Oreda i färgträsket

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiasnutt
  • Startdatum Startdatum
F

Fiasnutt

Har sökt efter info i gamla trådar som kan vägleda mig i färgträsket utan att bli mycket klokare.
Jag väntar föl och funderar givetvis över vilken färg det blir. Mamman är stickelhårig fux med ljus man och svans och pappan brun (svartbrun?) med ljusa 'silverslingor' i man och svans.

Såvitt jag begriper är fux dominant, men det är brun också?

Mormor är okänd, men morfar är också stickelhårig fux (blondin). Farfar är brun och farmor mörk svettfux (blondin).

Skulle bli jätteglad om någon kan hjälpa mig att reda ut begreppen!

Fux är inte dominant utan recessivt, dvs det krävs anlag både från far och mor för att det ska slå genom.

Mamman är fux och pappan är brun. Farmor är fux och därmed har pappan ett anlag för att lämna fux. Oavsett färg på fölet kommer det också ha med sig anlag för att lämna fux i och med att mamman är fux.

Ljus man och svans är också ett recessivt anlag så det krävs att pappan också har det anlaget för att fölet ska få det om den blir fux. Anlaget kan den däremot få med sig utan att det syns.

Stickelhårigheten är väl dominant däremot? Här är jag ute på djupt vatten men jag tror att den ena föräldern måste ha det för att fölet ska få det. 50% av hennes avkommor får det, 50% får det inte.

Brun kan fölet också bli och eventuellt också svart beroende på vilka gener pappan och mamman bär på. Om det kan bli svart kan jag inte svara på med de uppgifter du har lämnat.

Ah! Tack för svaret! Det gör det hela lite klarare! Jag satt och tittade lite i stamböckerna inatt och konstaterade att på båda sidor finns väldigt mycket blonda fuxar, snarare än bruna så jag misstänker att det kommer slå igenom...?

Nu känner jag mig iallafall lite klokare, tack!

Liknande trådar

S
Avel Vad kan det bli för färg av detta? Pappa: brun stickelhårig farfar: skimmel (grå) farmor: skimmel (brungrå) Mamma: mörk fux...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Masse
·
Avel Ska betäcka mitt sto om allt går som det ska i vår. Men har big beslutsångerst. Då jag för det första inte kan ett ord finska, och inte...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 224
Senast: chm
·
  • Låst
Avel Hur stor lär avkomman bli och vilken färg om Pappan: Brun, Bruten bläs & snopp 139 cm Farfar: Brun 147 cm (tror han har en...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: ameo
·
  • Låst
Avel När kan man säga att en häst är svart? I papper så är ju hästen brun om den har vita tecken om jag har förstått det hela rätt. Ska...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 593
Senast: Legend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering