De här borde rimligtvis räknas som icke-religiösa granpynt (iaf om vi snackar kristendom!) :
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Öh, notpapper och fairy-lights?? Du råkar inte ha en bild?
Fast det är inte helt lätt som icke-troende att hantera högtiderna. Kyrkan har ju tagit över dem och gjort dem religiösa och som icke-troende så velar åtminstone jag mellan en längtan om att fira julen som vi i min familj alltid firat julen och en önskan om att ta avstånd från kyrkan. Som att liksom slitas mellan tradition/kultur (för julen är ju även en del av vår kultur) och religion. Så då hamnar man ju i att antingen inte fira en högtid alls, eftersom den nu för tiden anses vara kristen, eller att fira men försöka skala bort det kristna så mycket man kan. Jag ser inget märkligt i det alls.Jag ska tänka på den här tråden nästa gång troende anklagas för cherry-picking.
För min del anser jag för övrigt att troende får cherry-picka hur mycket de än vill. Deras tro, deras business helt och hållet .
Nu måste jag säga att jag inte hänger med alls. Du vill alltså fira jul som den firades innan den blev kristen?Fast det är inte helt lätt som icke-troende att hantera högtiderna. Kyrkan har ju tagit över dem och gjort dem religiösa och som icke-troende så velar åtminstone jag mellan en längtan om att fira julen som vi i min familj alltid firat julen och en önskan om att ta avstånd från kyrkan. Som att liksom slitas mellan tradition/kultur (för julen är ju även en del av vår kultur) och religion. Så då hamnar man ju i att antingen inte fira en högtid alls, eftersom den nu för tiden anses vara kristen, eller att fira men försöka skala bort det kristna så mycket man kan. Jag ser inget märkligt i det alls.
För min del anser jag för övrigt att troende får cherry-picka hur mycket de än vill. Deras tro, deras business helt och hållet .
Nej man firar Jul som ersättning för den Midvinterblot Hedningarna ägnade sig åt innan man lyckades att kristna dem.Nu måste jag säga att jag inte hänger med alls. Du vill alltså fira jul som den firades innan den blev kristen?
Man firar ju jul till minne av Jesus födelse. Om du vill avstå från det kristna inslaget så borde man ju inte fira jul alls.
Jag är agnostiker.Och jag anser att detsamma gäller ateister, så vi är helt eniga.
Det här är en konflikt jag inte riktigt förstår. Vill du hellre fira ett midvinterblot, offra några hästar och trälar för att ljuset ska återvända, och äta och dricka i övermått? Kyrkan satte visserligen stopp för offrandet, men ätandet och drickandet är ju kvar. För min del tycker jag det förkristna firandet av vintersolståndet är mer skrämmande än det kristna firandet av Jesu födsel, så där tackar jag kyrkan trots att jag är övertygad agnostiker. Som icke-troende tackar jag också kyrkan för den ljuvliga musik som hör till årstiden. Kan du inte glädjas åt julen bara som en tradition som hör till den kulturkrets du fötts i, dvs den västerländskt kristna? Att du sätter upp en adventsstjärna som symboliserar Betlehemsstjärnan innebär ju inte att du skriver under varenda doktrin i den kristna läran.Fast det är inte helt lätt som icke-troende att hantera högtiderna. Kyrkan har ju tagit över dem och gjort dem religiösa och som icke-troende så velar åtminstone jag mellan en längtan om att fira julen som vi i min familj alltid firat julen och en önskan om att ta avstånd från kyrkan. Som att liksom slitas mellan tradition/kultur (för julen är ju även en del av vår kultur) och religion. Så då hamnar man ju i att antingen inte fira en högtid alls, eftersom den nu för tiden anses vara kristen, eller att fira men försöka skala bort det kristna så mycket man kan. Jag ser inget märkligt i det alls.
Fast nu är ju @niphredil nere i Spanien, så vad är det som säger att hon vill fira en asahögtid och inte en romersk/keltisk högtid?Det här är en konflikt jag inte riktigt förstår. Vill du hellre fira ett midvinterblot, offra några hästar och trälar för att ljuset ska återvända, och äta och dricka i övermått? Kyrkan satte visserligen stopp för offrandet, men ätandet och drickandet är ju kvar. För min del tycker jag det förkristna firandet av vintersolståndet är mer skrämmande än det kristna firandet av Jesu födsel, så där tackar jag kyrkan trots att jag är övertygad agnostiker. Som icke-troende tackar jag också kyrkan för den ljuvliga musik som hör till årstiden. Kan du inte glädjas åt julen bara som en tradition som hör till den kulturkrets du fötts i, dvs den västerländskt kristna? Att du sätter upp en adventsstjärna som symboliserar Betlehemsstjärnan innebär ju inte att du skriver under varenda doktrin i den kristna läran.
Ja, Hot love med T-Rex i granen tycker jag också om.Jag brukar ha en T-rex i julgranen. Ingen annan tycker att det är fint men de har fel
Fast nu är ju @niphredil nere i Spanien, så vad är det som säger att hon vill fira en asahögtid och inte en romersk/keltisk högtid? [/QUOTE
Nu antydde ju @niphredil att kristendomen hade kidnappat förkristna högtider för att använda i sina egna skumma, kristna syften, för att hårddra det något. Beträffande keltiska och romerska högtider är jag utan att vara det minsta insatt, övertygad om att alla fester värda namnet också där innehöll någon typ av blodsoffer.
Men varför är det så viktigt? Varför kan jag inte få fira min jul så som jag vill ha den? Varför är det så viktigt för er att i en sån här tråd poängtera att man faktiskt kan fira jul med kristna symboler utan att vara kristen? Jag förstår att man kan det men jag vill inte.Kan du inte glädjas åt julen bara som en tradition som hör till den kulturkrets du fötts i, dvs den västerländskt kristna? Att du sätter upp en adventsstjärna som symboliserar Betlehemsstjärnan innebär ju inte att du skriver under varenda doktrin i den kristna läran.
Jag är agnostiker.
Och cherry-pickar glatt från precis alla religioner.
Det gäller att fira så mycket som man kan.
@Tora @Liran
Det är inte jättekomplicerat faktiskt: Som barn har jag uppskattat julen jättemycket och det är många saker med högtiden jag verkligen älskar. Men sen är det många saker som jag nu, som vuxen, omvärderar och känner annorlunda för. Att julen är enbart kristen högtid anser jag vara en sanning med modifikation; dels har den inte kristet ursprung från början utan är äldre än så dels har den också blivit en del av vår kultur. Många firar trots att de inte är kristna alls. Med mer eller mindre kristet fokus.
Det är en inre strid helt enkelt och ni får jättegärna tycka att det är märkligt eller tramsigt eller whatnot. Jag gillar julen, som vi firat den i min familj (med julfrukost i stallet, julaftonsritt, gröt, vacker gran, god mat, mycket tid att läsa) men jag gillar inte kyrkan. Och där blir det, för mig idag som vuxen, en krock helt enkelt. En krock som gör att jag inte vill ha massvis med religiösa symboler runt omkring mig.
Där jag bor nu, i de kretsar där jag rör mig, är julen extremreligiös och traditionerna är i en helt annan värld än jag är van vid. Kanske är det därför som jag den här julen känner det som än viktigare att ta ett ordentligt kliv bort från kyrkan.
Men varför är det så viktigt? Varför kan jag inte få fira min jul så som jag vill ha den? Varför är det så viktigt för er att i en sån här tråd poängtera att man faktiskt kan fira jul med kristna symboler utan att vara kristen? Jag förstår att man kan det men jag vill inte.
Själv är jag ateist.Jag är agnostiker