Sv: vilken hingst ska jag välja??
*knapplån*
Vad roligt att du ska betäcka ditt sto. Det är ju absolut det roligaste att sitta och dräggla över alla fina hingstar.
Jag tycker dock att du ska vara lite försiktig med att kategorisera så hårt. Finnhästen är en så liten ras att det är väldigt liten skillnad på inriktningarna mellan trav, rid och arbetshästar. De flesta ridhingstarna i aveln har travföräldrar i första eller andra ledet. Att de gjort ridprov är visserligen ett bevis på god utbildning.
Skulle jag vara du, skulle jag koncentrera mig på en hingst som har god front, trevliga gångarter och bra lynne.
Kolla hingstarnas släkten. I en så liten ras somm finnhästen är det väldigt viktigt att man inte avlar för snävt. Det anser jag att man som uppfödare har ett stort ansvar för. Tack vare denna respekt är inaveln tillsvidare betydligt mindre hos finnhästarna än hos svenska och norska kallblod.
Det finns några svartlistade hingstar ifråga om temperament. Vinkaus, Suikku, Siruluonto, Mikker och Vokker är kända för att ge känsligare, svårare hästar. Inflytandet från dessa kan märkas i flera led. Vokker tex. är känd för att ge lättstötta hästar, det märks i min egen som blir sur om man ber på fel sätt...
Angående hovbroskförbening, det är väldigt vanligt inom rasen. Jag har läst någonstans uppgifter om att tom 80% av alla finnhästar har någon grad av hovbroskförbening...
Linkker har jag sett några gånger live. Han har underbara gångarter, men är väldigt hingstig ute på tävlingar. Med Mikker som far ger det en hel del känslighet i blodet och är definitivt inte en häst för amatörer.
Maranello har lyckats på utställningar (inget annat
), har ett trevligt släkte, men har annars inte gjort mycket ännu. Ett osäkert kort kanske?
Lorentso har jag träffat Live flera gånger, dels vid Ypäjä där han rids av eleverna och dels på tävlingar. Han har ett bra lynne men har ett stort huvud och är den Kelmi avkomma som ger de tungsta avkommorna. (Kelmi är storheten inom ridavelshingstarna i Finland, tävland i Prix st georg och även riden av Kyra).
Jaime ger också relativt tunga avkommor men är också ett populärt kort. Vann bla 6-års championatet (mot halvblod) och var andra som 5-åring
Själv gillar jag Pilven Poika, trots att han är så gott som sönderanvänd. Han börjar bli till åren och har inte så många år kvar i aveln längre.
En annan favorit som har stulit mitt hjärta är Sumiainen.
Snacka om ambitiös häst! Ponuveikko har underbart temperament, används som ridskolehäst(!!) men har vunnit några SM medaljer. Även Lastun Leka är en häst med bra temperament.