Oreligöst julpynt

@Inte_Ung

Du får vara hur anonym du vill. För min del är det helt uppenbart att du missförstått din vän eller att hen ljuger, det du säger ska ha bevisats är för otroligt. Vi har miljarder av galaxer i rymden. I dessa galaxer har majoriteten (givetvis varierar storleken) miljarder stjärnor. Många av dessa stjärnor har planeter. Din vän ska då ha bevisat att det inte på en enda planet, i ett enda solsystem, i en enda galax (av miljarder) ska existera någon form av liv.

Angående stjärnan så erkänner du alltså att du har fel? Jag har aldrig sagt att kyrkan har uppfunnit stjärnan som symbol utan endast att det idag ÄR en kristen symbol. Och eftersom vi inte vill ha såna i vårt firande så avstår vi. Rätt lätt och knappast något "personligt problem" (inget problem alls, bara en reaktion på ett land där en kyrka har haft för mycket makt för länge).

Du kan vrida och vända hur du vill på detta med stjärnan. Det är ett faktum att stjärnan i toppen har en kristen symbolik. Att vissa inte känner sig bekväma med det får du bara respektera.

Men idén till att sätta en stjärna på julkrubban, högst upp i granen, eller i fönstret till jul kommer från Betlehems stjärna, som ledde herdarna till stallet där Jesus föddes. Känns lite kristet.
Ja det gör det ju.
Men själva stjärnorna är inte en Kristen symbol.
Sjuarmade elektriska ljusstakar i fönstren är det inte heller.
Det går ganska så enkelt att Vinterpynta utan inblandning av Jesus om man så vill.

Ja, du kan ha pynt för att det är fint. Men oavsett det så kan pyntet ha en viss bestämd betydelse som du inte kan förneka. Det du kan göra är att resonera "Jag har stjärnor för att det är fint, inte för att det har en religiös betydelse".
Näe, jag håller inte med där ändå. Visst, klart det har en religiös betydelse i grunden. Men vill man ha det för att det är snyggt så är det helt okej också. Jag anser ändå att det i grunden handlar om vilken vikt man lägger på saker och ting. Man kan gå med ett kors som smycke som otroligt många gör utan att för den delen vara kristen. Men visst, korset är självklart i grunden en kristen symbol men den saknar betydelse om inte personen som bär det lägger någon sådan värdering bakom det. Då blir det bara ett vanligt smycke. Precis som pynt bara blir ett fint pynt om man inte är kristen. Det handlar bara om saker, dom saknar betydelse utan någon tro.

@Inte_Ung Din vän ska då ha bevisat att det inte på en enda planet, i ett enda solsystem, i en enda galax (av miljarder) ska existera någon form av liv.
Inte riktigt så men nästan.
I övrigt så tycker jag att vi skall lämna detta nu.
Du vill ju uppenbarligen inte avslöja din person vilket innebär att jag inte vill lämna ut mer information.

Det blir för intimt i mitt liv för att vara bekvämt för mig.

Visst, klart det har en religiöst betydelse i grunden. Men vill man ha det för att det är snyggt så är det helt okej också.
Absolut. Men du kan inte argumentera emot att vissa väljer bort dessa symboler för att de inte känner sig bekväma med religiösa symboler. För de har liksom 1) rätt att göra hur de vill, 2) rätt i sak. Det ÄR religiösa symboler, hur snygga du än tycker att de är.

Fast forskning kan knappast klarlägga att något INTE finns. Det den kan komma fram till är att den inte hittat tecken på motsatsen, dvs tecken på att liv finns.
Ja men precis. Jag läste precis detta för en vän till min sambo, astronom, och han bara garvade rakt ut. Det är liksom en omöjlighet detta.

@Inte_Ung Som sagt, du får vara hur anonym du vill. För mig är det uppenbart att du drog till med nåt bara och nu inte vill erkänna att det inte stämmer. Men det är okej, vi kan släppa det :).

Absolut. Men du kan inte argumentera emot att vissa väljer bort dessa symboler för att de inte känner sig bekväma med religiösa symboler. För de har liksom 1) rätt att göra hur de vill, 2) rätt i sak. Det ÄR religiösa symboler, hur snygga du än tycker att de är.
Det gör jag inte. Jag har skrivit flera gånger att folk får göra precis som dom vill. Och jag anser fortfarande att religiösa symboler saknar betydelse utan tron bakom dom. Då blir det bara grejer. Det är vad jag tycker och jag får tycka det. Precis som andra som vill se prylar som något slags religiöst även om tron bakom dom inte finns.

Näe, jag håller inte med där ändå. Visst, klart det har en religiös betydelse i grunden. Men vill man ha det för att det är snyggt så är det helt okej också. Jag anser ändå att det i grunden handlar om vilken vikt man lägger på saker och ting. Man kan gå med ett kors som smycke som otroligt många gör utan att för den delen vara kristen. Men visst, korset är självklart i grunden en kristen symbol men den saknar betydelse om inte personen som bär det lägger någon sådan värdering bakom det. Då blir det bara ett vanligt smycke. Precis som pynt bara blir ett fint pynt om man inte är kristen.
Fast grejen är ju vad du sänder för signal till andra människor, inte vad din tolkning är. Jag kanske just tycker att svastikor är jättevackra och har dem för att de klär mig?

Läs mina inlägg om pentagram och hexagram.
Nej tack.

Du skrev att min sambo hade personliga problem om han inte ville ha en stjärna i granen, eftersom stjärnan i granen på inget sätt är relaterad till kristendomen. Du hade fel, end of story.

Fast grejen är ju vad du sänder för signal till andra människor, inte vad din tolkning är. Jag kanske just tycker att svastikor är jättevackra och har dem för att de klär mig?
Då kommer man ju dit att man får sluta tycka och tänka om folk man inte känner. Ska jag anpassa livet och mina dekorationer osv bara för att jag ska bry mig om vad andra tycker? Tycker folk ska sluta ta saker och ting för givet och inte ha åsikter om andra.

Är du en sådan som är rädd att ses som något du inte är så är det ju din grej. Det finns dom som klär sig som punkare utan att för den delen vara punkare tex. Det finns gothare som bara lyssnar på Carola liksom..

Dom som inte är rädda att bli tagna som kristna kan gott och väl ha sina stjärnor i fönstrerna och stjärna i granen.

Nej tack.

Du skrev att min sambo hade personliga problem om han inte ville ha en stjärna i granen, eftersom stjärnan i granen på inget sätt är relaterad till kristendomen. Du hade fel, end of story.
Det skrev jag inte.
Granen var över huvud taget inte med i det resonemanget.
Utan den har du lagt dit själv.

Jag diskuterade bara stjärnor i allmänhet.

Då kommer man ju dit att man får sluta tycka och tänka om folk man inte känner. Ska jag anpassa livet och mina dekorationer osv bara för att jag ska bry mig om vad andra tycker? Tycker folk ska sluta ta saker och ting för givet och inte ha åsikter om andra.
Haha! Du är ju den som kommit med dina åsikter om andra? Vi vill bara få slippa kristet pynt men det sitter du och har åsikter om. Varför argumenterar du ens emot i den här tråden? Till och med när jag skriver att vi bor i ett land där kyrkan är stark och påverkar negativt dagligen så argumenterar du emot.

DU tycker att julen utan kristna symboler är för tom. Fine, pynta på då. Vi andra gör också som vi vill, dvs skippar nån stjärna och adventsljusstake. Spela roll?

Haha! Du är ju den som kommit med dina åsikter om andra? Vi vill bara få slippa kristet pynt men det sitter du och har åsikter om. Varför argumenterar du ens emot i den här tråden? Till och med när jag skriver att vi bor i ett land där kyrkan är stark och påverkar negativt dagligen så argumenterar du emot.
Men snälla du, du verkar vilja bli provocerad. Jag har enbart skrivit att folk får göra precis som dom vill. Vad är det du inte kan förstå?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka