Oreligöst julpynt

Jag gjorde en julgransfitta och hade i toppen på granen förra året. Av glitter och julgranskula.

Har du någon bild? Jag måste ha missat julgransfittan men det hade varit heltufft att sätta en fitta i granen i år :) var det extrempyssligt att få till eller funkar det även om man inte har sådär jättebra tålamod?

Varför skulle du anta det? Om vi antar att det är en romersk orgie finns det väl inget som säger att det innebar blodoffer? Ska vi vara krassa så hör ju inte julskinkan ihop med kristendomen för fem öre och vad sägs om häxbränningar, inkvisitioner, korståg och korsfästningar? Kristet och fint?

Utan att ha läst hela tråden pga SÅ LÅNG:
Allmänt vinter/snö-pynt funkar väl? Och olika djur såsom renar, domherrar, osv. Själv har jag pysslat ihop egna "snöglober":) Och ja, jag är medveten om att den ena har snön i taket... Det blev fel:down:

IMG_20141024_203700.jpg
Så fina! Hur har du gjort dem? Jag har mängder av burkar och ett par plastdinosaurier som kan komma till användning.

Alltså, jag känner att jag inte ens förstår vad som blivit en sån himla diskussion i den här tråden. Bara för att man inte vill fira en kristen jul betyder det inte att man vill fira nån gammal människo-offerritual eller liknande.

Våra högtider som vi har haft i alla år har ju uppenbart förändrats genom åren, även innan kristendomen, och sedan blivit kristnade. Valborg som inte alls var en kristen högtid från början är nu döpt efter ett helgon till exempel. Då kan man som ateist bestämma sig för att fira nada och noll som kyrkan petat på eller att, som TS till exempel vill, anpassa högtiderna så att man känner sig bekväm med dem. Det senare är även vad jag vill eftersom högtiderna för mig är så tätt sammankopplade med annat i vår kultur som jag tycker om att jag inte vill ge upp dem (samt att det alltid är trevligt med firande :D).

Jag kan inte se det kontroversiella i det.

@Tora @Liran

Det är inte jättekomplicerat faktiskt: Som barn har jag uppskattat julen jättemycket och det är många saker med högtiden jag verkligen älskar. Men sen är det många saker som jag nu, som vuxen, omvärderar och känner annorlunda för. Att julen är enbart kristen högtid anser jag vara en sanning med modifikation; dels har den inte kristet ursprung från början utan är äldre än så dels har den också blivit en del av vår kultur. Många firar trots att de inte är kristna alls. Med mer eller mindre kristet fokus.

Det är en inre strid helt enkelt och ni får jättegärna tycka att det är märkligt eller tramsigt eller whatnot. Jag gillar julen, som vi firat den i min familj (med julfrukost i stallet, julaftonsritt, gröt, vacker gran, god mat, mycket tid att läsa) men jag gillar inte kyrkan. Och där blir det, för mig idag som vuxen, en krock helt enkelt. En krock som gör att jag inte vill ha massvis med religiösa symboler runt omkring mig.

Där jag bor nu, i de kretsar där jag rör mig, är julen extremreligiös och traditionerna är i en helt annan värld än jag är van vid. Kanske är det därför som jag den här julen känner det som än viktigare att ta ett ordentligt kliv bort från kyrkan.

Men varför är det så viktigt? Varför kan jag inte få fira min jul så som jag vill ha den? Varför är det så viktigt för er att i en sån här tråd poängtera att man faktiskt kan fira jul med kristna symboler utan att vara kristen? Jag förstår att man kan det men jag vill inte.
Jag tycker det är en enorm dubellmoral.

Julen idag firas till minne av Jesus födelse. Det är en kristen tradition.

Att vilja fira julen utan kristna symboler är liksom ganska så bakvänt. Då skall man inte fira jul alls i så fall.

Man vill inte ha kristna inslag i något som är en kristen sedvänja.

@Tora

Okej, jag respekterar att du tycker så och fortsätter fira högtiderna precis så som jag vill :). Kanske om kyrkan inte lagt monopol på varenda gammal traditionell högtid vi haft så hade detta inte ens varit ett problem. Jag kan inte känna att jag som ateist ska sitta och ursäkta att jag tar del av ett kulturellt firande men betackar mig för stjärnor och att gå till kyrkan bara för att kyrkan effektivt ockuperat varenda högtid som hedningarna hade.

Att vilja fira julen utan kristna symboler är liksom ganska så bakvänt. Då skall man inte fira jul alls i så fall.

Jag firar definitivt varken Jul, påsk eller midsommar som några kristna högtider.

Dubbelmoral = kristet.

Jag firar definitivt varken Jul, påsk eller midsommar som några kristna högtider.

Dubbelmoral = kristet.
:D

Detta påminner mig om en diskussion jag hamnade i med min lärare som hävdade bestämt att midsommar är en kristen högtid. Det gör mig så jädra irriterad, han sitter där och hävdar bestämt att firar man midsommar så firar man en kristen högtid (pga Johannes Döparen och allt det där). Men vad fan - midsommar har ju funnits även innan kristendomen. Bara för att kyrkan la sitt jäkla firande där betyder ju inte att de kan ta över och bara stjäla skiten.

Nej man firar Jul som ersättning för den Midvinterblot Hedningarna ägnade sig åt innan man lyckades att kristna dem.
En blot som gjordes för att få ljuset att vända.

Många kulturer har haft övergången december/januari som en högtid för sina gudar.

Men den kulturen som finns idag är att julen firas som en kristen högtid.

Skall man vara riktigt petig så har jag för mig att det finns vissa forskare som anser att Midvinterblot firades snarare i mitten av januari än i slutet av december.

Många kulturer har haft övergången december/januari som en högtid för sina gudar.

Men den kulturen som finns idag är att julen firas som en kristen högtid.

Skall man vara riktigt petig så har jag för mig att det finns vissa forskare som anser att Midvinterblot firades snarare i mitten av januari än i slutet av december.
Nej, det är midvintersolståndet som firas i Norden.

Ja, och när föddes egentligen Jesus då? ;) :p Var det inte typ i augusti eller nåt?

Äsch det där går att göra som man vill.
Det enda religiösa som man skulle kunna tolka in i min jul som jag firar den är julklapparna, jag har inga adventsljustakar eller liknande.
Den har betydligt mer med yule att göra i sådant fall om man nu ska vara petig eftersom mitt fokus är på att träffa familjen och äta och dricka gott. Och för min del kan det lika gärna vara den tjugonde eller tjugoåttonde december. Eller i januari.

Men jag håller med dig om att det skulle kännas märkligt att omge mig religiösa symboler och sedan påstå att jag inte hade något kristet i mitt firande.
Men det gör jag som sagt inte.

Firar inte lucia eller påsk över huvudtaget

Så fina! Hur har du gjort dem? Jag har mängder av burkar och ett par plastdinosaurier som kan komma till användning.

Tack!:) Köpte dekorsnö på Panduro, sedan är det bara att limma fast prylarna i botten eller i locket och fylla på! Hade läst innan att vattnet skulle vara kokat samt avsvalnat och att det skulle vara babyolja eller glycerol i, men min snö flyter ändå:( Så i den med bilen skippade jag vattnet. Tror det antingen bör vara tyngre snö i eller så kanske lite diskmedel fungerar för ytspänningen.

Den har betydligt mer med yule att göra i sådant fall om man nu ska vara petig eftersom mitt fokus är på att träffa familjen och äta och dricka gott.
Vi tänker också mer yule än Christmas och säger just så på både engelska och spanska (på spanska heter det ju navidad, födelse :crazy:) :D.

:D

Detta påminner mig om en diskussion jag hamnade i med min lärare som hävdade bestämt att midsommar är en kristen högtid. Det gör mig så jädra irriterad, han sitter där och hävdar bestämt att firar man midsommar så firar man en kristen högtid (pga Johannes Döparen och allt det där). Men vad fan - midsommar har ju funnits även innan kristendomen. Bara för att kyrkan la sitt jäkla firande där betyder ju inte att de kan ta över och bara stjäla skiten.
Jag kan ju posta mitt inlägg på fb gällande diskussionen om julgranpynt förra året
Det började med en diskussion på nätet, om stjärnans religiösa betydelse för julen. Jag hävdar att om det bara handlar om att "man tycker det är fint" så finns det en massa snygga geometriska figurer som man kan ha. Stjärnan har liksom en rätt central ställning i den delen av jul som kristendomen haft inflytande på. Sambon föreslog en julkuk men vi kom fram till att johannes döpare ändå inte har haft en chans mot midsommar...

Sen råkade vi ju tyvärr faila när vi i panik köpte den mest stabila julgransfoten vi kunde hitta och att vi först när vi kom hem upptäckte att det var i formen av en stjärna... *s*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka