Oreligöst julpynt

Tja det är faktiskt lite lustigt för det är precis vad jag tycker om er. Att ni bara skriver samma sak utan att läsa det jag skriver.
DU skriver samma sak ja. Jag har till exempel hänvisat till wikipedia, jag har använt mig av olika exempel och förklarat på flera sätt.
Du skriver "men julen firas pga jesus " "julen är kristen" men du verkar inte kunna bemöta mina exempel?

Intressant diskussion.

Symbolerna är ju bara ett visuellt uttryck för kristendomen. Om ni verkligen vill fira en okristen jul kanske ni borde bekymra er lite mer om att akta er för de lite mer centrala, lömska delarna av kristendomen. Förutom att undvika änglar, adventsstakar och julkrubbor vill jag ge följande tips för en genuint okristen jul:

1. Vänd inte andra kinden till. Hämnas i stället.
2. Behandla inte andra som du själv vill bli behandlad.
3. Se de minsta felen hos dina medmänniskor, men ignorera de största hos dig själv.
4. Dela inte med dig.
5. Glöm det där med att alla är en del av samma kropp, sköt dig själv (och skit i andra).
6. Låt inte barnen komma till dig. Barnbord i garaget!
7. Och glöm inte att minst av allt är kärleken!

Skämt åsido, julen är tänkt att vara en fridens högtid, så varför lägga en massa energi på att hata och ta avstånd. Välj de bitar av julen ni gillar och skippa det som känns fel. Det är helt okej att bara fira att vintern vänder, att man har ledigt tillräckligt länge för att umgås med familj och vänner. Och det är helt okej att gilla glitter, ljus och paket.

Enhörningarnas jul kl 15.00 i SVT? - ja tack!

96fd45194a0a70bff34c7361c311cd44.jpg

Helt plötsligt vill jag inte ha någonting annat än en jul-enhörning! :love:

Skämt åsido, julen är tänkt att vara en fridens högtid, ....
Jag för min okristna del gillar det kristna budskapet.
Men kan då verkligen inte tro på någon Gud som beskrivet i Bibeln eller att Jesus skulle vara denna omöjliga Guds son.
Att Jesus var en vis människa med stor människokärlek och ett gott budskap kan jag däremot ta till mig.
Men det gör mig ju inte Kristen.
Men fira denna fredliga människa kan ju ju göra ändå.
Och Mahatma Gandhi samt Nelson Mandela.

Okej. För mina kristna vänner är julen i sig en viktig symbol för kristendomen.

Tycker man inte det så förstår jag att man inte hänger med i mitt resonemang.
Julen fanns före kristendomen, alltså är Jul inte någon symbol för Jesus i mina ögon utan en högtid som kyrkan kidnappat då de inte kunde få hedningarna från att sluta fira midvintersolståndet.

Skämt åsido, julen är tänkt att vara en fridens högtid, så varför lägga en massa energi på att hata och ta avstånd.
Vet du vad, man får faktiskt tycka illa om eller ta avstånd från vad man vill. I mitt fall handlar det om att inte fira min jul i en katolsk kyrka som vill förbjuda abort, en kyrka vars makt är så stark att lagen nästan klubbades igenom i år.

Jag anser det vara min rätt att inte ha några problem med människors tro eller religioner men ändå ta avstånd från vad jag anser vara skadlig organiserad religion, dvs kyrkan.

Det är helt okej att bara fira att vintern vänder, att man har ledigt tillräckligt länge för att umgås med familj och vänner. Och det är helt okej att gilla glitter, ljus och paket.
Här är vi helt överens :up:.

Okej. För mina kristna vänner är julen i sig en viktig symbol för kristendomen.

Tycker man inte det så förstår jag att man inte hänger med i mitt resonemang.
Är man kristen kan julen vara viktig. Jehovas vittnen firar till exempel inte jul.

Asatroende firar ofta midvinterblot och yule med tex halmbock, gran och gröt till tomten (inte den rödklädda)

Behöver jag fortsätta?

Men kan då verkligen inte tro på någon Gud som beskrivet i Bibeln eller att Jesus skulle vara denna omöjliga Guds son.
Att Jesus var en vis människa med stor människokärlek och ett gott budskap kan jag däremot ta till mig.
Men det gör mig ju inte Kristen
Jag tycker mest synd om Jesus när jag hör om honom. Han verkar ha varit en fin, bra människa som sedan fullkomligt kapats av kyrkan som efter hans död använt honom för sina egna syften.

Jag tycker mest synd om Jesus när jag hör om honom. Han verkar ha varit en fin, bra människa som sedan fullkomligt kapats av kyrkan som efter hans död använt honom för sina egna syften.
Jo så var det nog.
Men det goda budskapet blev ju ordentligt spritt så på så vis lyckades han väl.
Det måste ju ändå räknas som världens mest lyckade reklamkampanj.

Jo så var det nog.
Men det goda budskapet blev ju ordentligt spritt så på så vis lyckades han väl.
Det måste ju ändå räknas som världens mest lyckade reklamkampanj.
Jag tänker mer på alla dessa hatiska kristna grupper runt om i världen. Var det verkligen det Jesus ville?

Vore jag som @Tora skulle jag engagera mig mer i kristna som beter sig som kräk i religionens namn än nån ateist som struntar i att sätta stjärnan i granen. Det förstnämnda känns mycket mer skadligt för kristendomen än det sistnämnda.

Är man kristen kan julen vara viktig. Jehovas vittnen firar till exempel inte jul.

Asatroende firar ofta midvinterblot och yule med tex halmbock, gran och gröt till tomten (inte den rödklädda)

Behöver jag fortsätta?
Jag firar alltihop för säkerhets skull.
Så att jag inte skall missa något.
Eller komma på kant med något oknytt som känner sig förfördelat.
Hängslen och livrem.

Vet du vad, man får faktiskt tycka illa om eller ta avstånd från vad man vill. I mitt fall handlar det om att inte fira min jul i en katolsk kyrka som vill förbjuda abort, en kyrka vars makt är så stark att lagen nästan klubbades igenom i år.

Jag anser det vara min rätt att inte ha några problem med människors tro eller religioner men ändå ta avstånd från vad jag anser vara skadlig organiserad religion, dvs kyrkan.

Att inte vilja fira jul i en katolsk kyrka för att de vill förbjuda abort tycker jag låter väldigt konkret och rimligt, faktiskt.

Typiskt! Men jag bryr mig inte så mycket om symbolernas kristna betydelser, tänker fortsätta med adventsljusstakar med mera så en enhörning kanske vore något :D

*googlar "christmas unicorn"* :angel:

Jag kan ju tänka att så här år 2014 borde vi kunna dela på både symboler och högtider. Det går att ha sekulär jul parallellt med religiös jul, och enhörningar kan vara symboler för Maria för en person och sagoväsen för en annan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka