har torkat)

Nu har jag påbörjat det som ska ersätta stjärnan på grantoppen. Den kommer att se likadan ut på baksidan, jag har bara inte bestämt mig vad jag ska använda för att kunna fästa den på granen än :D

b123290.jpg

(Glittret kommer platta till sig när det har torkat)
Din julgran kommer sannerligen bli magnifik! :up:

Intressant tråd som jag skummat igenom. Även julgranen har vissa kristna rötter, men man kan alltid byta ut det mot någon annan träd eller påle - varför inte göra en jul(midsommar)stång med pynt? Annars kan man även fira Kwaanza istället, http://en.wikipedia.org/wiki/Kwanzaa inget kristet med det men många färger, god mat och pynt. Dekorationer finns det hur många som helst som inte har med kristendomen att göra, själv är jag väldigt frestad av dessa, http://shop.nhl.com/Ornaments eftersom jag är stort NHL fan :) liksom små flaggor, behöver inte nationalflaggor, utan skära F! flaggor. I USA poppar man ofta popcorn och trär upp på tråd och hänger på granen. Massor med ljusstakar och värmesljus i glada färger. Kinesiska lyktor som hängs upp utom och inomhus. Lussekatter! :d trevligt hedniska. Öl i hästens havre, också gammal icke kristen tradition. Massor av choklad, nötter och frukt. Faktiskt finns det mer icke kristna traditioner runt jul än kristna. Även julmusik kan vara i stil med Bing och White Christmas (om man inte har något emot att han nämner jul) ditto I Saw Mommy Kissing Santa Claus, Baby It's Cold Outside, etc, etc.

Helt sekulär jul firar nog många svenskar utan att ens tänka på det. Hemma hos min pappa var det länge tradition att läsa om hur Röde Orm firade jul hos Harald Blåtand eftersom han är mycket anti-kristen. Ta bort saker som tradtionella adventsstakar (finns jättefina elektriska ljusstakar i andra format, julstjärnor, traditionellt glitter, tomte med röd dräkt och skägg, ställ ut en skål risgrynsgröt istället till stalltomten, häng inte upp några julstrumpor och skit i änglar, stjärnor, keruber, glittriga bollar och tomtar. Voila! Inga kristna inslag. Lycka till och God Jul ;)

PS. Jag gillar de två översta ljustakarna som inte har traditionell adventsform lyxa till och köp många http://furnish.blogg.se/2009/november/nar-det-lider-mot-jul.html

Fast det är inte helt lätt som icke-troende att hantera högtiderna. Kyrkan har ju tagit över dem och gjort dem religiösa och som icke-troende så velar åtminstone jag mellan en längtan om att fira julen som vi i min familj alltid firat julen och en önskan om att ta avstånd från kyrkan. Som att liksom slitas mellan tradition/kultur (för julen är ju även en del av vår kultur) och religion. Så då hamnar man ju i att antingen inte fira en högtid alls, eftersom den nu för tiden anses vara kristen, eller att fira men försöka skala bort det kristna så mycket man kan. Jag ser inget märkligt i det alls.

För min del anser jag för övrigt att troende får cherry-picka hur mycket de än vill. Deras tro, deras business helt och hållet :).

Jag håller med, jag tycker gott att man kan ta högtiderna och dess symboler och göra dem till sina - men utan att behöva skala bort så mycket som möjligt (om man inte vill det). Det är ju trots, som du ju skriver, vad kristendomen i många fall gjorde (julblot blev firandet av Kristi födelse). Julgranen och misteln förknippar vi med den kristna julen, men det är symboler som härstammar från julbloten. De skalades ju inte bort, utan vi ser t.o.m. julgranar i kyrkor. Övertagande av symboler har förekommit i alla tider, så varför skulle inte samma kunna ske med de kristna symbolerna?

Jag vill även tillägga att hedniska högtider var/är religiösa dito, så det är nog inte helt korrekt att säga att kristendomen gjorde högtider som jul och påsk religiösa eftersom de redan var det. :)

Sprang igenom Rusta idag på jakt efter ett litermått, och ramlade över detta utbud av okonventionella julgransprydnader. :)

Med klämmor på baksidan, borde kunna användas som toppprydnad:
IMAG0457_zpsxlvt4sf9.jpg

Istället för kulor:
IMAG0456_zps1tj3izxj.jpg

IMAG0455_zpsxwrhyywe.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka