@Tora @Liran
Det är inte jättekomplicerat faktiskt: Som barn har jag uppskattat julen jättemycket och det är många saker med högtiden jag verkligen älskar. Men sen är det många saker som jag nu, som vuxen, omvärderar och känner annorlunda för. Att julen är enbart kristen högtid anser jag vara en sanning med modifikation; dels har den inte kristet ursprung från början utan är äldre än så dels har den också blivit en del av vår kultur. Många firar trots att de inte är kristna alls. Med mer eller mindre kristet fokus.
Det är en inre strid helt enkelt och ni får jättegärna tycka att det är märkligt eller tramsigt eller whatnot. Jag gillar julen, som vi firat den i min familj (med julfrukost i stallet, julaftonsritt, gröt, vacker gran, god mat, mycket tid att läsa) men jag gillar inte kyrkan. Och där blir det, för mig idag som vuxen, en krock helt enkelt. En krock som gör att jag inte vill ha massvis med religiösa symboler runt omkring mig.
Där jag bor nu, i de kretsar där jag rör mig, är julen extremreligiös och traditionerna är i en helt annan värld än jag är van vid. Kanske är det därför som jag den här julen känner det som än viktigare att ta ett ordentligt kliv bort från kyrkan.
Men varför är det så viktigt? Varför kan jag inte få fira min jul så som jag vill ha den? Varför är det så viktigt för er att i en sån här tråd poängtera att man faktiskt kan fira jul med kristna symboler utan att vara kristen? Jag förstår att man kan det men jag vill inte.