Oreligöst julpynt

@Inte_Ung Absolut, vi kan lägga ned den. Det du sa var så sensationellt att man inte kan låta bli att reagera men vi kan absolut lämna det därhän.

Däremot ska du ha en sak klar för dig: Jag har inte någonstans försökt få dig att röja din anonymitet. Du har gjort ett påstående som du inte kan backa upp med någon form av källa. Du vill bara visa din källa om du får mitt namn. Det går jag inte med på, vi brukar liksom inte göra så på Buke. Därför blir ditt påstående rätt ogiltig och jag tror inte på det du säger och det är ju i sig helt okej. Men att jag ska ha pressat fram ditt namn på något vis stämmer inte.

Men absolut, moving on :up:.

Jag tror inte att du pressat mig på min anonymitet.
Utan att det är på information om mitt påstående.
Men den informationen kan jag inte ge utan att ge ut för mycket om mig själv för att det skall vara bekvämt.
Därför så vill jag endast dela med mig av den till riktiga människor med riktiga namn.

Du är välkommen åter om du ångrar dig i frågan.
Så skall jag berätta allt.

@Mia_R

Vill man inte fira jul så behöver man inte, men tar man bort allt som förknippas med någon religion så blir det ganska tomt.
Jag kanske missförstod men jag tolkade "allt" som att det var pynt som diskuterades (i och med diskussionen om stjärna etc, samt att tråden handlar om just "oreligiöst julpynt".).

Det jag citerar här är det jag utgått i från och det första @Grazing skrev (som jag tolkad det) om att det blir tomt utan pynt. (återigen, ursäkta tredjepersonen).

@Mia_R

Jag kanske missförstod men jag tolkade "allt" som att det var pynt som diskuterades (i och med diskussionen om stjärna etc, samt att tråden handlar om just "oreligiöst julpynt".).
Jag var tvungen att läsa några ggr själv för att se om jag läst fel, men vi hakade nog upp oss på olika inlägg.

I vår familj har vi t ex aldrig haft någon julstjärna i granen, men visst förstår jag att det måste vara skitjobbigt i ett katolskt land att undvika religiösa symboler även om de har noll och ingen betydelse för mig. Jag har nog mer sett tråden som en diskussion som handlar om TS och inte om dig och din sambo.

@Mia_R Ja, jag är jätteförvirrad nu så jag vet inte riktigt själv :p. Jag förstod det som att hen menade att det blir tomt utan religiöst pynt och då menade jag att det behöver det inte bli. Typ så.

Angående diskussionen generellt: Jag svarade Inte_Ung angående stjärnorna, varpå Grazing svarade att man kan ha religiösa symboler även om man inte är religiös. Och då drog ju en diskussion igång på det temat. I en tråd som specifikt handlar om att UNDVIKA religiösa symboler. Min poäng är bara att folk kan ha tusen och en olika skäl till att vilja undvika pynt av en viss sort och oavsett skäl så ser jag det inte som nåt märkligt alls. Anledningen till att jag tog upp oss som exempel är för att vi, precis som TS, vill undvika religiöst (kristet) pynt. Det är allt.

Vill du inte fortsätta den diskussionen så föreslår jag att du inte gör det, nu tvingas jag ju dra det igen (för att förklara). @Grazing och jag har nog diskuterat klart, nu får väl tråden gärna hamna i just tips på icke-religiöst pynt.

Det tråkigaste utan adventsljusstakar och stjärnor skulle enligt mig vara att det skulle bli så mörkt.
Men på bilteme finns lyssande bollar och så kanske en sån där modernare ljusstake i metall med massa ljus kan räknas som okristen?

Det tråkigaste utan adventsljusstakar och stjärnor skulle enligt mig vara att det skulle bli så mörkt.
Men på bilteme finns lyssande bollar och så kanske en sån där modernare ljusstake i metall med massa ljus kan räknas som okristen?
Ja, jag har funderat på samma sak. Adventsljusstakarna ÄLSKAR jag, mest för ljusets skull men även för att det är så vackert när man är ute och promenerar och ser allas ljus i fönstrena, både ljusstakar och stjärna :love:.

Lysande bollar låter definitivt okristet tycker jag :D :up:

@Mia_R Ja, jag är jätteförvirrad nu så jag vet inte riktigt själv :p. Jag förstod det som att hen menade att det blir tomt utan religiöst pynt och då menade jag att det behöver det inte bli. Typ så.

Angående diskussionen generellt: Jag svarade Inte_Ung angående stjärnorna, varpå Grazing svarade att man kan ha religiösa symboler även om man inte är religiös. Och då drog ju en diskussion igång på det temat. I en tråd som specifikt handlar om att UNDVIKA religiösa symboler. Min poäng är bara att folk kan ha tusen och en olika skäl till att vilja undvika pynt av en viss sort och oavsett skäl så ser jag det inte som nåt märkligt alls. Anledningen till att jag tog upp oss som exempel är för att vi, precis som TS, vill undvika religiöst (kristet) pynt. Det är allt.

Vill du inte fortsätta den diskussionen så föreslår jag att du inte gör det, nu tvingas jag ju dra det igen (för att förklara). @Grazing och jag har nog diskuterat klart, nu får väl tråden gärna hamna i just tips på icke-religiöst pynt.
Nej tack, det räcker med dagens dagliga dos av förvirring. :p

Ja, jag har funderat på samma sak. Adventsljusstakarna ÄLSKAR jag, mest för ljusets skull men även för att det är så vackert när man är ute och promenerar och ser allas ljus i fönstrena, både ljusstakar och stjärna :love:.

Lysande bollar låter definitivt okristet tycker jag :D :up:
Ja, det är lixom hela julen, En jävla massa ljus överallt :p

Såna här lampor, finns billiga på rusta.
dustypink.jpg

Fast du får skaffa andra ljusstakar, som inte är adventsljusstakar, så slipper du ju det problemet. :idea: Jag har massor med ljusstakar av alla de slag utan att det är det minsta religiöst, jag kan ju skylla på att jag bor på landet och har det väldigt mörkt. Jag har även 400 m ljusslingor som ska upp i lite trän, men de kommer vara tända så länge den här förbannade vintern varar då de är solcellsdrivna och tänds när det blir mörkt = inget juligt alls. :rage:

@Dessy Jag tycker att @Stinaelin s förslag om F!-kulor låter grymt! Gör du såna måste du fota och visa!

Ska du avstå julklappar förresten?
Japp, ska försöka mig på det. Har hittat perfekta julkulor så nu ska jag bara hitta glitterspray också :)

Julklappar kommer jag inte avstå ifrån, det är inte religiöst för mig. Eller det beror kanske på hur julklappspappret ser ut... :o :D

@Dessy Åh vad roligt! Visa gärna sen hur det blev :).

Haha! Nä, jag vill inte heller avstå julklapparna, även om vi bara ger varandra något väldigt väldigt litet. Känns som något som är väldigt svårt att låta bli :angel:.

Men visst är det religiöst?

Det finns ju ljusstakar som inte är lika "religiösa" Typ som den
134795886672490978-product-list-medium.jpg

Julklappar kan symbolisera gåvorna till Jesus, men vi kan lika gärna säga att det symboliserar årets samlade löningar eller nåt ;)
Allt kan vändas och vridas till religion. Det finns de som säger att hela samhället är byggt av religion, och visst har religionen påverkat.

Själv väljer jag att tänka bort den religiösa symboliken. Inga tydliga symboler som ikoner eller så.
Men jag gillar stjärnor, ljus, snögubbar och julgranskulor (fast inte julgranar :D).
I år ska jag nog ha en jul-paraplyaralia som komplement till min palm. Borde vara lätt att pynta en sån med nån liten pinne av nåt slag.

Nu har jag fått en idé inför årets julpyntning. Jag skulle vilja ha en massa julpynt, men bara sådant som inte innehåller religiösa symboler. Dock så har jag lite svårt att komma på vad jag ska ha istället. Adventsstaken och julstjärnor går bort i år. Men hur är det med julgranen om jag skippar stjärnan i toppen? Själva granen är väl inte en religiös symbol, eller? Tips på vad jag kan ha på grantoppen?

Min jul här hemma ska helt enkelt vara religiöst obunden, dock får den gärna vara politisk ;) Oj, vad jag önskar att det fanns F!-julgranskulor att hänga i granen :D

Så, hjälp och tips emottages tacksamt :)

Granen är hednisk och torde gå utmärkt. Flaggor som pynt - användes en hel del kring andra världskriget.
Men julklapparna går ju helt bort om det ska vara en "oreligiös" jul eftersom julklapparna symboliserar de gåvor som "tre vise män" hade med sig till Jesus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka