Oreggade valpar

brandkattis

Trådstartare
Har en liten undran.
Hur fungerar det med dolda fel försäkring, samt vanliga hundförsäkringen där det är "renrasiga" valpar utan stamtavla.
Alltså där ej föräldrar är röntgade överhuvud taget.
Hur fungerar det då om det blir problem för valpköparen/valpen/hunden så småningom, hur/vad täcker försäkringen?
Det kan vara nog problem tycker jag mig höra där föräldrar har vad som krävs för att avlas på.

Sv: Oreggade valpar

Min erfarenhet är att när det inte finns dokumentation på föräldrardjuren så vill inte bolaget betala ut. Har haft två sådna hundar. Den första kostade mig 11.000:- i op ( 1998) för ett ledfel som ansågs ärfligt. Den andra hunden (2004) kostade mig 18.000:- i op för annat ledproblem som också ansågs bero på anlag. Första hunden var strax under två år och andra hunden under året vid op-tillfällerna. Enligt försäkringsbolaget hade de täckt kostnaderna om det varit "renrasiga" hundar med kontrollerade föräldrar. Eftersom båda mina "billiga" hundar blivit svindyra i vetkostnader i längden lägger jag numera pengarna på att köpa hund med alla papper i sin ordning i fortsättningen. Dolda fel gäller dessutom bara en kort period av en hunds livslängd.

Min erfarenhet behöver inte vara den enda. Andra kan ha bättre erfarenheter.

Intressant, och helt rätt tycker jag även om det aldrig är kul för sen som drabbas.

Kl.
Lägger till en fundering och hoppas att ni tycker det är ok. Renrasiga reggade hundar (med stamtavla) men ej röntgade föräldradjur, ersätter försäkringen operation av ärftliga ledfel på dem? (Långt från alla raser har ju krav på röntgen).

Jag tycker också att det är helt rätt. Finns onödigt mycket sjuka hundar och okontrollerad avel bör ha konsekvenser som inte gynnar den. Baksidan är att hundar blir utan vård. Många gånger köper man nog en "billigare" hund just för ekonomins skull.

Dock tycker jag att försäkringsbolagen bör vara tydligare med vad de kräver för att betala ut försäkringen så man inte lägger ut pengar på försäkringar som man ända har minimal chans att få ta del av. De här jyckarna höll vi bara försäkrade för olycksfall och öppnade ett sparkonto för till andra problem.

Om rasen inte har ett hälsoprogram hos SKK, så brukar försäkringsbolagen ersätta ledoperationer osv. Har rasen hälsoprogram med t ex krav på röntgen och föräldradjuren inte är fria så kan det bli problem.

Hade en bekant som fick patella luxation på sin förra chihuahua. Första operationen gick på försäkringen då föräldrarna var frikollade - men den andra fick dom betala själva, för då hade pappan kollats igen och fått anmärkning på ett eller två knän. Så det är lurigt, då t ex patella luxation kan komma senare än vid första kollen vid 1 års ålder.

Har en liten undran.
Hur fungerar det med dolda fel försäkring, samt vanliga hundförsäkringen där det är "renrasiga" valpar utan stamtavla.
Alltså där ej föräldrar är röntgade överhuvud taget.
Hur fungerar det då om det blir problem för valpköparen/valpen/hunden så småningom, hur/vad täcker försäkringen?
Det kan vara nog problem tycker jag mig höra där föräldrar har vad som krävs för att avlas på.

Köp en renrasig hund från en kennel som rasklubben rekommenderar. Det är ett bra 1:a steg.
Visst kostar en eller ett par spänn mer mer det kan vara väl lagda kronor .

Det är ungefär som att köpa en bil från en märkeshandlare eller att köpa den från "ärlige Hylpert" bakom ASG-lagret........

Köp en renrasig hund från en kennel som rasklubben rekommenderar. Det är ett bra 1:a steg.
Visst kostar en eller ett par spänn mer mer det kan vara väl lagda kronor .

Det är ungefär som att köpa en bil från en märkeshandlare eller att köpa den från "ärlige Hylpert" bakom ASG-lagret........

Jo det håller jag med om, bara funderat lite :)
Inte på att köpa en utan bara allmänt.
Har själv två "pappershundar" men ägde en blandras -98.
Ibland hjälper det inte att köpa från uppfödare som följer avelsrek, för ras.
Min förra rottistik köpte jag som omplacering 6 månader var hon då,
de som jag köpte henne av had köpt henne två veckor innan direkt av uppfödaren.
Jag kollade att hon var försäkrad o att allt såg bra ut från skk:s sida.
men när hon väl blev sjuk 3 1/2 år gammal så visade det sig att uppfödaren inte hade tecknat enskild försäkring på henne under tiden hon bodde kvar,
så när jag pratade med försäkringsbolaget så visade det sig att hon var oförsäkrad från 12 veckor till att ägaren jag köpte henne från tecknade försäkring :S
Vilket skulle ha ersulterat i om det var något av restriktionerna som rasen har i försäkringsfråga som hon insjuknade i skulle vi ej fått hjälp av försäkringsbolaget.

Så jag funderade bara lite,
o funderar på hur man ska nå ut till dessa köpare som köper i tron om att det är lugnt.

Bara en fundering så där under en paus i nattarbetet :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 220
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2