Oreligöst julpynt

Jag skulle gärna göra det, samt få namnen på hens publikationer men jag har hört att du gärna lämnar ut bukefalisters namn till andra så jag låter bli.
Självklart så skulle du ju då bli avslöjad.
Jag lämnar inte ut information till okända.
Varför skulle jag göra det?

Vad gäller att jag tidigare skulle ha lämnat ut någons namn så är det en missuppfattning.
Den informationen hade kommit fram en helt annan väg än via mig.
En väg som inte jag är insatt i.

Dock vad gäller att lämna ut mina vänner till okända på ett forum så blir det "Nej tack" på det.
Det kommer för nära dem som inte har med saken att göra.
Varför skulle jag kunna lita på dig när du uppenbarligen inte litar på mig?

@Inte_Ung Jag bara förutsatte att din vän är väldigt väldigt känd eftersom hen har bevisat något som andra forskare, till och med Hawkings, inte har lyckats varken bevisa eller motbevisa. Hen borde alltså ha uppmärksammats internationellt.

Men du behöver absolut inte ge mig några namn. Jag googlar så hittar jag nog publikationerna i och med att upptäckterna är så sensationella :).

Nu kan vi återgå till tråden! Du får gärna svara på hur Svenska kyrkan har missuppfattat stjärnan i toppen på granen.

Där gav du mig en idé :love: Det jag önskar mest i julklapp är fred på jorden, så ett olivträd istället för julgran vore ju underbart! :D

Var kan jag hitta tomma/blanka kulor? :)

Panduro och Lagerhaus, de har i alla fall haft :)
Det finns säkert på massor av dyra pyssliga webbshoppar, skulle jag tro.
MEN! Det går även att använda små glasburkar om du gör hål och sätter snöre i locket :D :angel:

Nu har mitt olivträd dött, men i fyra år fick det vara julolivträd:

dsc_0372__52a1d70388e59d59541ba875.jpg

dsc_0375__52a1d6efddf2b356a1c0b38b.jpg

Jag pyntar också gärna med fina julgranspynt i fönstren:

dsc_0358__52a1d70b88e59d3c9a59a4e0.jpg

@Inte_Ung Jag bara förutsatte att din vän är väldigt väldigt känd ...
Ja och det är just det som är problemet med att avslöja vem det är.
Nästa fråga kommer obönhörligen att bli "Hur kommer det sig att ni känner varandra?"
Och det vill jag inte utsätta mig och andra för.

Jag vill vara anonym mot dem som inte vill vara mina vänner.
Det finns en orsak till det.
Även om man vet vad jag heter så betyder inte det att man behöver veta hur jag lever mitt liv.

Stjärnor är inte en Kristen symbol.
Det är inte ens en religiös symbol med än Judendomens Davidsstjärna då kanske.

Att din sambo har dåliga associationer med dem är ett privat problem.

Men idén till att sätta en stjärna på julkrubban, högst upp i granen, eller i fönstret till jul kommer från Betlehems stjärna, som ledde herdarna till stallet där Jesus föddes. Känns lite kristet.

Är väl bara det att man behöver inte se stjärnor som en religiös symbol om man inte vill det. Man kan också ha det för att det är snyggt att ha tex. Vad man lägger för betydelse bakom stjärnan är upp till var och en. Och nej, det är inte fel att ha religiösa" symboler bara för att man inte är kristen. Det är vad man själv lägger för betydelse bakom pyntet som avgör.

Vill man inte fira jul så behöver man inte, men tar man bort allt som förknippas med någon religion så blir det ganska tomt.
Är ointresserad av julen och dess symboler men måste få göra en invändning generellt: nej, var och en kan inte bestämma vad symboler står för. Om betydelsen inte omfattas av flera är det väl osäkert om det ÄR en symbol överhuvudtaget. Om du tycker att du bestämmer betydelsen själv, ta på dig ett hakkors och gå ut på stan så får du se ...

"Våra" tomtar som både @Inte_Ung och jag syftar på har inget alls med det kristna firandet att göra, tvärt om snarare. Kyrkan har aldrig gillat oknytt trots att den själv odlar vidskepelse allt vad den hinner. :idea:
Fast det har ju blivit en julgrej av det eftersom den fick tomtegröten vid jul. På det sättet har ju gårdstomten kommit in i svenska julen med.

Turken du syftar på, Sankt Nikolaus var ett kristet helgon så det är svårt att hänga med i ditt resonemang här.

I vissa länder (Belgien och Holland) har S:t Nikolaus en mörkhyad assistent med sig. Traditionen är dock på väg att avta då blackface-sminkning inte känns så fräscht 2014.

@Inte_Ung
Men du behöver absolut inte ge mig några namn. Jag googlar så hittar jag nog publikationerna i och med att upptäckterna är så sensationella :).
Ja det borde fungera.

Du kan få en ledtråd.
Studierna gjordes inte i Sverige.
Så blir det lättare att Googla.

Det är dock ganska så länge sedan.
Så att söka på Universitetens gemensamma Bibliotek av avhandlingar borde ge bättre träff.

Är ointresserad av julen och dess symboler men måste få göra en invändning generellt: nej, var och en kan inte bestämma vad symboler står för. Om betydelsen inte omfattas av flera är det väl osäkert om det ÄR en symbol överhuvudtaget. Om du tycker att du bestämmer betydelsen själv, ta på dig ett hakkors och gå ut på stan så får du se ...
Jo, man kan ha pynt för att det är fint, utan att lägga något religiöst bakom det. Precis som att man kan gå till kyrkan för att det är fint och lyssna utan att för den delen vara kristen.

Det är helt och hållet upp till en själv, att du jämför med hakkors är ju bara så enormt löjligt då det blir enormt provocerande för omgivningen att gå runt med. Det står liksom för en jävlig sak. Det står liksom för så otroligt olika saker och har otroligt olika budskap. Julen handlar om att ge och tänka på varandra. Att man ska påminnas om att vara givmild.

Fast det har ju blivit en julgrej av det eftersom den fick tomtegröten vid jul. På det sättet har ju gårdstomten kommit in i svenska julen med.
Tomten skulle/ska man hålla sig väl med hela året, inte enbart till Jul, men visst är tomten starkt förknippad med Jul även om det handlar om gårdstomtar och inte Jultomtar. Tomten är däremot inte en kristen symbol här i Norden, ST: Nicholaus till trots. Faktum är att inte ens Jul är speciellt kristet utan ett påfund av Kyrkan att försöka överta de hedniska högtiderna. ;)

Tomten skulle/ska man hålla sig väl med hela året, inte enbart till Jul, men visst är tomten starkt förknippad med Jul även om det handlar om gårdstomtar och inte Jultomtar. Tomten är däremot inte en kristen symbol här i Norden, ST: Nicholaus till trots. Faktum är att inte ens Jul är speciellt kristet utan ett påfund av Kyrkan att försöka överta de hedniska högtiderna. ;)
Jag vet det, men gårdstomtarna fick ju sin tomtegröt på julen, alltså är dom en liten del av julen dom också även om man ska hålla sig väl med dom resten av året också.

Jo, man kan ha pynt för att det är fint, utan att lägga något religiöst bakom det. Precis som att man kan gå till kyrkan för att det är fint och lyssna utan att för den delen vara kristen.

Det är helt och hållet upp till en själv, att du jämför med hakkors är ju bara så enormt löjligt då det blir enormt provocerande för omgivningen att gå runt med. Det står liksom för så otroligt olika saker. Julen handlar om att ge och tänka på varandra. Att man ska påminnas om att vara givmild.

Ja, du kan ha pynt för att det är fint. Men oavsett det så kan pyntet ha en viss bestämd betydelse som du inte kan förneka. Det du kan göra är att resonera "Jag har stjärnor för att det är fint, inte för att det har en religiös betydelse".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka