Oreligöst julpynt

Det skrev jag inte.
Granen var över huvud taget inte med i det resonemanget.
Utan den har du lagt dit själv.

Jag diskuterade bara stjärnor i allmänhet.
Jaså?

TS nämnde en sorts stjärna:

Men hur är det med julgranen om jag skippar stjärnan i toppen? Själva granen är väl inte en religiös symbol, eller? Tips på vad jag kan ha på grantoppen?

Ditt svar var:

Alltså det finns stjärnor på himmelen även om man inte är religiös, jag lovar.
Man kan ju vara astronom.

Så vi har stjärnor och hjärtan och tomtar och glaskulor i granen och anser den nog som totalt ickereligiös.

Om du då inte syftade på den stjärnan som TS talade om bör du ju förtydliga det.

@Inte_Ung Som sagt, du får vara hur anonym du vill. För mig är det uppenbart att du drog till med nåt bara och nu inte vill erkänna att det inte stämmer. Men det är okej, vi kan släppa det :).
Men jag kan väl inte ansvara för vad andra drar för slutsats av sina forskningsresultat?
Hur fick du ihop det där?

Om personen har fel eller inte har jag inte lagt någon åsikt i.

Då kommer man ju dit att man får sluta tycka och tänka om folk man inte känner. Ska jag anpassa livet och mina dekorationer osv bara för att jag ska bry mig om vad andra tycker? Tycker folk ska sluta ta saker och ting för givet och inte ha åsikter om andra.

Är du en sådan som är rädd att ses som något du inte är så är det ju din grej. Det finns dom som klär sig som punkare utan att för den delen vara punkare tex. Det finns gothare som bara lyssnar på Carola liksom..

Dom som inte är rädda att bli tagna som kristna kan gott och väl ha sina stjärnor i fönstrerna och stjärna i granen.
Ja, jag är definitivt rädd för att tas som nazist så jag avstår från att bära svastikor.

F ö är det väl ingen som invänder mot att du vill ha kristna symboler på julen oavsett om du är troende eller ej men jag tycker du uttrycker dig ignorant och historielöst.

Fast grejen är ju vad du sänder för signal till andra människor, inte vad din tolkning är. Jag kanske just tycker att svastikor är jättevackra och har dem för att de klär mig?
Jo man måste ju vara litet försiktig där.
Jag skulle t.ex. inte sätta en Davidsstjärna i toppen på granen.
Symboliken i det skulle inte uppskattas omkring mig så att säga.

@Inte_Ung Jamen dåså, då är vi överens. Din vän har eventuellt gjort en studie och eventuellt kommit fram till något som är helt otänkbart och inte kan ha respekterats av någon som faktiskt har kunskaper på ämnet.

Märklig astronom måste jag säga.

Ja, jag är definitivt rädd för att tas som nazist så jag avstår från att bära svastikor.
Nej jag vill heller inte tas som en nazist och har därför inte dessa provocerande märken på. Hade jag inte ens haft om dom hade varit snygga. Däremot är jag inte rädd för att bli tagen som kristen även om jag är det, och jag är inte rädd för att bli tagen som en gothare heller då jag varit inne på den klädstilen många gånger.

Självklart får man ha respekt för omgivningen och det finns stunder då saker och ting inte passar sig. Ibland så finns det grejer som provocerar onödigt och då ska man inte ha det heller. Man får har lite sunt förnuft.

Nu har mitt olivträd dött, men i fyra år fick det vara julolivträd:

dsc_0372__52a1d70388e59d59541ba875.jpg

Jag brukar ha en julpalm :D En gammal yuccapalm jag fått av farmor. Den är inte speciellt snygg, men varje vinter täcker jag den med glitter och snöflingor så man slipper se eländet :D På toppen sitter en virkad apa och på stammen klättrar en virkad groda. Super-juligt!
Katterna brukar uppskatta det med, jättekul att dra i glitter och bita i frigolitflingor! Matte blir lagom glad när det ligger rester överallt..

äremot är jag inte rädd för att bli tagen som kristen även om jag är det, och jag är inte rädd för att bli tagen som en gothare heller då jag varit inne på den klädstilen många gånger.
Ah, du är kristen. Då förstår jag varför du resonerar som du gör i tråden. Jag förstår att det som kristen kan vara svårt att leva sig in i exakt hur negativt vissa känner för kyrkan och dess symboler.

@Inte_Ung Jamen dåså, då är vi överens. Din vän har eventuellt gjort en studie och eventuellt kommit fram till något som är helt otänkbart och inte kan ha respekterats av någon som faktiskt har kunskaper på ämnet.

Märklig astronom måste jag säga.
Nej vi är inte överens.
Och nu så tycker jag att du är nedlåtande och otrevlig.

Kan du verkligen inte släppa det där?
Det var många inlägg sedan du påstod dig vilja lämna detta sidospår.

Du kan få veta allt om du bara tar det IRL med mig.
Men i stället så väljer du att köra med spåret förödmjukelse för att tvinga fram mera information.
Du - jag är inte intresserad.
Och lägger därmed ned denna diskussion med dig då den har blivit otrevlig.

@Inte_Ung Absolut, vi kan lägga ned den. Det du sa var så sensationellt att man inte kan låta bli att reagera men vi kan absolut lämna det därhän.

Däremot ska du ha en sak klar för dig: Jag har inte någonstans försökt få dig att röja din anonymitet. Du har gjort ett påstående som du inte kan backa upp med någon form av källa. Du vill bara visa din källa om du får mitt namn. Det går jag inte med på, vi brukar liksom inte göra så på Buke. Därför blir ditt påstående rätt ogiltig och jag tror inte på det du säger och det är ju i sig helt okej. Men att jag ska ha pressat fram ditt namn på något vis stämmer inte.

Men absolut, moving on :up:.

Ah, du är kristen. Då förstår jag varför du resonerar som du gör i tråden. Jag förstår att det som kristen kan vara svårt att leva sig in i exakt hur negativt vissa känner för kyrkan och dess symboler.
Nej, jag förstår mycket väl och som jag skrev, folk får göra som dom vill. Jag bryr mig inte ett smack om ifall folk inte vill förknippas med något religiöst.

Och jag har fortfarande rätt att tycka att julen hade blivit lite tom utan allt pynt. Förstår inte varför du tar det personligt att jag tycker det är tomt att fira jul utan pynt. Är ju bara min åsikt, du har uppenbart din och det får du ha.

DU tycker att julen utan kristna symboler är för tom. Fine, pynta på då. Vi andra gör också som vi vill, dvs skippar nån stjärna och adventsljusstake. Spela roll?
Nu får du kamma till dig lite, Grazing har skrivit att det blir tomt utan julpynt, inte att det ska vara kristet julpynt!

Nu får du kamma till dig lite, Grazing har skrivit att det blir tomt utan julpynt, inte att det ska vara kristet julpynt!
Jag behöver inte alls kamma mig, @Grazing (ursäkta tredjeperson) skrev att det blir tomt utan religiöst julpynt. Jag ber om ursäkt för att jag skrev "kristet" istället för religiöst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka