Oreligöst julpynt

Det där med att inte läsa vad någon skriver går tydligen åt båda hållen.

Tycker du verkligen att nutida svenskt julfirande stämmer överens med (protestantiska) kristna ideal, och att pynt och andra traditioner representerar kristen symbolik?

Vi firar ju inte ens på "rätt" dag i Sverige.

Jag tror att det blir tydligare om vi jämför mot några namn för den kristna högtiden på andra språk (vilken ska bort?):
Christmas (på gammal engelska cristesmässe, vilket vi nordbor lätt förstår betyder kristusmässa)
Navidad (vilket betyder födelse)
Jul/Yule (för att citera wikipedia: "Yule or Yuletide ("Yule time") is a pagan religious festival observed by the historical Germanic peoples, later being absorbed into and equated with the Christian festival of Christmas.")

Problemet är om man vill fira just jul utan kristna symboler är att man då missar att den största symbolen för kristendomen är just julen i sig.

Nä stop och belägg, jag är som sagt inte troende men välutbildad av starkt troende i ämnet. Kristi födelse är en av de största symbolerna men kristi födelse är INTE samma sak som jul.

Jag skulle vilja hävda att påsken med Jesu död och uppståndelse är den största högtiden för kristendomen. Att Jesus dog och återuppstod för människans synder är viktigare än att han föddes på en viss dag och ett visst sätt, att han dog för synderna är ju det som definierar hela den kristna läran.

Å andra sidan så är ju påsken också påklistrad över en äldre tradition (judiska Pessah och här i nordeuropa även våra hedniska vårfiranden med fruktbarhetssymboler som ägg och harar/kaniner)...

Min poäng är:
Det finns absolut inget problem med att fira jul utan kristna symboler, eftersom modernt svenskt julfirande inte innehåller några kristna symboler om man skippar krubban och änglarna!

Och ett tillägg till mig själv:
Jag kan tänka mig att det är en helt annan sak för @niphredil , katolikerna är mer hardcore runt sina firanden och som hen nämnde tidigare i tråden (om jag inte inbillat mig) så ger dom spanska troende katolikerna inte sina gåvor runt den 25-26 utan senare i januari, när de vise männen antagits ha anlänt. Och att de sekulära spanjorernas utdelande av gåvor tidigare än så upprör :P.

Att ge gåvor runt midvinterhögtiden kan för övrigt härledas till romerska Saturnalia som firades innan Jesus överhuvudtaget föddes (källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Saturnalia)

Att vi har tre röda lediga dagar 24-26 december kommer från att det är högtider från kristendomen.

Problemet är om man vill fira just jul utan kristna symboler är att man då missar att den största symbolen för kristendomen är just julen i sig.
Du kan ta dig en funderare på varför vi firar Jesu födelse just då. Står det i Bibeln att han föddes då? Snarare är det en överenskommelse inom den tidiga kyrkan. Kan ha varit konventet i Nicea år 325 e Kr f. De tog över en gammal romersk högtid och gjorde den kristen liksom julen togs över när vi kristnades. Därav mitt tidigare inlägg om nordisk kulturimperialism. Det är snarare en romersk! Möjligen kan det också ha varit en fest till vintersolståndet.

Jag gör ett sista försök att förklara vad jag menar /.../
Vad som varit meningen med julen kanske de senaste 1000 åren här i Sverige är att fira Kristus födelse. /..../
För kyrkan är julen i sig en stor symbol för kristendomen. Även om man tar bort all pynt och allt firande så är ändå själva julen kvar. Dvs den största kristna symbolen för julen är just julen.

Så om man absolut inte vill blanda in några kristna symboler i något firande så skall man inte fira julen alls. /.../ Problemet är om man vill fira just jul utan kristna symboler är att man då missar att den största symbolen för kristendomen är just julen i sig.
Jag tror att vi helt talar förbi varann eftesom vi talar om olika saker.

Jag avser inte fira utan kristna symboler. Jag firar inga symboler alls. Jag känner inget behov av att göra några motståndsaktiviteter mot kristendomen. Så viktig är den inte i mitt liv att jag lägger energi på det.

Kristendomen är helt enkelt en ickefråga för mig.

Jag kan inte se att den där bindningen till kristendomen finns hos andra än de varmt troende. Om du @Tora är varmt troende så är det din privata angelägenhet. Smeta inte ut den över oss andra.

Det jag reagerar mest på är att du envist hävdar att julen är enbart kristen trots att vi är ett antal som hävdar att du har fel. Samt visar källor.
Din källa är bibeln och din övertygelse. Bibeln är i mina ögon en samling berättelser påhittade av människor. Den angår inte mig alls.

Alltså oavsett hur vi firar eller vad vi firar, kan vi inte bara låta det vara en högtid som påminner oss om att vara lite mer generösa och tänka på varandra etc. Det är ju trots allt det julen handlar om iallafall. Och oavsett datum eller tider när saker och ting hände så är det ändå det budskapet julen har.

Och förresten kan någon komma på en förklaring till att änglar inte skulle vara religiösa? Jag har nämligen sovrummet fullt av dem och vill så gärna ha kvar dem. Ju finurligare förklaring desto bättre :angel:

Alltså oavsett hur vi firar eller vad vi firar, kan vi inte bara låta det vara en högtid som påminner oss om att vara lite mer generösa och tänka på varandra etc. Det är ju trots allt det julen handlar om iallafall. Och oavsett datum eller tider när saker och ting hände så är det ändå det budskapet julen har.

Din jul handlar säkert om det. Min jul handlar om det jag tycker är viktigt. Att det finns ett entydigt budskap som tillhör ledigheten vid slutet av året, som man måste bejaka har jag missat och vill gärna fortsätta att missa
missa.

Kristendom och religion präglar alltför mycket av samhället och kan vi minska inflytandet från kyrkorna är det bra. Men det gör inte att jag förnekar någon att fira jul precis som de vill och springa i kyrkan och utöva riter. Men det har inte med mig och min jul att göra. Alls.

Paradoxalt nog påminns jag väldigt tydligt av den här tråden om vad som inte är religiöst, exakt vad problemet med religioner är: en massa människor som träter om vad som ingår (/förväntas av en) i den och den religionen.

Och förresten kan någon komma på en förklaring till att änglar inte skulle vara religiösa? Jag har nämligen sovrummet fullt av dem och vill så gärna ha kvar dem. Ju finurligare förklaring desto bättre :angel:

Jag skulle säga att det är ett vetenskapligt experiment som gått väldigt fel och därför består de av en korsning av trollsländor/myggor/flugor/fåglar och människor (tänk spindelmannen fast typ flugkvinnan :D)

Jag skulle säga att det är ett vetenskapligt experiment som gått väldigt fel och därför består de av en korsning av trollsländor/myggor/flugor/fåglar och människor (tänk spindelmannen fast typ flugkvinnan :D)
fly3.jpg

:eek::eek::eek: INTE vad jag vill ha i mitt sovrum, eller annars heller! :eek::eek::eek:

F!-kula är nu under tillverkning! :nailbiting:

Hittade dock ingen glitterspray så jag köpte glitterlim istället. Hoppas det fungerar, annars får jag åka in till centrum imorgon och gå till "pysselbutiken".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka