Oreligöst julpynt

:eek::eek::eek: Aldrig i livet! Den kommer klättra ner från granen på natten och äta upp mig! :nailbiting:

Men ihop med en sån här tomte och granpynt passar det ganska bra:
christmas-tree-decorations.jpg

133444_7_800.jpeg

Julbock, Tomtar och Julklappar är hedniskt, men det är ju också en religion.
Julbocken vet jag inte men tomten och julklappar ser jag inte som religiös då jag anser att ursprunget till tomten var en turk som delade ut gåvor till fattiga. Dock så är hans dag egentligen den 6:e december, men jag är inte så petig med exakta datum :D

Julbocken vet jag inte men tomten och julklappar ser jag inte som religiös då jag anser att ursprunget till tomten var en turk som delade ut gåvor till fattiga. Dock så är hans dag egentligen den 6:e december, men jag är inte så petig med exakta datum :D
Tomtar har funnits mycket länge här i norr, inga turkar inblandade i mina tomtar, troll och julbockar. :D

Förresten "tror"? Du vet alltså inte?
Jag har känt en astronom närmare i mitt liv och den var då helt galen i just stjärnor.
Samt ateist, övertygad om att det inte finns något liv i rymden och hängiven konsument av diverse Sci-Fi.
Jag har inga studier som pekar åt nåt håll nej. Däremot känner jag uppåt tio personer som studerat exakt samma saker som min sambo och är precis lika nördiga vad det gäller rymden och ingen av dem är galna i religiösa symboler i form av stjärnor. De flesta av dem firar inte ju alls.

Wow, är han alltså övertygad om att det inte finns liv i rymden? Så han tror att Hawking har fel alltså? Spännande. Alla jag känner som är insatta i rymden tror precis som Hawking att det är fullkomligt troligt att liv i någon form existerar i rymden.

@Grazing Vi bor i ett otroligt religiöst land där religionen dagligen påverkar oss negativt. Att min sambo vill ha en jul fri från kristendom respekterar jag helt och fullt, oavsett om du tycker att det vore trist för din del.

Jag har aldrig sagt att det är fel att ha religiösa symboler även om man inte är religiös och personligen är jag inte så brydd över några stjärnor. Men min sambo gillar dem inte och det är helt lugnt för mig. Hur andra gör skiter vi fullständigt i faktiskt, each to his own.

Vill man inte fira jul så behöver man inte, men tar man bort allt som förknippas med någon religion så blir det ganska tomt.
Vi vill som sagt att den ska vara icke-kristen och så himla svårt är det inte och så himla tomt blir det inte. Julen för mig står och faller inte med några stjärnor och adventsljusstakar (finns inte ens här för övrigt).

@niphredil Varför tror du att det är en han?

Det var ett exempel ut mitt liv på någon som inte är religiös eller firar jul och som ändå pyntar med stjärnor.
Orsakerna kan ju vara olika.
Det var det enda som jag ville illustrera.

Den Astronomen har studerat just om det finns liv i rymden och kommit fram till att det inte gör det.

@Grazing Vi bor i ett otroligt religiöst land där religionen dagligen påverkar oss negativt. Att min sambo vill ha en jul fri från kristendom respekterar jag helt och fullt, oavsett om du tycker att det vore trist för din del.
Det där är ju lite fel att säga faktiskt. Religionen alltså kristendomen påverkar mig positivt och inte negativt varenda dag. Drabbar heller ingen annan. Och som jag skrev, man får väl "fira" jul hur man vill. Det handlar inte om vad man har för grejer utan vad man lägger för betydelse bakom allting. Har man en stjärna så kan den ha olika betydelse för olika folk. Alltså kan man om man vill pynta med stjärnor och tomtar och allt vad man vill bara för att det är snyggt utan att vara det minsta lilla religiös.

Nu har jag fått en idé inför årets julpyntning. Jag skulle vilja ha en massa julpynt, men bara sådant som inte innehåller religiösa symboler. Dock så har jag lite svårt att komma på vad jag ska ha istället. Adventsstaken och julstjärnor går bort i år. Men hur är det med julgranen om jag skippar stjärnan i toppen? Själva granen är väl inte en religiös symbol, eller? Tips på vad jag kan ha på grantoppen?

Min jul här hemma ska helt enkelt vara religiöst obunden, dock får den gärna vara politisk ;) Oj, vad jag önskar att det fanns F!-julgranskulor att hänga i granen :D

Så, hjälp och tips emottages tacksamt :)

Jag gillar jul pga presenter, vintersolstånd och familjefir, så här undviker vi också det mesta med kristen symbolik. Och tomtar med, för den delen.

Det är mycket ljus, i granen (eller olivträdet, för all del) hänger det en hel del djur (inte så många riktiga/levande, dock...), kulor (eller andra former) och typ fjädrar (det blir jättefint!). Jag gillar såna julgranskulor som är blanka/tomma och som en kan fylla själv. :)

@Inte_Ung

Din astronomvän har alltså "kommit fram till" att det inte finns liv i rymden? Skojar du med mig? Jag vet att det är OT men ditt påstående är minst sagt intressant.

Det där är ju lite fel att säga faktiskt. Religionen alltså kristendomen påverkar mig positivt och inte negativt varenda dag. Drabbar heller ingen annan. Och som jag skrev, man får väl "fira" jul hur man vill. Det handlar inte om vad man har för grejer utan vad man lägger för betydelse bakom allting. Har man en stjärna så kan den ha olika betydelse för olika folk.
Jag pratar om OSS, inte om dig. Vet du ens var vi bor?

Ja, och för min sambo har den en kristen och således väldigt negativ betydelse. Varför kan du inte bara respektera det? Hur angår vårt julfirande dig?

niphredil skrev:
Jag har aldrig sagt att det är fel att ha religiösa symboler även om man inte är religiös och personligen är jag inte så brydd över några stjärnor.
Stjärnor är inte en Kristen symbol.
Det är inte ens en religiös symbol med än Judendomens Davidsstjärna då kanske.

Att din sambo har dåliga associationer med dem är ett privat problem.

Jag pratar om OSS, inte om dig. Vet du ens var vi bor?

Ja, och för min sambo har den en kristen och således väldigt negativ betydelse. Varför kan du inte bara respektera det? Hur angår vårt julfirande dig?
Du behöver inte bli så provocerad bara för att jag tycker man kan pynta med vad man vill utan att det behöver ligga något religiöst bakom det. Jag får tycka det om jag vill precis som du får tycka vad du vill. Tycker fortfarande det är upp till var och en hur dom vill göra och inget annat. Och jag får tycka om jag vill att julen blir lite tom utan något pynt.

Turken du syftar på, Sankt Nikolaus var ett kristet helgon så det är svårt att hänga med i ditt resonemang här.

Ja, verkligen.

Kulorna vi pyntar granen med påminner oss om frukterna i trädet, stjärnan i toppen är betlehemsstjärnan. Ljusen i granen är Guds ljus i mörkret, och en del tolkar dessutom granens grönska mitt i vintern som en symbol för det eviga livet.

Du får nog maila Svenska kyrkan och säga att de har fel. Stjärnan i granen är helt icke-religiös.

@Inte_Ung

Din astronomvän har alltså "kommit fram till" att det inte finns liv i rymden? Skojar du med mig? Jag vet att det är OT men ditt påstående är minst sagt intressant.
Ja så är det och jag skojar inte.
Mer vill jag inte avslöja anonymt då det vore att lämna ut andra.
Du får däremot gärna kontakta mig personligen och med ditt eget namn så skal jag berätta mera.

Ja så är det och jag skojar inte.
Mer vill jag inte avslöja anonymt då det vore att lämna ut andra.
Du får däremot gärna kontakta mig personligen och med ditt eget namn så skal jag berätta mera.
Jag skulle gärna göra det, samt få namnen på hens publikationer men jag har hört att du gärna lämnar ut bukefalisters namn till andra så jag låter bli.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka