Oreligöst julpynt

Hinner inte svara var och en.

Grejen är att man vill fira jul men inte ha några kristna symboler.

Men julen i sig är en kristen högtid. Så å ena sidan vill man inte ha kristna symboler men å andra sidan vill man fira julen som i sig är kristen.

Vill man verkligen inte ha något kristet så borde man ju inte fira julen alls.

Firar den på samma sätt som dom flesta andra. Men jag använder inte en snöstjärna i fönstret istället för en stjärna för att stjärnan symboliserar något kristet.

Själva anledningen till firandet är ju en kristen tradition så varför hymla med vissa attribut liksom?
Julgran hej Tyskland!, julskinka hej Särimner!, midvintersolståndet hej resten av världen!

Anledningen till att fira Jul är upp till var och en och hur den vill, men inte fasen är då min Jul något som har med någon enligt min uppfattning fiktiv figur som ev föddes för ungefär 2000 år sedan vid okänt datum på året. Det är väl snarare i gammal god nordisk tradition att fira alla gudar och festa vid varje givet tillfälle?

Ja men dom firar väl inte den kristna julen eller?

Dessutom infaller den väl snarare i januari.
Midvinter är det dom firar.

Det är ju det jag skriver, kristendomen har inspirerats av och tagit över många gamla firanden/symboler. Så det går utmärkt att fira jul utan att använda några som helst kristna symboler.
Till exempel julgran och julbock som inte alls har med kristendomen att göra. Likaså maten.

Det är du som påstår att folk som firar jul utan att vilja ha kristna symboler är hycklare eftersom det är en "kristen högtid". Inte jag.
Jag tror däremot att du är dåligt påläst om traditioner.

@Tora Men Tora, du upprepar ju bara samma sak om och om igen. Försöker du ens förstå resonemangen? Du går ju bara på repeat.

Jag anser ditt resonemang vara för svartvitt. Hur ateistisk man än är är man ändå en del av samhället, av kulturen, av traditionerna. Du vill att man helt utan anledning ska avstå från alla högtider påverkade av kyrkan, oavsett vad högtiderna representerar för en själv. Jag ser inte poängen. Kan jag som ateist fira jul på ett sätt jag gillar, varför skulle jag låta bli?

Julgran hej Tyskland!, julskinka hej Särimner!, midvintersolståndet hej resten av världen!

Anledningen till att fira Jul är upp till var och en och hur den vill, men inte fasen är då min Jul något som har med någon enligt min uppfattning fiktiv figur som ev föddes för ungefär 2000 år sedan vid okänt datum på året. Det är väl snarare i gammal god nordisk tradition att fira alla gudar och festa vid varje givet tillfälle?
Den är inte bara nordisk. Även romarna hade liknande upplägg.

Oavsett när det var: Hur kan man lasta nån för att den vill fira när alla andra firar och när man är ledig? :confused: Snacka om att bara hacka för hackandets skull.

Här ger man traditionellt julklapparna 6/1 men idag är det mycket vanligare att de ges 25/12 istället. Men alla dessa spanjorer kanske också borde läxas upp för att de firar på fel datum?

Knepigt att nordisk kulturimperialism har fått breda ut sig över hela världen? Snarare var den redan etablerad i december och passade in i våra seder då. I övrigt får alla fira jul som de vill och med vilken inramning de vill.

Hinner inte svara var och en.

Men julen i sig är en kristen högtid. Så å ena sidan vill man inte ha kristna symboler men å andra sidan vill man fira julen som i sig är kristen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Julgran
"
Den nordiska utomhusgranen
De första julgranarna i Skandinavien var utomhusgranar och så kallade julruskor.[1] Seden med utomhusgran är gammal och hade ursprungligen troligen någon typ av magisk betydelse, som skydd mot onda makter i samband med mörkret kring midvintern. Ofta barkades och kvistades utomhusgranarna nedifrån, så att endast den övre hälften av grenarna satt kvar. Därefter kunde de placeras på gårdstunet, på gårdens taknock eller gavel, på en högre stång, eller på vardera sida om gårdens dörr. Överblivna grankvistar lades utanför ingången som en slags dörrmatta, en sed som fortfarande lever kvar i Sverige. Inne i stugan lade man istället halm på golvet. Utomhusgranarna kunde också placeras på en synlig plats i en trefot[förtydliga], vilket fortfarande förekommer i t.ex. Dalarna."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Julbock
Julbocken har använts som symbolisk figur i juletid under mycket lång tid i Skandinavien och norra Europa. Traditionerna kring julbocken är många och julbocken förekommer exempelvis i allehanda lekar och tävlingar och som prydnadsfigur, ofta gjord i halm eller uthuggen i trä.

Bocken som symbol i Skandinavien kan härledas från asatron där åskguden Tor hade en vagn som drogs av de två bockarna Tanngnjóstr och Tanngrisnir. Huruvida julbocken kan kopplas till dessa symboliska djur är omdiskuterat. Det finns också teorier att traditionen med julbock härstammar från att man kring juletid slaktade en get.[1]

I Sverige förekom förr en jultradition där ungdomar gick runt bland gårdarna och framförde enklare skådespel eller sjöng julbocksvisor. En i sällskapet var alltid utklädd till bock, ibland med en mask gjord av halm, och som tack för uppträdandet fick de mat och dryck till ett gille som hölls i mellandagarna. I delar av Sverige fortlevde denna tradition fortfarande kring mitten av 1900-talet. Under 1800-talet förändrades traditionen gradvis till att personen utklädd till bock delade ut julklappar på ett sätt som föregick dagens jultomte.

En populär lek var också att ställa in en bock av halm eller trä i smyg hos grannarna. Då gällde det för den som fått bocken att osedd lämna tillbaka den. Nuförtiden tenderar julbockens roll att inskränka sig till att vara en prydnad i närheten av granen. I Finland förekommer det fortfarande på vissa ställen att julklapparna delas ut av julbocken, joulupukki, vilket också är det finska ordet för jultomte.[1]

Bara som exempel på sådant man kan fira jul med som inte är kristet. Speciellt som tråden handlade om julgransdekorationer.

Men visst. Skulle man sätta en ängel i toppen, sjunga kristna sånger, ha adventsstjärna och en julkrubba framme så skulle jag påstå att man firar med kristna symboler.

Den är inte bara nordisk. Även romarna hade liknande upplägg.
Alltså är det ingen kristen tradition. ;)
Nu tror jag iofs inte att romarna dyrkade de nordiska gudarna, men asarna tog inga risker utan blygdes inte att plocka med de gudar de träffade på under sina resor och tillbad även dem för säkerhets skull.
Oavsett när det var: Hur kan man lasta nån för att den vill fira när alla andra firar och när man är ledig? :confused: Snacka om att bara hacka för hackandets skull.

Här ger man traditionellt julklapparna 6/1 men idag är det mycket vanligare att de ges 25/12 istället. Men alla dessa spanjorer kanske också borde läxas upp för att de firar på fel datum?
Självklart, det vet väl varenda kristen att det är den 24:e som gäller? :D

Knepigt att nordisk kulturimperialism har fått breda ut sig över hela världen? Snarare var den redan etablerad i december och passade in i våra seder då. I övrigt får alla fira jul som de vill och med vilken inramning de vill.
Var har du fått nordisk kulturimperialism ifrån? Tullat på julölen eller nattvardsvinet?

@Tora Men Tora, du upprepar ju bara samma sak om och om igen. Försöker du ens förstå resonemangen? Du går ju bara på repeat.

Jag anser ditt resonemang vara för svartvitt. Hur ateistisk man än är är man ändå en del av samhället, av kulturen, av traditionerna. Du vill att man helt utan anledning ska avstå från alla högtider påverkade av kyrkan, oavsett vad högtiderna representerar för en själv. Jag ser inte poängen. Kan jag som ateist fira jul på ett sätt jag gillar, varför skulle jag låta bli?
Nej jag har aldrig påstått att man skall eller inte skall fira något.

Det jag inte fattar är ditt resonemang varför det är så viktigt att inte ha kristna symboler i en kristen högtid?

Du gillar inte det kyrkan står för men vill fira en högtid som är kyrklig utan de kyrkliga inslagen. Varför då liksom? Om du ogillar kyrkan så starkt är det väl hyckleri att fira någon av deras högtider?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag skall förklara det bättre.

Det jag inte fattar är ditt resonemang varför det är så viktigt att inte ha kristna symboler i en kristen högtid?

Du gillar inte det kyrkan står för men vill fira en högtid som är kyrklig utan de kyrkliga inslagen. Varför då liksom? Om du ogillar kyrkan så starkt är det väl hyckleri att fira någon av deras högtider?

Hur svårt är det att fatta att någon inte vill fira den kristna högtiden utan Jul?

Det jag citerar här är det jag utgått i från och det första @Grazing skrev (som jag tolkad det) om att det blir tomt utan pynt. (återigen, ursäkta tredjepersonen).
För att göra en väldigt väldigt enkel förklaring som inte är svår att förstå. En julafton utan något som helst pynt, då tolkar jag det som utan ljusstakar, utan tomtar, utan juldekorationer helt enkelt, utan adventsljus osv osv, då blir det inget kvar nästan. Då blir det som jag skrev i första inlägget jag gjorde i denna tråden, det blir en vinterpyntning. En "pyntning" som jag inte ser som en större skillnad än vad jag har övriga vintern med andra ord. Därför så tycker jag att utan julpynt, då blir det som resten av vintern för mig, enligt mig då, lite tråkigt. Inte konstigare än så.

Det mest kristna man kan göra i det här sammanhanget är väl att kapa julen, behålla de delar som passar, köra över gamla traditioner och symboler, och ha kvar det gamla hedniska namnet "jul"?

Mer "kristen missionär i norden" än så blir det ju inte.

Du verkar ha svårigheter att ta in vad Niffe skriver.
Hon firar inte den kristna julen.
Det är du som hårdnackat och trots att du fått flera källor på att till exempel julgranen inte är kristen symbol påstår att man tydligen firar den kristna julen om man har en julgran.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka