Oregerigt hingstig!

Ulrika21

Trådstartare
Jag undrar vad ni har för erfarenheter av klapphingstar, som blivit kastrerade ganska sent i livet. Har en 4åring som innan var jättehingstig, hade stenen i ingunalkanalen fick op bort. Detta gjordes för 1 månad sedan och hästen är nu 10 resor värre än innan. Funkar fint hemma men blir farlig på bortaplan, slåss med fram och helt okontaktbat! Har någon erfarenhet när testostoronet lägger sig? Är klapphingstar värre eller omöjliga att få normala? Tacksam för alla reflektioner!!
 
Sv: Oregerigt hingstig!

Vi har en häst i stallet som blev klapphingstopererad sent och som var väldigt hingstig innan. Jag tror att det tog ett tag innan allt lugnade sig, nu är han lugn och fin iaf.

Efter bara en månad kan man ju tänka sig att det pågår allt möjligt i huvudet på honom. Kanske bäst att hålla honom på hemmaplan ett tag till, han behöver kanske vänja sig vid skillnaden?

Min hingstiga(kastrerade) unghäst gav jag munkpeppar till med mycket bra resultat, det kanske kan vara något att testa för att hjälpa honom att komma ner? För oss räckte det med en "omgång" varje vår, sedan var det som att han kom av sig till nästa sommar typ.

Sedan är det ju såhär års som det strömmar till i kroppen på dem, även de kastrerade, så det kanske inte har med själva kastreringen att göra, utan bara att det är vår..
 
Sv: Oregerigt hingstig!

Testosteron har 2 månaders halveringstid så på hingstig får du räkna med att det tar minst 2 månader innan de börjar få märkbart mindre hormoner.
Kastrerade en hingstig 3 åring för några månader sedan och på den slog det slint fullkomligt första tiden, var tiogånger hingstigare än innan kastrering, sprängde staket och kunde inte koppla av en sekund. Jag har en känsla av att det kan vara så att svullnad och spänningar i området kan trigga vissa, och mkt riktigt lugnade min ner sig när allt började se ut som normalt igen.
Är nog ganska exakt 3 månader sen min blev skuren och han har väl ännu inte riktigt hittat en valack mentalitet rakt igenom skulle inte ens drömma om att släppa honom med ston än det hade han nog inte klarat att hantera. Så det tar tid innan de landar helt för vissa individer.
 
Sv: Oregerigt hingstig!

Hej, tack för era svar! Jag ska ge det tid och hoppas han coolar ned:) har även köpt en örtblanding som kanske hjälper lite på traven. ja denna kille får absolut vänta ett par år(!) innan jag enns vågar tänka på att han ska gå med ston :D har en föraning om att han alltid kommer vara väldigt manlig..men mirakel har ju skett tidigare! Ha det bra!
 
Sv: Oregerigt hingstig!

har vatt med om många bus hingstar som kastrerats å blivit klapp hingstar å blivit 100 gånger värre än dom va som riktiga hingstar.. Vet att veterinären sa att hormonerna kommer i "gungning" lättare på en klappis så de e stor risk dom e värre än en vanlig hingst..
 
Sv: Oregerigt hingstig!

har vatt med om många bus hingstar som kastrerats å blivit klapp hingstar å blivit 100 gånger värre än dom va som riktiga hingstar.. Vet att veterinären sa att hormonerna kommer i "gungning" lättare på en klappis så de e stor risk dom e värre än en vanlig hingst..

:confused:
Nu har du nog blandat ihop någonting, klapphingst är inget de blir av en kastrering. Klapphingst är de när en testikel inte har vandrat ner utan "fastnat" upp i buken och dessa kan alltså inte kastreras på vanlig väg utan man måste genom operation leta upp kulan i buken och ta bort den, vilket alltså är vad som är gjort på TS häst, den är alltså inte klapphingst längre utan numera valack.

Däremot stämmer det att klapphingstar ofta är värre än vanliga hingstar det beror på att testikeln ligger varmt och gott i buken och detta stimulerar till högre testosteronutsöndring.
 
Sv: Oregerigt hingstig!

jo dessa jag vatt med om har blivit de av kastrering då dom på något vis lyckats "missa" en kula.. därav klapp hingstar..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 293
Senast: Petruska
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp