Jävla SVT!I vissa länder (Belgien och Holland) har S:t Nikolaus en mörkhyad assistent med sig. Traditionen är dock på väg att avta då blackface-sminkning inte känns så fräscht 2014.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jävla SVT!I vissa länder (Belgien och Holland) har S:t Nikolaus en mörkhyad assistent med sig. Traditionen är dock på väg att avta då blackface-sminkning inte känns så fräscht 2014.
Ja det gör det ju.Men idén till att sätta en stjärna på julkrubban, högst upp i granen, eller i fönstret till jul kommer från Betlehems stjärna, som ledde herdarna till stallet där Jesus föddes. Känns lite kristet.
Näe, jag håller inte med där ändå. Visst, klart det har en religiös betydelse i grunden. Men vill man ha det för att det är snyggt så är det helt okej också. Jag anser ändå att det i grunden handlar om vilken vikt man lägger på saker och ting. Man kan gå med ett kors som smycke som otroligt många gör utan att för den delen vara kristen. Men visst, korset är självklart i grunden en kristen symbol men den saknar betydelse om inte personen som bär det lägger någon sådan värdering bakom det. Då blir det bara ett vanligt smycke. Precis som pynt bara blir ett fint pynt om man inte är kristen. Det handlar bara om saker, dom saknar betydelse utan någon tro.Ja, du kan ha pynt för att det är fint. Men oavsett det så kan pyntet ha en viss bestämd betydelse som du inte kan förneka. Det du kan göra är att resonera "Jag har stjärnor för att det är fint, inte för att det har en religiös betydelse".
Jävla SVT!
Inte riktigt så men nästan.@Inte_Ung Din vän ska då ha bevisat att det inte på en enda planet, i ett enda solsystem, i en enda galax (av miljarder) ska existera någon form av liv.
Den Astronomen har studerat just om det finns liv i rymden och kommit fram till att det inte gör det.
Absolut. Men du kan inte argumentera emot att vissa väljer bort dessa symboler för att de inte känner sig bekväma med religiösa symboler. För de har liksom 1) rätt att göra hur de vill, 2) rätt i sak. Det ÄR religiösa symboler, hur snygga du än tycker att de är.Visst, klart det har en religiöst betydelse i grunden. Men vill man ha det för att det är snyggt så är det helt okej också.
Ja men precis. Jag läste precis detta för en vän till min sambo, astronom, och han bara garvade rakt ut. Det är liksom en omöjlighet detta.Fast forskning kan knappast klarlägga att något INTE finns. Det den kan komma fram till är att den inte hittat tecken på motsatsen, dvs tecken på att liv finns.
Den oftast säsongsbundna bloggbävningen om någon mikroskopisk modernisering av något som urskillningslöst anses vara PK-medias fel. Jfr pepparkaksgubbar, disneyfigurer, pippitexter osv.
Det kan jag inte hålla med om.@Inte_Ung
Jag har aldrig sagt att kyrkan har uppfunnit stjärnan som symbol utan endast att det idag ÄR en kristen symbol.
Det gör jag inte. Jag har skrivit flera gånger att folk får göra precis som dom vill. Och jag anser fortfarande att religiösa symboler saknar betydelse utan tron bakom dom. Då blir det bara grejer. Det är vad jag tycker och jag får tycka det. Precis som andra som vill se prylar som något slags religiöst även om tron bakom dom inte finns.Absolut. Men du kan inte argumentera emot att vissa väljer bort dessa symboler för att de inte känner sig bekväma med religiösa symboler. För de har liksom 1) rätt att göra hur de vill, 2) rätt i sak. Det ÄR religiösa symboler, hur snygga du än tycker att de är.
Fast grejen är ju vad du sänder för signal till andra människor, inte vad din tolkning är. Jag kanske just tycker att svastikor är jättevackra och har dem för att de klär mig?Näe, jag håller inte med där ändå. Visst, klart det har en religiös betydelse i grunden. Men vill man ha det för att det är snyggt så är det helt okej också. Jag anser ändå att det i grunden handlar om vilken vikt man lägger på saker och ting. Man kan gå med ett kors som smycke som otroligt många gör utan att för den delen vara kristen. Men visst, korset är självklart i grunden en kristen symbol men den saknar betydelse om inte personen som bär det lägger någon sådan värdering bakom det. Då blir det bara ett vanligt smycke. Precis som pynt bara blir ett fint pynt om man inte är kristen.
Nej tack.Läs mina inlägg om pentagram och hexagram.
Då kommer man ju dit att man får sluta tycka och tänka om folk man inte känner. Ska jag anpassa livet och mina dekorationer osv bara för att jag ska bry mig om vad andra tycker? Tycker folk ska sluta ta saker och ting för givet och inte ha åsikter om andra.Fast grejen är ju vad du sänder för signal till andra människor, inte vad din tolkning är. Jag kanske just tycker att svastikor är jättevackra och har dem för att de klär mig?
Ja ungefär så.Fast forskning kan knappast klarlägga att något INTE finns. Det den kan komma fram till är att den inte hittat tecken på motsatsen, dvs tecken på att liv finns.
Det skrev jag inte.Nej tack.
Du skrev att min sambo hade personliga problem om han inte ville ha en stjärna i granen, eftersom stjärnan i granen på inget sätt är relaterad till kristendomen. Du hade fel, end of story.
Haha! Du är ju den som kommit med dina åsikter om andra? Vi vill bara få slippa kristet pynt men det sitter du och har åsikter om. Varför argumenterar du ens emot i den här tråden? Till och med när jag skriver att vi bor i ett land där kyrkan är stark och påverkar negativt dagligen så argumenterar du emot.Då kommer man ju dit att man får sluta tycka och tänka om folk man inte känner. Ska jag anpassa livet och mina dekorationer osv bara för att jag ska bry mig om vad andra tycker? Tycker folk ska sluta ta saker och ting för givet och inte ha åsikter om andra.
Men snälla du, du verkar vilja bli provocerad. Jag har enbart skrivit att folk får göra precis som dom vill. Vad är det du inte kan förstå?Haha! Du är ju den som kommit med dina åsikter om andra? Vi vill bara få slippa kristet pynt men det sitter du och har åsikter om. Varför argumenterar du ens emot i den här tråden? Till och med när jag skriver att vi bor i ett land där kyrkan är stark och påverkar negativt dagligen så argumenterar du emot.