Dessy
Trådstartare
Där gav du mig en idé Det jag önskar mest i julklapp är fred på jorden, så ett olivträd istället för julgran vore ju underbart!olivträdet
Var kan jag hitta tomma/blanka kulor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där gav du mig en idé Det jag önskar mest i julklapp är fred på jorden, så ett olivträd istället för julgran vore ju underbart!olivträdet
Men jag menar Gårdstomtar á lá Jenny Nyström när jag påstår att de är från Förkristen tid.Turken du syftar på, Sankt Nikolaus var ett kristet helgon så det är svårt att hänga med i ditt resonemang här.
Oops Det hade jag inte koll på Jag måste nog komma på ett nytt resonemang dåTurken du syftar på, Sankt Nikolaus var ett kristet helgon så det är svårt att hänga med i ditt resonemang här.
Självklart så skulle du ju då bli avslöjad.Jag skulle gärna göra det, samt få namnen på hens publikationer men jag har hört att du gärna lämnar ut bukefalisters namn till andra så jag låter bli.
Det verkar ju faktiskt inte så svårt även om jag är så opysslig någon kan bli. Tack!
"Våra" tomtar som både @Inte_Ung och jag syftar på har inget alls med det kristna firandet att göra, tvärt om snarare. Kyrkan har aldrig gillat oknytt trots att den själv odlar vidskepelse allt vad den hinner.Oops Det hade jag inte koll på Jag måste nog komma på ett nytt resonemang då
Där gav du mig en idé Det jag önskar mest i julklapp är fred på jorden, så ett olivträd istället för julgran vore ju underbart!
Var kan jag hitta tomma/blanka kulor?
Ja och det är just det som är problemet med att avslöja vem det är.@Inte_Ung Jag bara förutsatte att din vän är väldigt väldigt känd ...
Stjärnor är inte en Kristen symbol.
Det är inte ens en religiös symbol med än Judendomens Davidsstjärna då kanske.
Att din sambo har dåliga associationer med dem är ett privat problem.
Är ointresserad av julen och dess symboler men måste få göra en invändning generellt: nej, var och en kan inte bestämma vad symboler står för. Om betydelsen inte omfattas av flera är det väl osäkert om det ÄR en symbol överhuvudtaget. Om du tycker att du bestämmer betydelsen själv, ta på dig ett hakkors och gå ut på stan så får du se ...Är väl bara det att man behöver inte se stjärnor som en religiös symbol om man inte vill det. Man kan också ha det för att det är snyggt att ha tex. Vad man lägger för betydelse bakom stjärnan är upp till var och en. Och nej, det är inte fel att ha religiösa" symboler bara för att man inte är kristen. Det är vad man själv lägger för betydelse bakom pyntet som avgör.
Vill man inte fira jul så behöver man inte, men tar man bort allt som förknippas med någon religion så blir det ganska tomt.
Fast det har ju blivit en julgrej av det eftersom den fick tomtegröten vid jul. På det sättet har ju gårdstomten kommit in i svenska julen med."Våra" tomtar som både @Inte_Ung och jag syftar på har inget alls med det kristna firandet att göra, tvärt om snarare. Kyrkan har aldrig gillat oknytt trots att den själv odlar vidskepelse allt vad den hinner.
Turken du syftar på, Sankt Nikolaus var ett kristet helgon så det är svårt att hänga med i ditt resonemang här.
Ja det borde fungera.@Inte_Ung
Men du behöver absolut inte ge mig några namn. Jag googlar så hittar jag nog publikationerna i och med att upptäckterna är så sensationella .
Jo, man kan ha pynt för att det är fint, utan att lägga något religiöst bakom det. Precis som att man kan gå till kyrkan för att det är fint och lyssna utan att för den delen vara kristen.Är ointresserad av julen och dess symboler men måste få göra en invändning generellt: nej, var och en kan inte bestämma vad symboler står för. Om betydelsen inte omfattas av flera är det väl osäkert om det ÄR en symbol överhuvudtaget. Om du tycker att du bestämmer betydelsen själv, ta på dig ett hakkors och gå ut på stan så får du se ...
Tomten skulle/ska man hålla sig väl med hela året, inte enbart till Jul, men visst är tomten starkt förknippad med Jul även om det handlar om gårdstomtar och inte Jultomtar. Tomten är däremot inte en kristen symbol här i Norden, ST: Nicholaus till trots. Faktum är att inte ens Jul är speciellt kristet utan ett påfund av Kyrkan att försöka överta de hedniska högtiderna.Fast det har ju blivit en julgrej av det eftersom den fick tomtegröten vid jul. På det sättet har ju gårdstomten kommit in i svenska julen med.
Jag vet det, men gårdstomtarna fick ju sin tomtegröt på julen, alltså är dom en liten del av julen dom också även om man ska hålla sig väl med dom resten av året också.Tomten skulle/ska man hålla sig väl med hela året, inte enbart till Jul, men visst är tomten starkt förknippad med Jul även om det handlar om gårdstomtar och inte Jultomtar. Tomten är däremot inte en kristen symbol här i Norden, ST: Nicholaus till trots. Faktum är att inte ens Jul är speciellt kristet utan ett påfund av Kyrkan att försöka överta de hedniska högtiderna.
Jo, man kan ha pynt för att det är fint, utan att lägga något religiöst bakom det. Precis som att man kan gå till kyrkan för att det är fint och lyssna utan att för den delen vara kristen.
Det är helt och hållet upp till en själv, att du jämför med hakkors är ju bara så enormt löjligt då det blir enormt provocerande för omgivningen att gå runt med. Det står liksom för så otroligt olika saker. Julen handlar om att ge och tänka på varandra. Att man ska påminnas om att vara givmild.
Kristendomen har tagit stjärnan till sin när de skulle Kristna världen.@Inte_Ung
Nu kan vi återgå till tråden! Du får gärna svara på hur Svenska kyrkan har missuppfattat stjärnan i toppen på granen.