Att det ska vara så svårt att välja....

Sv: Att det ska vara så svårt att välja....

Bra exteriör, bra ridbarhet, allmänt trevlig, lätt att få dräktig, lätt att hålla i hull, bra mamma. Verkar i största allmänhet trivas med att vara dräktig/vara mamma.

Jag måste tyvärr gå in på athenas linje. Många betäcker mer med hjärta än med hjärna, det är svårt att vara objektiv när man ser sina egna djur.
I dag är det svårt att sälja föl/unghästar med bra stammar och attraktiva stamtavlor i flera led. Det är heller inte så många som går plus på försäljningen, så varför sponsra någon annan? Betäcker man ett normalsto, det behöver inte alls vara en dålig häst utan bra temperament med hyfsade gångarter och hoppförmåga, så får man nästan räkna med att gå med förlust ekonomiskt tror jag om man vill sälja ett föl. Vill man behålla fölet-go for it-då får man en avkomma man själv står som uppfödare på och kan forma. Jag skriver ej detta för att vara elak- bara realistisk.

Jag är också realist och väl medveten om hur marknaden ser ut.
Håller som sagt på med avel av annan ras så jag vet att det är svårt att sälja unghästar.
Jag har inte platsbrist utan mina unghästar får gå kvar tills de blir sålda.
Ville bara bolla lite tankar vilken hingst som kan lämna lättast säljbara avkommor, de blir sålda när rätt köpare dyker upp.

OK, kan du behålla avkomman ett bra tag så kan det nog vara lättare att sälja när den är 3-5 år, både med anledning av vilken ålder köpare helst vill köpa häst i och att konjunkturen måste ha svängt då även på hästfronten.

Som andra skriver så varför inte Cardento-ett ganska säkert och säljande kort om man vill få fram en hopphäst. Jag tror nog att du ska flasha till det- du tjänar nog på det i längden. Eftersom det kostar lika mycket att föda upp en flashig häst som en medelbra så blir betäckningskostnaden ej den stora utgiften om hästen säljs som 4 åring. annars kanske Balou du Rouet- han säljer också bra och lämnar hopphästar med supertemperament.

[/QUOTE]Det är lite så jag tänker ang temperamentet, därav tvekan att lägga en "värstinhingst" på henne.....[/QUOTE]

Försök att inte göra det ena eller det andra, hitta en lockande "värstinghingst" som lämnar stabilt och tryggt temperament (någorlunda i alla fall)!

Du verkar ju nöjd med hennes andra avkommor så varför inte ta en av de hingstarna du tidigare haft till henne? Varför ta en ny hingst varje gång? :)

Därför att en hingst är död (Le Mans xx) och avkomman efter Acacio är lite liten, det enda jag har att anmärka på den.

Jag funderade lite på Cuper. Han själv är väl egentligen inte min typ, och hans avkommor liknar honom ganska mycket, men de verkar ju gå kanon på unghästtesterna. Hur är ryktet bland ryttarna om honom?
/U

Nu är ju Iowa också en liten hingst men han verkar lämna avkommor av medelstorlek. Han används lite och har en kanonstam och fina meriter. Träffade honom och arbetade med honom när han gjorde bruksprovet och han var riktigt trevlig att ha att göra med. Det lär ju inte bli en dussinprodukt om du väljer honom. Jag hade gärna tittat på en Iowa-avkomma om jag skulle leta hopphäst.
/U

Han har varit där ganska mycket, men vad jag hört så fungerar han bra på FAI och sist jag kollade så var det väldigt bra deal med betalningen. Dock ingen aning om hur det ser ut i år.
/U

Jag skulle inte satsa på Iowa om jag var du. Han är ingen typförbättrare, många avkommor blir små och burkiga.

Camaro M lämnar som tidigare nämnt bra rörelser och förmåga. Avkommorna har ett bra tävlingspsyke, men är inte alltid helt okomplicerade individer.

Cuper lämnar eleganta och välhoppande hästar, en hingst jag tror kommer bevisa sig när avkommorna kommer ut och tävlar.

Cardento är ett mycket säkert kort - många är berred att köpa en unghäst efter honom nu, och i och med att han gått ut ur landet är tillgången på minskande samtidigt som efterfrågan ökar. En kompromiss kunde vara hans son Cyklon, som är av trevlig modell. Kanske inte riktigt lika säljande.

Jag tror även att Corlensky G kunde vara ett alternativ. Han lämnar ädla multitalanger och med tanke på hur bra hans treåringar går på testen, kommer hans avkommor säkert bli eftertraktade.

Många bra förslag! :laugh:

Vet inte om jag törs ta en så liten hingst som Cyklon (Cardento är ju iofs stor), stoet har litet bakom sig och Acacio avkommen blev ju ingen jätte precis....
Cuper har jag inte funderat på, det som är minus med honom är hans korta hals.
Har börjat snegla lite på Baltimore, men tror att det lutar åt Bravour faktiskt.....

Kollade just på Gränsbos Cohiba-film och tycker att han ser riktigt kanontrevlig ut. Tror det är ett bra tips till TS.. Blev riktigt sugen att ta honom själv.. om det nu blir så..
(Hur regelvidrigt skulle det vara att lägga honom på mitt Bernstein-sto som lämnar hoppande avkommor)
/U

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Jealle
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 389
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Eftersom stoet stått skadat fram till nu o vi ändå inte kommer hinna komma igång så mycket under sommaren är det nu bestämt att hon ska...
2
Svar
20
· Visningar
3 320
Senast: theJohanna
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama